G gaidin skrev:
Jag tycker du snöar in för mycket på "grupper"
Är det verkligen två grupper? Själv tillhör jag i så fall den gruppen som tror på vetenskapligt underbyggda beslut och att forskningsrapporter visar just det som forskningen eller undersökningen undersökt, inget annat.

Vilken grupp är då den andra och vad tror "ni" på?
Snöar in för mycket på grupper? Vad menar du? Norden?

Jag har jämfört norden länder sedan pandemin början,

Till sakfrågan, tycker du att Sverige har lägre dödlighet än det flesta andra länder. I så fall kunde ni ju visa data för det i sann vetenskaplig anda

Om inte så är det detta vi diskuterar och jag anser det vara ett helt felaktig propagandapåstående.. Sorry att det stör dig att jag bemöter felaktigheter i tråden.

• Gilla
brfbo
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Ja, jag håller med om påståendet att Sverige har färre antal dödsfall av Covid än de flesta länder. .
Då vore det ju läge om du eller dina kompisar presenterar data för det!

Var så god!

• Gilla
brfbo
  • Laddar…
Fairlane
Ulltand Ulltand skrev:
Då vore det ju läge om du eller dina kompisar presenterar data för det!

Var så god!
Det finns ju data för det? Presenterat flera gånger?
Data där man tittar på överdödlighet istället för på inrapporterade fall där länder rapporterar olika.

Så du får en chans till: Är Norge ett medelmåttigt land vad gäller dödsfall i Covid-19, på plats 117 av 221? Ja eller Nej?

• Gilla
  • Wow
  • Haha
El-Löken66 och 3 till
  • Laddar…
D
Fairlane Fairlane skrev:
Så du får en chans till: Är Norge ett medelmåttigt land vad gäller dödsfall i Covid-19, på plats 117 av 221? Ja eller Nej?
Der är som att krama vatten ur en sten, kommer bli lika svårt att erkänna att plats 117 är ungefär i mitten av 221 platser, som att erkänna att talet 1,06 också kan sägas vara "runt 1".

• Gilla
  • Haha
Disktrasan och 3 till
  • Laddar…
Fairlane
D djac skrev:
Der är som att krama vatten ur en sten, kommer bli lika svårt att erkänna att plats 117 är ungefär i mitten av 221 platser, som att erkänna att talet 1,06 också kan sägas vara "runt 1".
En alternativ förklaring som också förklarar siffran 220 istället för 221 som Worldometer skulle kunna vara att man stryker Norge i listan. Vips så är det bara 220 "länder" och vips så ligger inte Norge på plats 117 längre. ;)

BirgitS
Nissens Nissens skrev:
Klart att det går att jämföra risknivån. 1 på miljonen är såå mycket mindre risk än tex bli sjuk av Covid-19.
Visst kan man jämföra risknivåer men då kan man ju lika gärna jämföra risken med Alvedon som med p-piller.

Nåja, nu har vi väl tre fall i Sverige och fem fall i Norge, om jag inte kommer ihåg fel, och i Sverige har vi fått knappt en halv miljon doser av AZ-vaccin och Norge ungefär hälften rimligen, så det betydligt mer än 1 på en miljon, särskilt om man bara ser på gruppen yngre än 65. Storbritannien har i huvudsak vaccinerat äldre med AZ och ser inte denna mängd med just denna livsfarliga biverkan.

• Gilla
El-Löken66 och 1 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Hur jag tänker är inte viktigt, men hur kan 1 obekräftat fall på 1 miljon orsaka ett sånt ståhej? Hur man än vrider och vänder på det så är det oerhört lite. Även om 1 på miljonen vore bekräftat samband så vore det väldigt lite.
Eh, jag var inte ute efter din personliga åsikt. Jag menade att vi kan utsätta oss för behandlingar som har betydligt större risk för biverkningar än vaccinet. Att man kanske väljer en behandling som ger dubbelt så stor risk för biverkningar än en annan för att risken ändå är så låg, eller att vi öht inte är medvetna om risken.

Någon som har koll på hur mycket vanliga blodproppar det blir efter Pfizers vaccin?
Jag tror jag sett något, men att samband med vaccinet avskrivits.
Låter mer som att någon ville svärta ner AZ:s vaccin av något skäl.
Nja, lite mer att ”mediadrevet går” mot AZN och deras vaccin i media och att det förstärks av att land efter land upptäcker samma sak och måste stanna upp och utreda.

Sen undrar jag lite hur AZN ska våga skala upp produktionen när de får någon slags politiker- och mediedrev efter sig?
EU borde samarbeta isf agera handelskrig mot AZN och Storbritannien — om man vill ha vaccinet.
Kan tänka mig att AZN bygger ut någon fabrik i GB för att föra över vaccinet på flaskor så det slipper passera Italien framöver.

