D
G gaidin skrev:
Med den vetskapen som fanns då så var det ju ett ganska rimligt uttalande. Maj kanske var lite optimistiskt men hösten...
Det här är supersvårt för många, ett beslut eller bedömning kan vara rätt, även om den visar sig vara fel, helt crazy!

Ett exempel: Nästa Formula 1-lopp är i Portugal, om någon ska gissa idag vem som vinner så blir det Hamilton i en Mercedes, varför: formstarkaste föraren, snabbaste bilen och bästa teamet, en logisk slutsats är att han vinner.

Även om han nu inte vinner om en månad så var gissningen och analysen fortfarande rätt, med det man vet idag, att han sen bröt benet i paddocken och aldrig kom till start kunde aldrig ha förutsetts, otur helt enkelt.

Detsamma gäller felaktiga beslut som sedan slår in eller leder till något bra, de var fortfarande fel men sedan hade man tur.
 
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
G gaidin skrev:
15% av svensk export är mat.
Den största delen är förädlad mat (Bullar, havredryck...) och det är är en en stor del importerade råvaror som förädlas och exporteras (Kaffe, snus ingår faktisk här).

Mycket av våra råvaror ges som foder i köttproduktion men skulle kunna fungera som mat åt oss.

Givetvis är det inte en enkel apparat att ställa om till helt inhemsk matproduktion men i en långvarig kris skulle Sverige klara sig hyfsat bra efter ett tag. Det har mer att göra med vårt stora och glesbefolkade land än politiska beslut och en välskött ekonomi.
Jo men nu gällde det ju inte en kris där man har tid att ställa om utan Ulltand ville ju från en dag till en annan stänga gränserna för att förhindra att varianterna av särskild betydelse skulle komma in i Sverige och det bör ju ha varit i mitten av december eftersom det var först då som de blev kända.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Jo men nu gällde det ju inte en kris där man har tid att ställa om utan Ulltand ville ju från en dag till en annan stänga gränserna för att förhindra att varianterna av särskild betydelse skulle komma in i Sverige och det bör ju ha varit i mitten av december eftersom det var först då som de blev kända.
Att stänga gränsen till 100% skulle få värre konsekvenser än ökad smittspridning, absolut. Mitt inlägg var bara ett sidospår, vi kommer troligen inte svälta ihjäl, men det blir färre tomater och mer havregröt, typ. Tänk vilka protester det skulle bli när det bara finns rotselleri och potatis att äta. :D

Det Ulltand ville, var att stänga gränsen några veckor EFTER att vi fått in mutationen i Sverige. Det är ju en lose/lose...
 
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
Pga. alla försenade vaccinleveranser så har nu vaccinmålet ändrats till:
- alla som är äldre än 65 kommer ha fått minst en dos innan den 16 maj
- alla som är över 18 och de i riskgrupp ska ha försetts med minst en dos innan den 15 augusti

Från pressträffen
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/senaste-nytt-om-coronaviruset kl. 11.03
 
trähandtag trähandtag skrev:
Vi kallade den Stallbackamoped! Kvaliteten var ju högst tveksam.
Och innan Kina var det ju en kort sejour Nederländerna, och innan det ett par decennier USA... :crysmile:
 
  • Haha
Staffans2000
  • Laddar…
Fairlane
G gaidin skrev:
Tänk vilka protester det skulle bli när det bara finns rotselleri och potatis att äta.
Det är ju rätt gott förvisso, men jag har hört att ett glas vin om dagen är bra för hjärtat så, hur ska jag lösa det så jag får mitt 1-litersglas varje dag om gränsen är stängd? :cool:
 
  • Haha
BirgitS
  • Laddar…
Staffans2000
Fairlane Fairlane skrev:
1-litersglas
Pffff! Amatör!

Staffan "1.3 på morgonen"
 
  • Haha
Fairlane
  • Laddar…
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Staffan "1.3 på morgonen"
Pratar du om ditt R-tal eller din promillehalt nu?
 
  • Haha
BirgitS
  • Laddar…
Staffans2000
B b8q skrev:
Pratar du om ditt R-tal eller din promillehalt nu?
Mitt R-tal är osäkert. Men troligtvis långt under 1.

