1 013 824 läst ·
19 546 svar
1014k läst
19,5k svar
Coronavirus (SARS-CoV-2) nyhetstråd
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 083 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 083 inlägg
Det här var intressant!Nissens skrev:
Vilken insyn i läkemedelsframställning har du, som vi övriga saknar, eftersom du kan ge dig in i sådana tankebanor, i detta mycket komplexa område?
Staffan
Inget har framkommit om att AZ:s vaccin var sämre än något annat. Du kanske har missat det, men det är så att AZ:s vaccin har fått grönt ljus och vaccinationerna tas upp igen. Kanske har Aftonbladet inte fått ut det ännu?Staffan2000 skrev:
Men du kanske har annan info som vi andra saknar?
Jag kokar inte eget klister som vissa andra här gör.
Redigerat:
Jadu, eftersom både Norge och Danmark fortfarande pausar Asta Zenecas vaccin, och fortsätter det minst tre veckor till så måste de enligt dig vara fantastiskt mycket trögare och sämre än Sverige och många andra länder!optimum skrev:
Eller?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
https://www.aftonbladet.se/nyheter/...BgWAS_paj3Fg5oo00YNAPDd4Ha6VgNzkpiSJCC5yxSNtc
Vet inte om det var falsklarm, men reaktionen stämmer inte riktigt med vad som är känt.Nissens skrev:
The data supplied by AstraZeneca shows there have been 37 reports of blood clots among the 17m people across Europe who have been given the vaccine.”
3 svenska fall är mycket. Vi har inte hunnit vaccinera så många med AZN vaccinet.
Is Europe's AstraZeneca jab decision-making flawed? BBC
Det finns mer intressant i den artikeln.
Covid-19: EU states to resume AstraZeneca vaccine rollout, BBC
””What did the EMA say exactly?
Emer Cooke, the agency's executive director, told a news conference: "This is a safe and effective vaccine."
"Its benefits in protecting people from Covid-19 with the associated risks of death and hospitalisation outweigh the possible risks."””
Det är väl, som jag tidigare antagit, så att, såväl du som jag, bara står med ett fragment av de uppgifter de mer insatta grundar sina beslut på. För du tror väl inte att det du läst dig till, är den samlade kunskapen om vad som gått galet?Nissens skrev:
Inget har framkommit om att AZ:s vaccin var sämre än något annat. Du kanske har missat det, men det är så att AZ:s vaccin har fått grönt ljus och vaccinationerna tas upp igen. Kanske har Aftonbladet inte fått ut det ännu?
Men du kanske har annan info som vi andra saknar?
Jag kokar inte eget klister som vissa andra här gör.![]()
Själv tycker jag att du Karlsson, kokar ett alldeles utmärkt klister. Ofta med god hjälp av din laboratorieassistent
Åsnan Staffan
Ett visst mörkertal borde kunna vara möjligt och framförallt ang äldre äldre, pga att en del äldre äldre som blivit vaccinerade i Storbritannien och sedan avlidit kan även samtidigt ha haft väldigt allvarliga sjukdomar i botten som mörkat den ev egentliga dödsorsaken som potentiellt borde kunnat vara den ovanliga ev livsfarliga reaktionen med blödning o proppar. och i Sverige är det ju inte så många äldre äldre som vaccinerats med Astras vaccin.BirgitS skrev:
Visst kan man jämföra risknivåer men då kan man ju lika gärna jämföra risken med Alvedon som med p-piller.
Nåja, nu har vi väl tre fall i Sverige och fem fall i Norge, om jag inte kommer ihåg fel, och i Sverige har vi fått knappt en halv miljon doser av AZ-vaccin och Norge ungefär hälften rimligen, så det betydligt mer än 1 på en miljon, särskilt om man bara ser på gruppen yngre än 65. Storbritannien har i huvudsak vaccinerat äldre med AZ och ser inte denna mängd med just denna livsfarliga biverkan.
Det vore också intressant att mycket noga granska och jämföra hur vaccinet givits, både till de drabbade och och om det finns skillnader länderna sinsemellan.
