E
Ulltand Ulltand skrev:
Andra vågen? Skulle inte Sverige nått flockimmunitet våren 2020?

Vad är den aktuella siffran nu i den tredje vågen?
Det blev ingen naturlig immunitet. Nu står hoppet till vaccinet.

Vi är uppe i andra vågen nu, tredje enligt vissa.

LOL, fyra fel av fyra möjliga :)

"Under förra året blev Johan Giesecke känd för tvärsäkra uttalanden om att Sverige bland annat skulle uppnå flockimmunitet i maj och att virussjukdomen inte var särskilt mycket värre än en influensa.

I SVT-intervjun medger han att sjukdomen är betydligt värre än en influensa, och sa att han haft två betydande fel om pandemin.

– Jag trodde aldrig att vaccinet skulle komma så fort, det var en total överraskning.

– Det andra är att jag trodde att sjukdomen skulle spridas snabbare i befolkningen än vad den gjorde.

Men på det stora hela har han haft rätt, menar han:

– Det är möjligt att några av de uttalanden jag sa då, hade jag modifierat nu. Men i princip har jag haft rätt från början." //Expressen

• Gilla
  • Haha
Staffans2000 och 2 till
  • Laddar…
T
optimum optimum skrev:
Våra två fina bilmärken Volvo och Saab tillhör numera Kina.
Du har aldrig ägt en Saab, va?

• Haha
Dan_Johansson och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Andra vågen?
Vad är den aktuella siffran nu i den tredje vågen?
Så vitt jag vet finns det ingen statistisk vettig antikroppsmätning för hela Sverige än som är senare än den som gjordes i månadsskiftet november/december. Men jag har för mig att det ska göras en under slutet av april. Under tiden kan du ju tänka lite själv och fundera på hur många som kan ha blivit smittade under andra vågen jämfört med under förra våren. Gärna med tanke på andra antikroppsmätningar som studien gällande personal på Danderyds sjukhus och den som just gällde stockholmare i 25-årsåldern.

• Gilla
El-Löken66
  • Laddar…
T tanaris skrev:
Du har aldrig ägt en Saab, va?
Vi kallade den Stallbackamoped! Kvaliteten var ju högst tveksam.

Det behövs lite tuffare tag i Sverige. Vi kan inte hålla på och vara sämst i klassen!
Finns det några länder att lära av eller vad är alternativen?

”Stor ironi om militären drar undan sitt stöd”, SVT

Bolsonaro har den senaste tiden tydligt signalerat att han vill att militären sluter upp bakom hans regering och blockerar lockdowns som borgmästare och guvernörer försöker införa för att begränsa spridningen av coronaviruset.
Under tisdagen fördjupades den institutionella krisen när landets tre överbefälhavare för armén, flottan och flygvapnet avgick i protest mot att försvarsministern sparkats.”

Enligt ”konspirationsgruppen” så är väl den svenska strategin att inte stänga ner och se till ekonomin mår bra.
I Brasilien kan man se hur en stark ledare kan ”leda landet”.
Folket saknar väl främst strategi, vaccinkontrakt och vaccinleveranser, samt de som dött.
Inte ens militären stödjer sin president som har en militär bakgrund.
Kanske krävs en militärkupp för att få ordning på landet?

Ryssland då? De har också en stark ledare.
TASS: Putin says Russian COVID-19 vaccines are the best in terms of three indicators
The president noted that he is unaware of any serious side effects of using Russia’s COVID-19 vaccines

Med en tradition av att inte fas 3 testa sina vacciner, så har vi i väst i alla fall lite lättare att förstå varför inte ryska folket vill vaccinera sig.

Det finns nu 3 registrerade vacccin i Ryssland.
Världens första Sputnik V, EpiVacCorona och sen i februari ett 3:e CoviVac.
(CoviVac ska inte blandas ihop med amerikanska Covi-Vac).

De 3:e och senaste vaccinet är ett försvagat virus som de tänker sig kunna använda som booster-vaccin mot muterade varianter av coronaviruset. (y) (Jag vill bara inte vara bland de första att testa det vaccinet).

TASS: CoviVac to be recommended for booster immunization, expert says
Kan vara snällare för äldre men är bara ”godkänt ” för 10-60 år.

TASS: Russia likely to achieve herd immunity against COVID-19 by late summer, says Putin
In order to make this happen, some 70% of adult population should get the jab, the president stressed.

OT: För er som vill läsa om Putin har någon egen skräddare och hans kulinariska preferenser, läs här.
Ryska presidenten sitter vid ett bord med dignande mat och diskuterar med övriga gäster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Visst är han en bra förebild? Nyttigt som tusan, soppa och frukt.

