Hur vanligt är det är det med blodproppar och vad beror de på?
Riskfaktorer och bakomliggande sjukdom eller något annat?

Den här brittiska studien visar att det är en fördubblad risk för blodpropp innom två veckor efter luftvägsinfektion eller urinvägsinfektion.
Infektion i urinvägar gav blodpropp i benet, DagensMedicin 2006
Dock vet de då inte varför.

Blodplättar kan ju bli klibbiga. Det är bra om man blöder, men mindre bra om de blir klibbiga på fel ställe.
Blodet blir klibbigare vid infektion.

Blodplättar och infektioner – så hänger det ihop, Vetenskap&Hälsa
Blodplättar stoppar inte bara blödningar, utan har andra funktioner även en roll i immunförsvaret.
Ibland kan de löpa amok vid infektioner.

”– Vid sepsis kan små blodproppar, så kallade mikroproppar, bildas i de mindre blodkärlen och täppa till blod- och syretillförseln till olika organ och kroppsdelar. Sådana koagulationsrubbningar kan leda till organsvikt, amputation eller att patienten dör, säger Oonagh Shannon, forskare inom infektionsmedicin vid Lunds universitet.”

”– Patienter som drabbats av mikroproppar har samtidigt, hur konstigt det än låter, en ökad blödningsbenägenhet. [min fetning] Nästan alla deras trombocyter är uppbundna i aggregat så de har väldigt få ”lediga” trombocyter i omlopp som kan ta hand om blödningar på andra håll i kroppen. Det vore därför önskvärt att kunna hitta en behandling som vänder sig mot trombocyternas inflammatoriska svar med mikroproppsbildning, samtidigt som de behåller sin ”vanliga” koagulationsförmåga vid lokala sår.”

Detta område känns högaktuellt just nu.:p

• Gilla
brfbo och 2 till
  • Laddar…
blackarrow blackarrow skrev:
Du kan också blivit kurd av media. Tex skriver DN:
Israelisk studie: Pfizers vaccin 99 procent effektiv skydd mot dödsfall, DN

Det är rimligt att anta att de som dog legat på IVA. Säg att 20% trots IVA vård dör och lika många till vårdas utan IVA, då bör Pfizers vaccin skydda till kanske 90% mot svår sjukdom. :oops:
(Jag hittar inga siffror från tidigare studier just nu men har något svagt minne av 89% ).

AZN vaccinet skyddar till 100% mot svår sjukdom.
Studie: Astra Zenecas vaccin ger 100-procentigt skydd mot allvarlig sjukdom, SVT

Men visst var det en bra tidningsrubrik i DN och inte ljuger väl Israels president!? ;)
Kan man bli kurd av media?:surprised:

• Gilla
blackarrow
  • Laddar…
Staffans2000
B b8q skrev:
Nu när han är avslöjad som smygKurd, kan Nissens komma ut ur garderoben :D.

Staffan Öcalan

• Gilla
Skandiamannen och 2 till
  • Laddar…
B b8q skrev:
Jag tycker plattans autocorrect blir sämre för varje uppdatering man får... eller så är det min syn...

• Gilla
lob
  • Laddar…
Nissens
Nej, där har du fel (vad roligt att få skriva så :rofl: ).
Du kan också blivit kurd av media. Tex skriver DN:
Israelisk studie: Pfizers vaccin 99 procent effektiv skydd mot dödsfall, DN

Det är rimligt att anta att de som dog legat på IVA. Säg att 20% trots IVA vård dör och lika många till vårdas utan IVA, då bör Pfizers vaccin skydda till kanske 90% mot svår sjukdom. :oops:
(Jag hittar inga siffror från tidigare studier just nu men har något svagt minne av 89% ).

Studie: Astra Zenecas vaccin ger 100-procentigt skydd mot allvarlig sjukdom, SVT

Men visst var det en bra tidningsrubrik i DN och inte ljuger väl Israels president!? ;)
Haha
Försvarar mig med att jag inledde med ”Vad jag förstått” :)
Får kolla mer sedan. :)

Möjligen har haft detta uppe! Problemen AZ har det varit slumpmässigt första eller andra sprutan, eller är det enbart vid första? Har fått för mig att det är efter första sprutan! Sedan har man sett samma bekymmer oavsett yrke? I norge tycks det ha varit de som jobbar inom sjukvården som fått problem? Kanske helt fel ute?

trähandtag trähandtag skrev:
Möjligen har haft detta uppe! Problemen AZ har det varit slumpmässigt första eller andra sprutan, eller är det enbart vid första? Har fått för mig att det är efter första sprutan! Sedan har man sett samma bekymmer oavsett yrke? I norge tycks det ha varit de som jobbar inom sjukvården som fått problem? Kanske helt fel ute?
Det är väl bara folk inom sjukvården som ens FÅTT sprutan - utom de äldsta då, och de verkar ju inte få biverkningarna.

• Gilla
Satsuki
  • Laddar…
trähandtag trähandtag skrev:
Så har jag uppfattat det också.
Det kan väl inte vara många som fått andra AZNvaccinsprutan?
Finns det andra yrkeskategorier som vaccinerats?

De som vaccineras kan ha haft covid innan, kanske vet de om det eller inte.
Man vet att de som haft covid innan kan få en kraftigare immunreaktion.
Blodproppsrisken är förhöjd vid infektion.

Så har jag uppfattat det också.
Finns det andra yrkeskategorier som vaccinerats?

De som vaccineras kan ha haft covid innan, kanske vet de om det eller inte.
Man vet att de som haft covid innan kan få en kraftigare immunreaktion.
Blodproppsrisken är förhöjd vid infektion.
Det var något sådant jag tänker också, men vi lär väl få svar så småningom. Lite underligt att Norge är mer drabbat!

