optimum
Vi läser om eländet i Brasilien och USA men bryr oss uppenbarligen inte om hur illa det går för Sverige.
Tog även med Norge som verkar aktuellt att använda för att få bekräftelse på hur bra våra hantering av coronan går och att Norge inte alls hanterar det bättre.
Aktuella data om antalet nya sjuka med covid per 1 miljon

Jag anser det är bevis för ett misslyckande här där folk börjar tröttna på pandemin och inte följer alla råden vi fått från myndigheterna.

Troligen har vi nu ett R-tal som inte är trevligt att följa. Allt pekar på kraftig ökning av smittspridningen.
Återkom gärna med att detta är falska uppgifter och att det är lugnt och skönt i Sverige.

Diagram över dagligen nya bekräftade COVID-19 fall per miljon människor i Sverige, Brasilien, USA och Norge.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

https://ourworldindata.org/explorer...Align+outbreaks=false&country=USA~SWE~BRA~NOR

• Gilla
Ulltand
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Vilket då indikerar att det finns en felkälla i data. Tex att Norge testar mer.
Eller att det indikerar att restriktionerna inte är den stora skillnaden i hur smittan sprids.

D
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Jag håller på! Problemet är att jag har det för bra. Fantastiskt hus med bra läge och bra jobb. Skall man flytta, måste det nya stället vara så mycket bättre. I Norge finns det hus som ligger bedårande vackert för sig självt vid en turkos fjord eller högt på ett fjäll med fantastisk utsikt. Problemet är att de är väldigt få av den varan som dessutom ligger nära en affär, men långtifrån trafikerade vägar. Nåväl. Jakten pågår.

Staffan
Vi alla har det för bra, det har de i Norge också för den delen. Vi har blivit bortskämda och går runt och gnäller på småsaker istället för att med samma positiva vilja som de före oss hade, ta tag i och lösa de problem vi ändå har. Folk lyssnar istället på de mörka krafter som lyfter fram och förstorar det som är fel, sen blir detta en ursäkt för att gnälla istället för att bidra.

Coronan inget undantag, mycket pekar på att vi kommer att komma ut på topp även här, när summeringen ska göras ( inte bara reggade Coronafall :) ), välmående, barnens mående, ekonomi, skador på sikt osv. Trots detta så används enskilda komponenter för att locka och förstärka de kritiska. Beklämmande, vi behöver ett starkare psykologiskt försvar för att hjälpa befolkningen.

• Gilla
betamax och 7 till
  • Laddar…
harry73
Ulltand Ulltand skrev:
men skyddad mot Covid av en Neandertalare för 30.000 år sedan.
Den är faktiskt intressant och det finns både neandertalare-gener som gör oss mer mottagligt för Covid och en rad andra åkommor (t ex allergi), men det finns också neandertalare-gener som ger extra skydd.
Sedan är det intressant att folkstammar som inte flyttade från Afrika, inte har några neandertalare-gener, medan asiater och européer har det.

Nu tror jag att den stora anledning att Afrika har mindre smittspridning och lägre Covid dördstal framförallt beror på befolkningssammanställning (Ålder) och dålig statistik, men även gener kan spela in i hur hårt vissa regioner/kontinenter drabbas.

• Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Har jag sagt att informationen inte går att hitta?. Tyckte bara jag sa att jag inte kände till den.
Har jag påstått att du har sagt det?
Det här är ett forum där många deltar i en diskussionstråd och även om du inte är intresserad av ett tips så kan någon annan vara det.

Ulltand Ulltand skrev:
Bekräftade smittfall är ju inte speciellt intressant annat än vilket genomlag det får på individen och samhället.
Om du inte tycker det är intressant kan du ju då låta bli att hoppa in i liten sidodiskussion som gäller just det.

• Gilla
El-Löken66 och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
optimum optimum skrev:
Vi läser om eländet i Brasilien och USA men bryr oss uppenbarligen inte om hur illa det går för Sverige.
Tog även med Norge som verkar aktuellt att använda för att få bekräftelse på hur bra våra hantering av coronan går och att Norge inte alls hanterar det bättre.
Det är väl välkänt att Sverige har en tredje våg så hur kan du få det till att ingen bryr sig om Sverige?

I Norge är det mycket stor skillnad på olika delar av landet och smittspridningen är nu mycket stor i Oslo-området. Du kanske kommer ihåg förra våren när smittspridningen var mycket större i vissa delar av Sverige än i andra, så är det i Norge nu.

Du brukar ju ofta kopiera hit information från Aftonbladet men nu var du inte nöjd med deras information. Då kanske du nu förstår varför andra reagerar negativt på dina Aftonbladet-klipp.

optimum optimum skrev:
Troligen har vi nu ett R-tal som inte är trevligt att följa.
Det bör komma nya beräkningar idag eller i morgon så du kan ju lätt kolla själv: https://www.folkhalsomyndigheten.se.../statistik-och-analyser/analys-och-prognoser/

optimum optimum skrev:
Jag anser det är bevis för ett misslyckande här där folk börjar tröttna på pandemin och inte följer alla råden vi fått från myndigheterna.
Som i Norge då där TT nyligen rapporterade att bara under förra veckan så hade 30 personer lämnat de karantänhotell som finns vid Gardemoen (och det är ju inte bara där det finns karantänhotell) liksom när det tidigare har rapporterats därifrån om stora hemmafester (t.o.m. deras statsminister åkte ju dit för bötesbelagt brott). Frankrike, särskilt Paris, och Italien, särskilt norra delen) är länder som nu ser en ökad smittspridning igen. Misslyckanden finns överallt.