Bara här i Sverige har jag/vi ju sett att vaccinet ges på olika sätt bla aspirerar en del innan vaccinet sprutas in medans en del aspirerar inte,(aspirera gör man för att se att man inte har nålen i ett blodkärl när man sen sprutar in vaccinet som inte ska hamna i ett blodkärl utan i muskelvävnad)
En del följer Vårdhandbokens sätt att ge intramuskulära injektioner i överarm reviderat 2020 05 27, och andra inte.
I fass på info om covid 19 vaccinerna står bla att de inte får ges intravaskulärt(alltså ej direkt i blodet) utan ska ges i muskelvävnad.
Det är ju väldigt bra att de nu försöker hitta orsaken till att en del har fått dessa allvarliga reaktioner i samband med att de blivit vaccinerade.
Och jag hoppas också att själva sättet att vaccinera ändras så att alla som vaccinerar gör det på samma sätt och då på det säkraste sättet.som nu Danmark gjort.
Och det sätt som nu har använts för att vaccinera behöver absolut inte vara orsak till de allvarliga reaktionerna men de kommer att ta med även detta och titta på det när de utreder orsaken till de väldigt allvarliga biverkningarna.
Jag har sen mitten av Januari försökt att få fram detta med att vissa inte aspirerar och vissa gör det, skillnaden på hur det gavs såg jag på nätet i olika klipp från vaccinationerna då i januari och reagerade pga att jag själv givit väldigt många intramuskulära injektioner bla vaccinationer,
men det har inte varit lätt att först luska ut vad som gäller och vem som är ansvarig och att sedan få kontakten och få fram informationen i detta myller av covidinfo som cirkulerar,
Jag har nog lyckats nu men då med hjälp av att Media tog upp detta från en lite annan vinkel men samma fråga som jag nu på pressträffarna i veckan, samt att jag nu har fått mitt mail besvarat av Folkhälsomyndigheten.
Så det känns som att frågan är tydliggjord upplyft och har hamnat synligt hos de som har ansvaret för frågan.
Redigerat:
Mmm, ja det var fel ordval av mig...blackarrow skrev:
Vet inte om det var falsklarm, men reaktionen stämmer inte riktigt med vad som är känt.
The data supplied by AstraZeneca shows there have been 37 reports of blood clots among the 17m people across Europe who have been given the vaccine.”
3 svenska fall är mycket. Vi har inte hunnit vaccinera så många med AZN vaccinet.
Is Europe's AstraZeneca jab decision-making flawed? BBC
Det finns mer intressant i den artikeln.
Covid-19: EU states to resume AstraZeneca vaccine rollout, BBC
””What did the EMA say exactly?
Emer Cooke, the agency's executive director, told a news conference: "This is a safe and effective vaccine."
"Its benefits in protecting people from Covid-19 with the associated risks of death and hospitalisation outweigh the possible risks."””
Tänkte mer att det var en oerhört ovanlig biverkning.
Jämför med att bli sjuk av viruset... då kanske det är 2 av hundra eller fler som blir svårt sjuka, jämför man med 1 eller kanske färre på miljonen som blir svårt sjuka om man tar vaccinet, så är ju valet väldigt lätt...
Redigerat:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 083 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 083 inlägg
Absolut en väldigt ovanlig biverkan även om det ser ut som mer som 1 på 100 000 eller så om man går på hur många som har drabbats i Norge och Sverige, men den kan ju inte ignoreras eftersom den nästan alltid leder till döden. Vilket ju ställs mot risken att avlida i covid och det är ju därför som de flesta länder har återupptagit vaccineringarna och EMA ger okej att göra det. Men så länge det finns alternativa vacciner och man än så länge bara sett fall bland de som är yngre än 65 år går det ju bra att ge olika vaccin till olika grupper.Nissens skrev:
Mmm, ja det var fel ordval av mig...
Tänkte mer att det var en oerhört ovanlig biverkning.
Jämför med att bli sjuk av viruset... då kanske det är 2 av hundra eller fler som blir svårt sjuka, jämför man med 1 eller kanske färre på miljonen som blir svårt sjuka om man tar vaccinet, så är ju valet väldigt lätt...
Risken för att avlida i covid för någon som är en ung vuxen är väldigt liten om man inte har någon riskfaktor samt att det inte ens är säkert att man får covid.
