1 013 588 läst ·
19 546 svar
1014k läst
19,5k svar
Coronavirus (SARS-CoV-2) nyhetstråd
Husägare
· Skåne
· 5 382 inlägg
Du behöver inte anta något alls om vad jag tycker. Antingen har jag skrivit det i klartext eller så kan du fråga.BirgitS skrev:
V
Som sagt du ansåg i november och tydligen idag så som jag tolkar ditt inlägg (#4759) för en stund sen att CDC-rapporten var bra eftersom du så gärna citerar rapportens slutsats och eftersom slutsatsen bl.a. är grundad på frisörstudien så får man väl anta att du tycker det är en bra del av rapporten.
Det du sysslar med är i bästa fall idioti.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 075 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 075 inlägg
DN har en artikel om data från Telias mätningar under de tre senaste veckorna med fokus på fjällen: https://www.dn.se/sverige/rusning-till-harjedalen-sa-reste-svenskarna-pa-sportlovet/trähandtag skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 075 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 075 inlägg
Det är väl ganska självklart att åtgärder för att stoppa en pandemi i sig är problematiska. Annars kunde vi vi leva med dom ständigt och helt stoppa risken för nya pandemier. Ja menar det är väl inget att skriva hem om?A Abies koreana skrev:Daniel Lindvall doktor i sociologi skriver idag ett tänkvärt inlägg i DN, misstänker att artikeln är bakom betalvägg men den är synnerligen läsvärd. 10 mars idag, ett år av självvald karantän.
"I dag har det gått ett år sedan viruset skördade sitt första svenska dödsoffer och det har nu krävt mer än en miljon människoliv världen över. Bortom Kina har regeringar desperat försökt hantera pandemin genom rekommendationer, restriktioner, nedstängningar och ekonomiska krispaket. Men virusets väg genom samhället är komplext och de olika ekonomiska och sociala konsekvenser som följer pandemibekämpningen svåra att överblicka. I våras skapade de australienska forskarna Oz Sahin och Shannon Rutherford tillsammans med några kollegor ett så kallat orsaksslingdiagram för att visualisera vilka följdverkningar olika insatser kan ha på ekonomi, miljö, hälsa och samhälle. Varje insats på deras diagram är sammanlänkad i en kedja med trettiotal olika effekter. Det är en bild som inte är helt olik armén av grävmaskiner i Wuhan."
" Vad Sahin och Rutherford försökte visa med sitt diagram är att pandemin måste ses som ett ”wicked” problem, vilket på svenska bäst kan översättas som ett lömskt problem. Med det menas problem som i sig är olösliga eftersom de är hopkopplade i ett system med andra problem. Lömska problem saknar optimala lösningar eftersom varje försök att lösa dem kommer skapa nya andra komplexa problem som behöver ytterligare lösningar. Det finns ingen lösning som är rätt eller fel utan bara sådana som är bättre eller sämre."
"Våra försök att lösa detta lömska problem har alltså fått återverkningar på en rad olika samhällsområden, och i vissa avseenden tycks lösningarna ha skapat värre problem än det vi försökte hantera."
Daniel Lindvall skriver om pandemin som ett lömskt problem - DN.SE
En konkret fråga då? Vilka åtgärder har skapat mer problem än nytta?
Bakom den här typen av argumentation tycks ofta finnas en blind fläck. Vad hade hänt om vi låtit pandemin rulla på utan åtgärder?
Det kräver inte speciellt mycket "tänk" för att inse de konsekvenserna.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 075 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 075 inlägg
Enligt en ny internationell studie verkar det finnas ett samband mellan pollenhalten i luften och hur många som insjuknar i covid.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/mycket-pollen-ger-fler-sjuka-i-covid-19
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 075 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 075 inlägg
Du får påminna mig så här när det har gått minst tre dagar vad du anser att jag har påstått och ska länka till. Du skrev så rörigt i söndags att jag inte begriper vad du syftar på när jag följer citaten bakåt.Ulltand skrev:
Men jag tror knappast att jag har skrivit att du har hyllat frisörstudien för det är inte ett ord jag brukar använda.
Men om du nu inte gillar CDC-studien förstår jag fortfarande inte varför du fortsätter att klistra in dess Conclusions.
Du skrev i inlägg #29648 så här:
Just frisörstudien som finns med där är en anekdotisk händelse, ingen kontrollgrupp eller något annat vettigt vetenskapligt forskningsunderlag.
Brittiska mutationen 30-100% mer dödlig. (50% mer smittsam)
Nu har det kanske inte så stor betydelse då vi ligger relativt långt fram i vaccineringen.
Men det kanske kan ge en hint om vad som kan hända om vi inte tar krafttag mot kommande pandemier. Att låta viruset löpa fritt och hoppas på flockimmunitet kan bli katastrofalt.
https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2021.02.09.21250937v1.full
Nu har det kanske inte så stor betydelse då vi ligger relativt långt fram i vaccineringen.
Men det kanske kan ge en hint om vad som kan hända om vi inte tar krafttag mot kommande pandemier. Att låta viruset löpa fritt och hoppas på flockimmunitet kan bli katastrofalt.
https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2021.02.09.21250937v1.full
BirgitS skrev:
Du får påminna mig så här när det har gått minst tre dagar vad du anser att jag har påstått och ska länka till. Du skrev så rörigt i söndags att jag inte begriper vad du syftar på när jag följer citaten bakåt.
Men jag tror knappast att jag har skrivit att du har hyllat frisörstudien för det är inte ett ord jag brukar använda.
Men om du nu inte gillar CDC-studien förstår jag fortfarande inte varför du fortsätter att klistra in dess Conclusions.
Du skrev i inlägg #29648 så här:
Just frisörstudien som finns med där är en anekdotisk händelse, ingen kontrollgrupp eller något annat vettigt vetenskapligt forskningsunderlag.
Bla bla.
Så hittepå är preskriberat efter tre dagar? Lägg av du är inte seriös.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 853 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 853 inlägg
Här är länken: https://www.byggahus.se/forum/threads/coronavirus-sars-cov-2-nyhetstrad.398099/page-324#post-4121425Ulltand skrev:
Där står det: "Du behöver inte anta något alls om vad jag tycker. Antingen har jag skrivit det i klartext eller så kan du fråga."
Birgit frågade...