• Gilla
Nissens
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Snöar in för mycket på grupper? Vad menar du? Norden?

Jag har jämfört norden länder sedan pandemin början,

Till sakfrågan, tycker du att Sverige har lägre dödlighet än det flesta andra länder. I så fall kunde ni ju visa data för det i sann vetenskaplig anda

Om inte så är det detta vi diskuterar och jag anser det vara ett helt felaktig propagandapåstående.. Sorry att det stör dig att jag bemöter felaktigheter i tråden.
Du delar in forumdeltagarna i grupper. Eftersom du inte förstod min fråga kan jag ta den igen:

Är det verkligen två grupper? Själv tillhör jag i så fall den gruppen som tror på vetenskapligt underbyggda beslut och att forskningsrapporter visar just det som forskningen eller undersökningen undersökt, inget annat.

Vilken grupp är då den andra och vad tror "ni" på?

Jag stör mig inte på att du bemöter felaktigheter i tråden, det hade varit passande om du gjorde det oftare, på t ex dina egna inlägg.

Ulltand Ulltand skrev:
Jag svarade på påståendet att ""Sverige har lägre dödstal än de flesta andra länder."" som någon i din grupp ofta påstår

Enkel fråga till dig. Håller du med om beskrivningen ovan? Det gör inte jag men mina egna framtagna jämförelser gäller norden länder, som du säkert vet.

• Gilla
  • Älska
Ingenjören och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
blackarrow blackarrow skrev:
Någon som har koll på hur mycket vanliga blodproppar det blir efter Pfizers vaccin?
Jag har bara sett allmänna uppgifter om att det inte har förekommit fler fall än vad som är normalt bland icke-vaccinerade och att man då anser att det inte är vaccinets "fel". Läkemedelsverket har ju rapporter om biverkningar men när jag försökte kolla efter något häromveckan så var det rätt ogenomträngligt.

AZN får gärna bygga en vaccinfabrik i Sverige! Vi som land har ju sällan hittat på massa handelshinder och krånglat! ..troligen hade vi haft en fabrik om inte de stora bolagen alltid hittar någonstans där produktionen kan göras med billigare arbetskraft!

• Gilla
skogaliten och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
trähandtag trähandtag skrev:
AZN får gärna bygga en vaccinfabrik i Sverige! Vi som land har ju sällan hittat på massa handelshinder och krånglat! ..troligen hade vi haft en fabrik om inte de stora bolagen alltid hittar någonstans där produktionen kan göras med billigare arbetskraft!
Håller med om det första men jag tror inte att löneläget är så annorlunda här jämfört med Belgien och Nederländerna samt att AZ har en läkemedelsfabrik i Södertälje.

Nissens
blackarrow blackarrow skrev:
Eh, jag var inte ute efter din personliga åsikt. Jag menade att vi kan utsätta oss för behandlingar som har betydligt större risk för biverkningar än vaccinet. Att man kanske väljer en behandling som ger dubbelt så stor risk för biverkningar än en annan för att risken ändå är så låg, eller att vi öht inte är medvetna om risken.

Nja, lite mer att ”mediadrevet går” mot AZN och deras vaccin i media och att det förstärks av att land efter land upptäcker samma sak och måste stanna upp och utreda.

Sen undrar jag lite hur AZN ska våga skala upp produktionen när de får någon slags politiker- och mediedrev efter sig?
EU borde samarbeta isf agera handelskrig mot AZN och Storbritannien — om man vill ha vaccinet.
Kan tänka mig att AZN bygger ut någon fabrik i GB för att föra över vaccinet på flaskor så det slipper passera Italien framöver.
Ja, det är en komplex bild. Och jag tror inte att AZN:s vaccin är ett dugg sämre än de övrigas. Det är marknadsföring och sluga strategier kanske i kombination med media som påverkat.
Sånt är livet...

• Gilla
djac
  • Laddar…
Nissens
Fairlane Fairlane skrev:
Det finns ju data för det? Presenterat flera gånger?
Data där man tittar på överdödlighet istället för på inrapporterade fall där länder rapporterar olika.

Vår ulltand har sedan länge målat in sig i ett hörn, och du lär inte få honom att lämna det hörnet... men det är ett bra försök för ditt resonemang är oantastligt. :)

• Gilla
djac
  • Laddar…
Nissens
BirgitS BirgitS skrev:
Jag har bara sett allmänna uppgifter om att det inte har förekommit fler fall än vad som är normalt bland icke-vaccinerade och att man då anser att det inte är vaccinets "fel". Läkemedelsverket har ju rapporter om biverkningar men när jag försökte kolla efter något häromveckan så var det rätt ogenomträngligt.
Inte bättre eller sämre än AZN:s vaccin alltså. :)

• Gilla
djac
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.