Kina har godkänt någon kur med klassisk traditionell kinesisk medicin. Kanske håller det folket lugnt, vilket kan vara bra.

blackarrow blackarrow skrev:
Det behövs lite tuffare tag i Sverige. Vi kan inte hålla på och vara sämst i klassen!
Finns det några länder att lära av eller vad är alternativen?
.
Nej det kan vi ju inte vara men varför vill du göra som Ryssland som misslyckats totalt?

Är det inte bättre att titta på våra nordiska granna som lyckats så mycket bättre?

Jo jag förstår att du försöker politisera detta men det är inte en bra väg framåt.

P
Kina har godkänt någon kur med klassisk traditionell kinesisk medicin. Kanske håller det folket lugnt, vilket kan vara bra.
Och WHO supportade: ”Den 7 mars (2020) kom Kinas hälsomyndighet med nya riktlinjer för att bekämpa viruset. Där står att traditionell kinesisk medicin ska användas och uppmuntras.
Samma dag ändrades rekommendationerna på Världshälsoorganisationen WHO:s engelskspråkiga sida, och dagen därpå också på andra språk. Rekommendationen att inte använda traditionell örtmedicin försvann.”

https://sverigesradio.se/artikel/7436405

• Wow
blackarrow
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Nej det kan vi ju inte vara men varför vill du göra som Ryssland som misslyckats totalt?
Hur kan du veta vad jag vill göra bara för att jag citerar och länkar några artiklar från TASS!?
Jag vill inte att Sverige ska göra som Ryssland.
Jag vill inte att viska utveckla vacciner och hoppa över fas 3.
Jag vill inte att svenska folket ska vara rädda för att ta vaccin.

Jag säger heller inte att ryska vaccinforskare är dåliga på att utveckla vacciner.
Varför hittar du på att jag vill att vi ska göra som Ryssland?
Är det inte bättre att titta på våra nordiska granna som lyckats så mycket bättre?
Ta nu och redovisa lite fakta nån gång. Svart på vitt. Åtgärd, datum och utfall.
Visa att
det inte beror på att länderna är annorlunda,
det inte beror på att fler lever trångt och smittar varandra hemma och på jobbet.
Hur kan du visa att inte Norge skulle ha drabbats hårdare med samma åtgärder om landet sett annorlunda ut?

Är det en kvinnlig stadsminister vi behöver? Det finns ett samband. Har du sett det?
Länder med kvinnliga statsministrar klara Covid-19 situationen bättre, och det gäller
inte bara i Norden!

Är det lockdown och munskydd du är ute efter så borde ju Peru vara bra att jämföra med.
De har några av världens längsta lockkdowns, så de borde klarat sig jättebra, ha räddat många liv och ha räddat sin ekonomi?

Jo jag förstår att du försöker politisera detta men det är inte en bra väg framåt.
Jag är glad att vi bor i en demokrati så att vi kan diskutera saker öppet utan att någon försvinner, drabbas av mystiska sjukdomar etc.

Kan du inte läsa lite mer kritiskt?
Man får bara ta på sig ”andra glasögon” när man läser TASS.
Se lite fakta blandat propaganda?
Jag vet, ironi fungerar inte på internet...
Ja, jag tyckte det var roligt att TASS skrev om ryska planen att uppnå flockimmunitet. ;)

Jag tror inte det är bra med ledare eller regimer som kan ställa sig över de lagar och demokratiska system som dessa länder trots allt har.

Vad är det för politik du menar jag försöker föra fram?
Tja, diktatur är egentligen bäst. Då kan ju ledaren lätt förbättra allt som är dåligt i ett land och bara göra bra saker.

• Gilla
  • Älska
djac och 2 till
  • Laddar…
Staffans2000
BirgitS djac skrev:
Fast du har väl sett att det inte hjälper med höga böter för att folk ska hålla sig till de regler som gäller
Önskedrömmar, fantasier eller både och Birgit! För i verkligheten har du inte en susning om hur det skulle sett ut, utan böteshotet. Eller har du ett eget litet maskhål?

Staffan

• Gilla
Ulltand och 1 till
  • Laddar…
E
Hur kan du veta vad jag vill göra bara för att jag citerar och länkar några artiklar från TASS!?
Jag vill inte att Sverige ska göra som Ryssland.
Jag vill inte att viska utveckla vacciner och hoppa över fas 3.
Jag vill inte att svenska folket ska vara rädda för att ta vaccin.

Jag säger heller inte att ryska vaccinforskare är dåliga på att utveckla vacciner.
Varför hittar du på att jag vill att vi ska göra som Ryssland?
Ta nu och redovisa lite fakta nån gång. Svart på vitt. Åtgärd, datum och utfall.
Visa att
det inte beror på att länderna är annorlunda,
det inte beror på att fler lever trångt och smittar varandra hemma och på jobbet.
Hur kan du visa att inte Norge skulle ha drabbats hårdare med samma åtgärder om landet sett annorlunda ut?

Är det en kvinnlig stadsminister vi behöver? Det finns ett samband. Har du sett det?
Länder med kvinnliga statsministrar klara Covid-19 situationen bättre, och det gäller
inte bara i Norden!