DN hade igår kväll en artikel om vad som skiljer de fyra godkända vaccinerna åt t.ex. när det gäller biverkningar, men tyvärr är det låst: https://www.dn.se/varlden/det-skiljer-de-godkanda-vaccinen-at/
Det står att Pfizers vaccin har en något förhöjd risk för anafylaktiska reaktioner, 10 på miljonen jämfört med 1 på miljonen för vanliga influensavaccin. En sån reaktion är sällan dödlig om man får snabb behandling och det får man när man sitter kvar på vaccinationsstället i de 15 minuter som krävs.
Eventuellt är det en ökad risk för tillfällig ansiktsförlamning för vaccin från Pfizer och Moderna.
De tre som använts hittills ger oftare milda vanliga biverkningar än vanliga influensavaccin. En skillnad är att med mRNA-vaccinerna är det vanligast att den kraftigaste reaktionen kommer efter den andra dosen medan det för AZ är efter den första dosen.
Detta eviga snack om Sverige och Norge... världen är större än så. Om de nu vaccinerade 17 miljoner i Europa och hittade 17 obekräftade fall så är det ett betydligt bättre underlag än Sverige och Norges relativt få vaccinerade med det aktuella vaccinet...BirgitS skrev:
Absolut en väldigt ovanlig biverkan även om det ser ut som mer som 1 på 100 000 eller så om man går på hur många som har drabbats i Norge och Sverige, men den kan ju inte ignoreras eftersom den nästan alltid leder till döden. Vilket ju ställs mot risken att avlida i covid och det är ju därför som de flesta länder har återupptagit vaccineringarna och EMA ger okej att göra det. Men så länge det finns alternativa vacciner och man än så länge bara sett fall bland de som är yngre än 65 år går det ju bra att ge olika vaccin till olika grupper.
Risken för att avlida i covid för någon som är en ung vuxen är väldigt liten om man inte har någon riskfaktor samt att det inte ens är säkert att man får covid.
DN hade igår kväll en artikel om vad som skiljer de fyra godkända vaccinerna åt t.ex. när det gäller biverkningar, men tyvärr är det låst: [länk]
Det står att Pfizers vaccin har en något förhöjd risk för anafylaktiska reaktioner, 10 på miljonen jämfört med 1 på miljonen för vanliga influensavaccin. En sån reaktion är sällan dödlig om man får snabb behandling och det får man när man sitter kvar på vaccinationsstället i de 15 minuter som krävs.
Eventuellt är det en ökad risk för tillfällig ansiktsförlamning för vaccin från Pfizer och Moderna.
De tre som använts hittills ger oftare milda vanliga biverkningar än vanliga influensavaccin. En skillnad är att med mRNA-vaccinerna är det vanligast att den kraftigaste reaktionen kommer efter den andra dosen medan det för AZ är efter den första dosen.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 083 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 083 inlägg
Nu är man väl i och för sig uppe i nästan 30 men visst är det få ändå. Det är ju det här med åldersfaktorn och jag vet inte till vilka åldersgrupper som just det vaccinet har getts ute i Europa. I Norge och Sverige har det getts till anställda i vård och omsorg. I Storbritannien med många doser men få om ens något fall med just denna biverkan så har det getts till gamla i huvudsak.Nissens skrev:
Menar du att det är fel att utreda om det har något samband med åldern?
Eller att det är fel att pausa det för de i arbetande ålder när det ändå är meningen att det är de äldsta som ska prioriteras för närvarande?
Jag förstår inte vad du egentligen tycker är fel.
Intressant tanke att vaccinets ”ofarliga” virus skulle kunna orsaka blodproppar om det kommer ut i blodet.B brfbo skrev:I fass på info om covid 19 vaccinerna står bla att de inte får ges intravaskulärt(alltså ej direkt i blodet) utan ska ges i muskelvävnad.
Det är ju väldigt bra att de nu försöker hitta orsaken till att en del har fått dessa allvarliga reaktioner i samband med att de blivit vaccinerade.
Och jag hoppas också att själva sättet att vaccinera ändras så att alla som vaccinerar gör det på samma sätt och då på det säkraste sättet.som nu Danmark gjort.
Ett nytt vaccin behöver ju inte bete sig exakt som tidigare vacciner så det kanske inte är för än nu det märks om det slarvas med hur injektionerna ges.
Kanske britterna är duktiga på att vaccinera på rätt sätt?
Även de bör väl ha vaccinerat vårdpersonal och inte bara äldre?