• Gilla
El-Löken66
  • Laddar…
optimum optimum skrev:

Troligen har vi nu ett R-tal som inte är trevligt att följa. Allt pekar på kraftig ökning av smittspridningen.
Återkom gärna med att detta är falska uppgifter och att det är lugnt och skönt i Sverige.
Det har aldrig varit lugnt och skönt under pandemin i Sverige. Däremot är det inte Fohms eller regeringens fel att svenskarna inte klarar av att följa rekommendationer. Och vi är inte ensamma - folk i alla länder som inte är diktaturer eller polisstater, har tydligt visat under det gångna året att rekommendationer inte åtföljs.

• Gilla
  • Haha
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Nissens
optimum optimum skrev:

[bild]

[länk]
Jodå, du och någon till här förmedlar ständigt er kolsvarta bild av Sverige.
Man blir förundrad över hur ni kan ha fått en så verklighetsfrånvänd världsbild samtidigt som man är väldigt glad att den riktiga verkligheten ser så totalt annorlunda ut. :)

• Gilla
Ingenjören
  • Laddar…
D
Nissens Nissens skrev:
Jodå, du och någon till här förmedlar ständigt er kolsvarta bild av Sverige.
Man blir förundrad över hur ni kan ha fått en så verklighetsfrånvänd världsbild samtidigt som man är väldigt glad att den riktiga verkligheten ser så totalt annorlunda ut. :)
Om man haft förmånen att födas i Sverige, fått alla förmåner och möjligheter under hela sitt liv och slutar så pass förbittrad, så har man väl antingen haft en väldig otur eller så har man haft del i det själv, oavsett så ska man vara tacksam att man inte gick samma öde till mötes i ett annat land, det hade sannolikt varit värre.

• Gilla
Ingenjören och 2 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Om man haft förmånen att födas i Sverige, fått alla förmåner och möjligheter under hela sitt liv och slutar så pass förbittrad, så har man väl antingen haft en väldig otur eller så har man haft del i det själv, oavsett så ska man vara tacksam att man inte gick samma öde till mötes i ett annat land, det hade sannolikt varit värre.
Perspektiv, allt för många ser inte längre än sin egen näsa.

• Gilla
Nissens och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Pfizer är nu klara med en mindre studie med barn 12-15 år och allt verkar ha gått bra. I gruppen var det totalt 2260 barn uppdelade på placebo och vaccin, i placebogruppen fick 18 st symtom och ingen i vaccingruppen. Starkt antikroppssvar, något högre än bland unga vuxna.
https://www.gp.se/nyheter/världen/pfizer-vårt-vaccin-är-säkert-för-tonåringar-1.43957765
https://apnews.com/article/us-news-...irus-vaccine-43b33e2b90ee8660c5a4d9d161331f9e

Eftersom det är så få barn går det förstås inte att säga att det är 100 % skydd mot symtomatisk sjukdom eftersom osäkerheten (konfidensintervallet) är stor.

• Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
optimum
D djac skrev:
Jag har större krav på de som styr och har styrt det här landet och jäkligt förbannad på hur misskött det är.
Vi kriser som denna avslöjas bristerna och de var betydligt fler än vad jag ens kunde ana mig till.
Att du sitter som en nickedocka och gillar allt det här är din sak men ge gärna katten i att kritisera mig för min uppfattning. Vi ligger risigt till nu och än är det långt kvar till vaccineringarna ger oss skydd så vi kan återgå till ett normalt liv igen. Därför är det ofattbart att se alla idioter som inte kan hålla sig till råden FHM gett oss.
Att vi inte kan med lagar hålla folk på mattan som envisas med att skita i alla regler är ett av många brister våra regeringar är ansvariga för.

• Gilla
Staffans2000 och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
optimum optimum skrev:
Att vi inte kan med lagar hålla folk på mattan som envisas med att skita i alla regler är ett av många brister våra regeringar är ansvariga för.
Fast du har väl sett att det inte hjälper med höga böter för att folk ska hålla sig till de regler som gäller i andra länder. Det finns inget västeuropeiskt land där folk följer alla regler utan särskilt unga vuxna skapar sina egna. Det finns inga demokratiska lagar som kan hindra människor att strunta i lagarna för du vet väl om att det mycket länge har funnits lagar som förbjuder folk att stjäla och mörda men ändå har det skett under årtusenden. Lagar kan inte ändra den mänskliga naturen och det kan ingen regering göra något åt.

• Haha
djac
  • Laddar…
D
optimum optimum skrev:
Jag har större krav på de som styr och har styrt det här landet och jäkligt förbannad på hur misskött det är.
Vi kriser som denna avslöjas bristerna och de var betydligt fler än vad jag ens kunde ana mig till.
Att du sitter som en nickedocka och gillar allt det här är din sak men ge gärna katten i att kritisera mig för min uppfattning. Vi ligger risigt till nu och än är det långt kvar till vaccineringarna ger oss skydd så vi kan återgå till ett normalt liv igen. Därför är det ofattbart att se alla idioter som inte kan hålla sig till råden FHM gett oss.
Fortsätt du med personangrepp, det kommer inte ändra på fakta, fakta är att Sverige nyligen återigen blev utnämt till världens bästa land att leva i. Jag gissar också att när det här ligger solitt bakom oss så kommer Sverige totalt sett placera sig väldigt bra, i toppen, vad det gäller helhetshanteringen av detta. Det betyder inte att vi inte har sett död och skador, eller att vi inte har gjort misstag eller haft problem, men det kommer nog inget land kunna hävda.

Nissens
optimum optimum skrev:
Du har ju inte ensamrätt på att ha en uppfattning.
Om du tycker att Sverige är misskött så har du en lååång resa framför dig.

• Gilla
djac
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.