Är det lockdown och munskydd du är ute efter så borde ju Peru vara bra att jämföra med.
De har några av världens längsta lockkdowns, så de borde klarat sig jättebra, ha räddat många liv och ha räddat sin ekonomi?

Jag är glad att vi bor i en demokrati så att vi kan diskutera saker öppet utan att någon försvinner, drabbas av mystiska sjukdomar etc.

Kan du inte läsa lite mer kritiskt?
Man får bara ta på sig ”andra glasögon” när man läser TASS.
Se lite fakta blandat propaganda?
Jag vet, ironi fungerar inte på internet...
Ja, jag tyckte det var roligt att TASS skrev om ryska planen att uppnå flockimmunitet. ;)

Jag tror inte det är bra med ledare eller regimer som kan ställa sig över de lagar och demokratiska system som dessa länder trots allt har.

Vad är det för politik du menar jag försöker föra fram?
Tja, diktatur är egentligen bäst. Då kan ju ledaren lätt förbättra allt som är dåligt i ett land och bara göra bra saker.
Givetvis kommer det. Men kandidaterna har varit aningen tveksamma, Sahlin, Sabuni, Busch osv.. Kinberg Bahtravar väl någorlunda seriös men hamnade i en omöjlig sits med SDs inträde.

Jag föreslår BirgitS! Alternativt som consigliere till AT.

Staffans2000
optimum optimum skrev:
När Lena Hallengren drog valsen om vår fina beredskap visst jag att det var inte sant men inte kunde jag tro att det var så dåligt.
Det är en gammal God svensk tradition att lura medborgarna till att hålla sig på mattan.
"Vår beredskap är god". Ringer det en klocka?

Staffan

• Gilla
Ulltand och 2 till
  • Laddar…
Staffans2000
D djac skrev:
Livet går ju vidare, innan bilarna hade vi en varvsindustri vi var stolta över,
Ja. Götaverken var världens största varv. Byggt av en engelsman, för övrigt:D. När världen var sönderbombad, gick det som smort. Men som det brukar gå i en monopolställning, sjönk produktiviteten här, medans den steg i Asien och snipp snapp snut, så var sagan slut. Likadant var det med Hasselblad och Facit som båda varit världsledande men de förstod sig inte på den elektroniska revolutionen och gick därmed i putten, de med. I en taxi i Kenya på sjuttiotalet stod det "Made in Sweden" på den mekaniska taxametern. I putten, den med. Och så kan man hålla på länge.

Ett litet förtydligande.

Staffan

optimum
Ulltand Ulltand skrev:
Jo som förväntat är förklaringen nu att svenskarna som inte följer rekommendationerna. FHM standardsvar när det inte går som planerat,

I själva verket är det ett resultat av att R-talet ökat med 50% pga av mutationerna. Men det är ju i så fall ett misslyckande då man stängt gränsen för sent etc. Så det vill man hålla nere.

Jag är mest förvånad över att man kommer undan med en så blek bortförklaring. :)
Precis, det är så de misslyckade scenarierna förklaras när de inte stämmer. Det är för att folk inte följer rekommendationerna. Inte för att man misslyckats med kraftfullare åtgärder få ned smittspridningen.
Vi har sett effekterna av GB varianten i några länder där man sedan satt in kraftfulla åtgärder och fått stopp på smittspridningen och fått ned den betydligt. Här flamsar vi vidare med att tvätta händerna och får en smittspridning som ökar kraftigt utan något att sätta emot.

• Gilla
  • Haha
Ulltand och 1 till
  • Laddar…
optimum
Fått tag på uppgifter via en läcka.

Idag kommer det nya rekommendationer och restriktioner för att hantera den kraftigt ökade smittspridning på grund av mutationerna från Storbritannien och Sydafrika.
Detta kommer göras troligen av Stefan Löfven och Johan Carlsson.
Presskonferens kl. 10:00 som kommer sändas både på SVT1 och radions kanal P1
Man ser tydligen riktigt alvarligt på läget. Först kommer de berätta om allvarliga läget och sedan nyheterna.

De viktigaste delarna som läckt ut är:
  • Restauranger och övriga verksamheter som har alkoholtillstånd kommer inte få servera alkoholhaltiga drycker alls under resten av april med start idag. Alkoholfri öl och vin går bra att servera.
  • Systembolagen kommer endast öppna 2 timmar idag, 10:00-12:00 och ska sedan vara stängda april månad ut.
  • Under påsken kommer rekommendationerna vara att man endast ska vara maximalt 2 personer i samma rum hemma om rummet understiger 20 kvadratmeter. För större rum än 20 kvadratmeter kan man var 3 personer.

Alltså gäller att ha på radion på jobbet kl. 10:00
Påsken börjar bra.

• Haha
  • Gilla
Ulltand och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.