1 014 023 läst ·
19 546 svar
1014k läst
19,5k svar
Coronavirus (SARS-CoV-2) nyhetstråd
Jag är inte så förvånad att det ser ut som det gör.B b8q skrev:Det har aldrig varit lugnt och skönt under pandemin i Sverige. Däremot är det inte Fohms eller regeringens fel att svenskarna inte klarar av att följa rekommendationer. Och vi är inte ensamma - folk i alla länder som inte är diktaturer eller polisstater, har tydligt visat under det gångna året att rekommendationer inte åtföljs.
Det har pågått längre än ett år, många är pandemitrötta. Detta var också någonting som Fohm varnade tidigt för skulle hända.
Man kan nog förvänta sig att personer i riskgrupper och alla som är tillräckligt rädda fortfarande följer rekommendationerna bra, de har så att säga ett direkt egenintresse i det. Däremot tycker jag nog inte man ska förvänta sig att personer utanför riskgrupp, speciellt unga, ska hålla ut lika länge då de kanske anser att begränsningarna inte tillför någon direkt nytta för de själva.
På pressträffen häromdagen framkom t.ex. att pensionärsföreningar vill öka deltagarantalet på sina träffar till 50 personer med motivet ”alla är ju vaccinerade”.
Det visar tydligt att även personer som blivit skyddade i över ett års tid av att alla andra gjort uppoffringar och följt restriktioner genast vill slippa restriktionerna så fort de själva är utom fara.
Många är vaccinerade (13,7% tyckte jag hörde på radion nyss) och många har antikroppar och unga löper generellt låg risk att bli svårt sjuka. Det är en ansenlig mängd av dessa som nog anser sig ta väldigt liten risk genom att återgå till normalt beteende. När dessa slarvar så kommer det medföra att andra också börjar slarva och det är nog vad vi ser nu.
Jag tror det kommer blir sämre och sämre följsamhet av rekommendationer ju fler som blir vaccinerade och ju fler som får antikroppar. Det blir helt enkelt fler och fler människor som inte anser de får något direkt värde själva av att följa rekommendationerna. Sen kan vi sitta och beklaga oss över det hur mycket vi vill här, men det kommer inte hjälpa.
Man får se det positiva i att fler och fler faktiskt blir utom fara. (Med reservation för mutationer som undkommer vaccin, återinsjuknande trots antikroppar, bla, bla, bla)
Det är mina fem öre.
Redigerat av moderator:
När jag var yngre fanns det något som var spritt över hela världen.D djac skrev:Fortsätt du med personangrepp, det kommer inte ändra på fakta, fakta är att Sverige nyligen återigen blev utnämt till världens bästa land att leva i. Jag gissar också att när det här ligger solitt bakom oss så kommer Sverige totalt sett placera sig väldigt bra, i toppen, vad det gäller helhetshanteringen av detta. Det betyder inte att vi inte har sett död och skador, eller att vi inte har gjort misstag eller haft problem, men det kommer nog inget land kunna hävda.
Svensk kvalitet. DÅ var den värd namnet. NU, vadå?
Den har vi ihop med massa industri sålt ut till andra länder.
Våra två fina bilmärken Volvo och Saab tillhör numera Kina.
Jo jag är fortfarande stolt över att vara svensk men det kunde vara betydligt bättre.
Vi kunde haft en beredskap mot pandemier både fysiskt och lagligt men vi har uppenbarligen levt i tron att det aldrig kommer hända oss. När Lena Hallengren drog valsen om vår fina beredskap visst jag att det var inte sant men inte kunde jag tro att det var så dåligt. Jag hoppas verkligen detta blir en läxa och vi sedan bygger upp sådant till något att vara stolt över. Och jag hoppas verkligen detta virus från helvetet inte muterar kraftigt och skapar en massdöd innan vi till slut lyckas över vinna det.
Det finns ett talesätt; första generationen förvärvar, andra generationen förvaltar, och tredje generationen fördärvar. Den tillskrivs iofs familjeföretag och släktförmögenheter, men är nog lika gångbar inom statsförvaltning också.optimum skrev:
När jag var yngre fanns det något som var spritt över hela världen.
Svensk kvalitet. DÅ var den värd namnet. NU, vadå?
Den har vi ihop med massa industri sålt ut till andra länder.
Våra två fina bilmärken Volvo och Saab tillhör numera Kina.
Jo jag är fortfarande stolt över att vara svensk men det kunde vara betydligt bättre.
Vi kunde haft en beredskap mot pandemier både fysiskt och lagligt men vi har uppenbarligen levt i tron att det aldrig kommer hända oss. När Lena Hallengren drog valsen om vår fina beredskap visst jag att det var inte sant men inte kunde jag tro att det var så dåligt. Jag hoppas verkligen detta blir en läxa och vi sedan bygger upp sådant till något att vara stolt över. Och jag hoppas verkligen detta virus från helvetet inte muterar kraftigt och skapar en massdöd innan vi till slut lyckas över vinna det.