Nissens
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Nu när han är avslöjad som smygKurd, kan Nissens komma ut ur garderoben :D.

Staffan Öcalan
Trodde aldrig att det skulle avslöjas...

• Gilla
  • Haha
Jocke Best och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Precis, det ska ju åtminstone i Sverige vara minst 9 veckor mellan AZ-sprutorna och det dröjde väl in i februari innan det vaccinet blev godkänt.

BirgitS
sraelisk studie: Pfizers vaccin 99 procent effektiv skydd mot dödsfall, DN

11 mars kom dessa data från Israel.
BirgitS BirgitS skrev:
Det fortsätter att komma ny information från Israel om Pfizers vaccin och nu gäller det data fram till 6 mars (ogranskat än förstås).
"... 94% effective in preventing asymptomatic infections, meaning the vaccine could significantly reduce transmission."
"... 97% effective in preventing symptomatic disease, severe disease and death."
Majoritet av fallen verkar bero på B.1.1.7 (brittiska) så mycket god verkan även på den varianten, av de andra särskilda varianterna var det för få fall för att det ska gå att uttala sig.
Skyddseffekten är högre än vad man kom fram till för en månad sen (89 resp. 94 %).
Källa: [länk]

Reuters skriver inget om det men man kan fundera på om den ökande skyddseffekten beror på att vaccinationen har gått neråt i åldrarna.

BirgitS BirgitS skrev:
11 mars kom dessa data från Israel.
Det gäller att förstå siffrorna i statistiken...
Skyddseffekten är högre än vad man kom fram till för en månad sen (89 resp. 94 %).
Källa: [länk]

Reuters skriver inget om det men man kan fundera på om den ökande skyddseffekten beror på att vaccinationen har gått neråt i åldrarna.
Det låter som en mycket rimlig förklaring. (y)

Mer statistik
New England Journal of Medicine
Safety and Efficacy of the BNT162b2 mRNA Covid-19 Vaccine
...The vaccine met both primary efficacy end points, with more than a 99.99% probability of a true vaccine efficacy greater than 30%. These results met our prespecified success criteria, which were to establish a probability above 98.6% of true vaccine efficacy being greater than 30%, and greatly exceeded the minimum FDA criteria for authorization.
Finns det ”sann sannolikhet” ?
Nöjde de sig med att vara väldigt säkra på att vaccinet skulle vara minst 30% effektivt?

Måste erkänna jag har lite problem med både språket, begreppen och matematiken här, men det kanske blir så om mar räknar på sannolikhet för att vaccinprojektet ska lyckas uppnå ett visst mål.

Tänker ofta på WHOs krav på 50% som undre gräns för effektivitet på vaccin för att de skull kunna godkänna dem.
Det känns som ribban lades ganska lågt och vaccinerna blev väldigt mycket bättre än man förväntat sig.
Ingen vill väl dock säga att de är förvånade att vaccinerna är så bra och har så lite biverkningar, men mycket kan eller håller på att hända.

Edit: Det är öppet för vem som helst att komma med en bra översättning och förklaring till min ”sann statistik”, eller ”sann effektivitet” ovan.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
Mer statistik
New England Journal of Medicine
Safety and Efficacy of the BNT162b2 mRNA Covid-19 Vaccine
Finns det ”sann sannolikhet” ?
Nöjde de sig med att vara väldigt säkra på att vaccinet skulle vara minst 30% effektivt?

Måste erkänna jag har lite problem med både språket, begreppen och matematiken här, men det kanske blir så om mar räknar på sannolikhet för att vaccinprojektet ska lyckas uppnå ett visst mål.

Tänker ofta på WHOs krav på 50% som undre gräns för effektivitet på vaccin för att de skull kunna godkänna dem.
Det känns som ribban lades ganska lågt och vaccinerna blev väldigt mycket bättre än man förväntat sig.
Ingen vill väl dock säga att de är förvånade att vaccinerna är så bra och har så lite biverkningar, men mycket kan eller håller på att hända.

Edit: Det är öppet för vem som helst att komma med en bra översättning och förklaring till min ”sann statistik”, eller ”sann effektivitet” ovan.
Det måste vara någon särskild betydelse av "true" i det här sammanhanget.

Det här är en artikel om rapporten från fas 3 för vaccinet från Astra Zeneca: https://thedispatch.com/p/the-oxford-vaccines-true-efficacy
"For instance, in the WHO and FDA guidance, the agencies specify that vaccine candidates need to demonstrate efficacy of at least 50 percent in Phase III trials — and have sample sizes sufficient to ensure there is no more than a 2.5 percent chance that the true efficacy of the vaccine is less than 30 percent."

Kan det vara något typ framräknade värdet ska vara minst 50 % effektivitet men att det med 97,5 % sannolikhet ska vara minst 30 %?
Alltså skulle sann effektivitet vara det som det är i verkligheten med mycket stort underlag så att konfidensintervallet blir väldigt litet?
Det är ju rätt stor osäkerhet i de här siffrorna i fas 3 eftersom de räknar på få insjuknade, särskilt vaccinerade sådana.

Neandertal-DNA som ger uppskattningsvis 30 % skydd mot Covid i genen OAS1 p46.

Jag jag letat upp att det är:

RS10774671

Ett G i den positionen ger skyddet. Runt 30% av befolkningen har det i europa.

Hur vet man om har det? Tex genom en gentest av 23&me

Lite kul att ha sitt dna på fil. För egen del kan jag konstatera att jag har flera Neandertal SNP:s eller inte som totalt sett ger hög skyddsverkan mot Covid och dessutom negativ blodgrupp. :)

Redigerat:
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.