Staffan
 
BirgitS
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Mitt R-tal är osäkert. Men troligtvis långt under 1.

Staffan
Minskande?
Så du är smittsam men avtagande smittsam :D

Jag skulle ju hoppas på just 1, dvs. oförändrat icke smittsam.
 
  • Haha
Staffans2000
  • Laddar…
Staffans2000
BirgitS BirgitS skrev:
Du inser väl att det är ett meninglöst argument eftersom det lika gärna kan användas mot dig.
Önskedrömmar, fantasier eller både och Staffan! För i verkligheten har du inte en susning om hur det skulle sett ut, utan böteshotet i andra länder eller med böteshot i Sverige. Eller har du ett eget litet maskhål?

När inte ens norska statsministern kan följa deras bötesbelagda regler så har jag inte särskilt stort förtroende för att särskilt fler bryr sig bara för att reglerna är bötesbelagda. Inte ens norska studenter bryr sig fast bötesbeloppen borde vara som mest kännbara för dem.
Dina påståenden är felaktiga! Dels det jag svarade på:
BirgitS BirgitS skrev:
Fast du har väl sett att det inte hjälper med höga böter för att folk ska hålla sig till de regler som gäller i andra länder.
Där du konkret påstår att böter inte hjälper! Inget "troligtvis inte hjälper, etc". Utan ett konstaterande, utan någon som helst grund. Du kan ha rätt, och om så, är hela vårt rättsystem fullständigt effektlöst, eftersom det bygger på att hota med repressalier med allt från böter till fängelse, för de som inte följer våra lagar. Så vad får dig att tro att du vet att just när det gäller Coronarestriktioner, saknar hotet om repressalier all effekt! Eller så har du fel och då är det ännu ett faktum som grundas på fria fantasier och önskedrömmar.

Så Birgit! Hur kan mitt "argument användas mot mig", när jag aldrig sagt att böter är ett effektivt sätt att få folk att hålla sig på mattan. Det jag sagt, är att det vore konstigt om det inte har en effekt (eller liknande). Så visst har jag "en susning". Men ingen exakt kunskap. Precis som du. skillnaden är att jag inte låtsas veta, något jag inte vet.

Staffan
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
Staffans2000
BirgitS BirgitS skrev:
Minskande?
Så du är smittsam men avtagande smittsam :D

Jag skulle ju hoppas på just 1, dvs. oförändrat icke smittsam.
Touché birgit:D
 
Nissens
Ulltand Ulltand skrev:
Sjukt bra nyhet. Pfizers vaccin visar sig vara mycket effektivt mot den sydafrikanska mutationen in vivo. Tidigare har man antagit effektiviteten till bara 50% utifrån studier av bildade antikroppar.

Det här spetsar till det för AZ-vaccin som inte tycks fungera alls på mutationen som blir allt vanligare i Sverige.

[länk]
Att AZ:s vaccin inte skulle fungera alls på ”mutationen som blir allt vanligare i Sverige” måste du ha läst i någon av dina Kalle Anka tidningar...
 
  • Gilla
Violina
  • Laddar…
G gaidin skrev:
Det där är en ganska vanlig missuppfattning när det gäller svensk matproduktion.
Vi ÄR självförsörjande när det gäller mat, men vi kan inte få den diversitet vi är vana vid i dag om vi inte importerar t ex grönsaker. Vi exporterar mycket av det vi odlar i Sverige och importerar annan sorts mat. Skulle vi hamna i en situation där gränserna är 100% stängda skulle vi efter lite omställning kunna klara matproduktionen. Det kräver dock att vi minskar på kött och ökar på vegetabilier, slutar med kiwi och annanas för att i stället äta mer vitkål och rotfrukter.
Jag är bonde.

Sverige är inte självförsörjande med mat, än mindre med insatsvaror till jordbruket, så att vi kan odla mat.

Vi klara av att försörja oss rimligt med spannmål, socker och morötter, men inte med det mesta andra som vi behöver.

Allt detta finns att läsa om i livsmedelstrategin och diverse dokument om beredskap i Sverige

Det handlar alltså om mycket mer än bananer och Kiwi.
 
  • Gilla
blackarrow och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.