Du har nog bara missat att vi inte längre är kvar i generation ett eller två.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 105 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 105 inlägg
På slutet av 80-talet kommer jag ihåg att man beundrade bilar från Toyota för att de hade så bra kvalitet jämfört med de svenska som fick stora rostskador på bara några år. Volvo och Saab blev tvungna att förbättra kvaliteten för folk började köpa från andra tillverkare.optimum skrev:
Livet går ju vidare, innan bilarna hade vi en varvsindustri vi var stolta över, sen ändrades världen, konsolideringen inom bilindustrin var också en global trend (vi har ju Königsegg, de är väl fina?). Men Sverige har utvecklats med tiden och omvärlden och har fortfarande en blandning av gamla och nya mycket respekterade varumärken och produkter. Det kommer inte sluta där, vårt innovationsindex är högt så vi kommer med all säkerhet att ha många succeer framför oss.BirgitS skrev:
Jo som förväntat är förklaringen nu att svenskarna som inte följer rekommendationerna. FHM standardsvar när det inte går som planerat,optimum skrev:
I själva verket är det ett resultat av att R-talet ökat med 50% pga av mutationerna. Men det är ju i så fall ett misslyckande då man stängt gränsen för sent etc. Så det vill man hålla nere.
Jag är mest förvånad över att man kommer undan med en så blek bortförklaring.
harry73 skrev:
Den är faktiskt intressant och det finns både neandertalare-gener som gör oss mer mottagligt för Covid och en rad andra åkommor (t ex allergi), men det finns också neandertalare-gener som ger extra skydd.
Sedan är det intressant att folkstammar som inte flyttade från Afrika, inte har några neandertalare-gener, medan asiater och européer har det.
Nu tror jag att den stora anledning att Afrika har mindre smittspridning och lägre Covid dördstal framförallt beror på befolkningssammanställning (Ålder) och dålig statistik, men även gener kan spela in i hur hårt vissa regioner/kontinenter drabbas.
Vad jag snappat upp är att den skyddande SNPn som vi fått från Neadertalarna är standard i Afrika!
Det beror på att den fanns från början men förlorades över tid från utvandrande Homosapiens men återinfördes senare av korsningen med Neandertalare. Neandertalarna tappade aldrig skyddet som det hade med sig från Afrika!
I så fall skulle det också vara en förklaring ( av flera) till att Afrika drabbats så lindrigt .
Likaså har Afrika då inte heller den "dåliga" SNPn för den tycks ha uppstått senare hos Neandertalarna.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 105 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 105 inlägg
Och på vilket sätt skulle rekommendationer om att inte träffa andra inte hjälpa mot den brittiska varianten? Det är ju just den åtgärden som har hjälpt i andra länder som Danmark.Ulltand skrev:
Inget västeuropeiskt land har lyckats hålla den brittiska varianten utestängd så varför skulle Sverige lyckas. Den brittiska varianten dominerar i Danmark, Oslo-området, Helsingforsområdet osv.
Om vi stänger våra gränser så effektivt att vi inte kan få in någon ny virusvariant svälter vi ihjäl och får inte in något vaccin. Tycker du att det är bättre?
Finns ju inget som visar att R-talet i Sverige ökade med 50 % i samband med att den brittiska varianten tog över under januari och februari utan R-talet ligger ju på samma nivå i mars som i december.
https://www.folkhalsomyndigheten.se...t-momentana-reproduktionstalet-2021-03-24.pdf
Du bara håller på och gissar.
BirgitS skrev:
Nej jag gissar inte, jag tänker själv. Något fler borde prova på lite oftare
R talet ökar med 50% pga mutationerna men vi har ju inte bara muterat virus ännu. Bara runt hälften av coniudsjuka är det med muterat virus. Därför är den verkliga ökning av R talet just nu ca 25%.
Om smittan inte har ökar IRL med 25% beror det förmodligen mest på att folk följer rekommendationerna bättre än tidigare! Tex genom det ökande användandet av munskydd.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 105 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 105 inlägg
Du hänger ju inte med det är ju flera veckor sen det bara var 50 % brittiskt.Ulltand skrev:
Vad bra att du vet att folk följer rekommendationerna bättre än tidigare fast länsstyrelserna och Telia rapporterar det motsatta.Ulltand skrev:
Nåja, R-talet minskar ju också ju fler med antikroppar vi har i samhället redan - dvs, ju fler som redan haft smittan, desto färre nya smittade får vi om allt i övrigt är oförändrat. Hört talas om Flockimmunitet?Ulltand skrev:
Nej jag gissar inte, jag tänker själv. Något fler borde prova på lite oftare
R talet ökar med 50% pga mutationerna men vi har ju inte bara muterat virus ännu. Bara runt hälften av coniudsjuka är det med muterat virus. Därför är den verkliga ökning av R talet just nu ca 25%.
Om smittan inte har ökar IRL med 25% beror det förmodligen mest på att folk följer rekommendationerna bättre än tidigare! Tex genom det ökande användandet av munskydd.
Ja precis men det är ju bara 8 % totalt så inverkan är liten.B b8q skrev:
Jag följde Israel under de månaderna man vaccinerade. Samtidigt hade man fått stor andel av den brittiska mutationen i samhället
Antalet smittade och döda höll i sig länge tills man vaccinerat en väldigt stor andel av befolkningen. Om det upprepar sig här (så ser det ju ut) blir det inte roligt då vi inte är i närheten av att vaccinera så snabbt som Israel kunde göra.
Tyvärr kan jag inte se något bra skäl varför vi skulle klara oss bättre.....
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 105 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 105 inlägg
Nej, det är ju en siffra som är från innan den andra vågen.Ulltand skrev:
Nej, men de ser att rörligheten ökar t.ex. att arbetsplatsbesöken har ökat sen i januari och fortfarande är det så att väldigt många smittas på jobbet eller på jobbrelaterade händelser.Ulltand skrev: