BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Om du läser artikeln en gång till och lite mer noga så ser du att man till och med skriver att vaccinet ser ut att skydda till 100%
Jag tycker själv att det inte är speciellt väl underbyggt så jag skrev "mycket effektivt" i stället.
Det står så här i artikeln "trials suggest their vaccine is effective" både i rubriken och i brödtexten, alltså "försöken tyder på att deras vaccin är effektivt", eller vilket ord du nu vill översätta "suggest" med (föreslår låter i alla fall inte som korrekt svenska).
 
BirgitS
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Men på de "privata festerna" i Södertälje, där flera hundra trängdes. Kanske lite böter på 10.000kr (som i Italien), skulle gjort susen och minskat intresset för deltagande på nästa fest?

Staffan

P.s.
Men faktum kvarstår. Din "vetskap" i detta ämne, är inget annat än fria fantasier och önskedrömmar.
Visst man kan gissa så visst får du göra det. Din "vetskap" är ju noll.
 
Staffans2000
BirgitS BirgitS skrev:
Visst man kan gissa så visst får du göra det. Din "vetskap" är ju noll.
Japp. Men till skillnad mot dig. Har jag aldrig påstått att mina gissningar är fakta.
BirgitS BirgitS skrev:
Fast du har väl sett att det inte hjälper med höga böter för att folk ska hålla sig till de regler som gäller i andra länder.
Staffan
 
  • Gilla
Luddis_1 och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Japp. Men till skillnad mot dig. Har jag aldrig påstått att mina gissningar är fakta.

Staffan
Hmm, jag håller inte med utan det har absolut låtit som att du anser att det är självklar fakta att det hjälper med böter.

Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Men på de "privata festerna" i Södertälje, där flera hundra trängdes. Kanske lite böter på 10.000kr (som i Italien), skulle gjort susen och minskat intresset för deltagande på nästa fest?
Eller så blir det en massa mindre och mer frekventa fester med mer trängsel i hemmen i stället för i en festvåning med 4 (eller 8) personer per bord. Då har ju saken bara blivit värre i stället.
 
Staffans2000
optimum optimum skrev:
Fått tag på uppgifter via en läcka.

Idag kommer det nya rekommendationer och restriktioner för att hantera den kraftigt ökade smittspridning på grund av mutationerna från Storbritannien och Sydafrika.
Detta kommer göras troligen av Stefan Löfven och Johan Carlsson.
Presskonferens kl. 10:00 som kommer sändas både på SVT1 och radions kanal P1
Man ser tydligen riktigt alvarligt på läget. Först kommer de berätta om allvarliga läget och sedan nyheterna.

De viktigaste delarna som läckt ut är:
  • Restauranger och övriga verksamheter som har alkoholtillstånd kommer inte få servera alkoholhaltiga drycker alls under resten av april med start idag. Alkoholfri öl och vin går bra att servera.
  • Systembolagen kommer endast öppna 2 timmar idag, 10:00-12:00 och ska sedan vara stängda april månad ut.
  • Under påsken kommer rekommendationerna vara att man endast ska vara maximalt 2 personer i samma rum hemma om rummet understiger 20 kvadratmeter. För större rum än 20 kvadratmeter kan man var 3 personer.

Alltså gäller att ha på radion på jobbet kl. 10:00
Påsken börjar bra.
Hur gick det. Jag har inte sett någonting. Men så låg jag och sov till kl.11. Så jag kan ha varit för sen på bollen (som vanligt).

Staffan
 
BirgitS BirgitS skrev:
Det står så här i artikeln "trials suggest their vaccine is effective" både i rubriken och i brödtexten, alltså "försöken tyder på att deras vaccin är effektivt", eller vilket ord du nu vill översätta "suggest" med (föreslår låter i alla fall inte som korrekt svenska).
""In the Pfizer-BioNTech trial, six cases of this variant were observed, but none of them were people who had been given the vaccine — indicating an efficacy of 100 percent, it said.""
 
Staffans2000
BirgitS BirgitS skrev:
Hmm, jag håller inte med utan det har absolut låtit som att du anser att det är självklar fakta att det hjälper med böter.


Eller så blir det en massa mindre och mer frekventa fester med mer trängsel i hemmen i stället för i en festvåning med 4 (eller 8) personer per bord. Då har ju saken bara blivit värre i stället.
Mer gissningar, som presenteras som "fakta".

Staffan
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
Nissens
Ulltand Ulltand skrev:
Du är förvånansvärt dåligt påläst för att kommentera så mycket. Men om du tycker 10% skydd fungerar så förstår jag din kommentar bättre.

[länk]
Jag skriver inte särskilt mycket, men jag tror inte du kan göra anspråk på att vara speciellt påläst med det mesta du skriver. Du hittar rätt ibland, men det gör man ju om man bara skriver mycket oavsett hur lite man kan. Det är det där med den blinda hönan.
Även denna gången hade du fel.

Om du påstår att 10% är ”inget alls” så är du fel ute.
0% är inget alls. 10% är oändligt mer än 0%.

Dessutom gäller 10,4% DE MILDA sjukdomsfallen. INGEN i studien fick svårare symtom....vilket är det ansolut viktigaste med tanke på belastning av sjukvården.
Så det du skriver är kraftigt missvisande och felaktigt.

Förvånande att du som skriver så mycket är så dåligt påläst...
 
Redigerat:
K
BirgitS BirgitS skrev:
Pga. alla försenade vaccinleveranser så har nu vaccinmålet ändrats till:
- alla som är äldre än 65 kommer ha fått minst en dos innan den 16 maj
- alla som är över 18 och de i riskgrupp ska ha försetts med minst en dos innan den 15 augusti

Från pressträffen
[länk] kl. 11.03

Suck ännu mer förseningar... undra hur lång tid det tar innan dem skjuter på det igen.....
 
Jag hoppas att Tegner får sparken redan vid 15.000 dödar och inte först när vi har kommit till 20.000 dödar.
 
Nissens
T Thomas_Blekinge skrev:
Jag hoppas att Tegner får sparken redan vid 15.000 dödar och inte först när vi har kommit till 20.000 dödar.
För att?
Vi har ju klarat oss bättre än de flesta länderna i Europa....
 
  • Gilla
  • Haha
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Staffans2000
K Krille_90_ skrev:
Suck ännu mer förseningar... undra hur lång tid det tar innan dem skjuter på det igen.....
Det kommer att ske. Framförallt när de mer fördröjda biverkningarna börjar dyka upp.

Staffan
 
Staffans2000
Nissens Nissens skrev:
För att?
Vi har ju klarat oss bättre än de flesta länderna i Europa....
Glöm inte extremerna:D. Europa består inte bara av Belgien och Övre Volt.

Staffan
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Jag hoppas att Tegner får sparken redan vid 15.000 dödar och inte först när vi har kommit till 20.000 dödar.
Vad ska Esaias Tegnér med en spark till? Han är ju död sen 1846...
 
  • Gilla
  • Haha
Violina och 9 till
  • Laddar…
Staffans2000
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Vad ska Esaias Tegnér med en spark till? Han är ju död sen 1846...
Fick han inga barnbarnsbarnbarn vi kan fota till istället?

Staffan
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.