BirgitS
Under eftermiddagen meddelande Astra Zeneca att leveranserna till EU ungefär halveras under kvartal 2.
Enligt vaccinsamordnaren finns det nu en risk för att planen att alla i Sverige ska erbjudas vaccinering till midsommar kan spricka. Han kommer att analysera det nya läget tillsammans med Folkhälsomyndigheten.
https://www.dn.se/sverige/astra-zeneca-halverar-vaccinleveransen-fram-till-sommaren/

Janssens endosvaccin är nu rekommenderat av EMA och Läkemedelsverket men leveranserna börjar inte förrän om en månad eller så.

Vår vaccinationssamordnare Richard Bergström, måste enligt mig utnämns till årets optimist.

• Gilla
Staffans2000 och 3 till
  • Laddar…
BirgitS
Nu har det kommit en liten studie som visar på att det kan vara så att det räcker med bara en dos vaccin för dem som redan har varit sjuka i covid.
In their study of 109 individuals with and without previous SARS-CoV-2 immunity, Mount Sinai researchers, led by Dr. Simon and co-author Florian Krammer, Ph.D., Professor of Vaccinology in the Department of Microbiology, found that the former group developed antibodies within days of the first dose of vaccine at a rate 10 to 20 times higher than those who were uninfected, and at a more than tenfold rate after the second dose.
In recipients with pre-existing immunity, however, side effects occurred with a significantly higher frequency, including fatigue, headache, chills, fever, and muscle or joint pain.
The intensity of the response to the first dose in people previously infected appears to be similar to the response from people not previously infected after the second dose.
Studien verkar omfatta personer som vaccineras med Pfizers eller Modernas vaccin.
https://medicalxpress.com/news/2021-03-shot-covid-vaccine-previously-infected.html

• Gilla
blackarrow och 1 till
  • Laddar…
optimum
Bra nyheter, mycket positivt
Jag hade rätt i en tredje våg men troligen fel i att jag trodde den skulle bli betydligt värre.
Underbart när jag har fel om sådant. Låt det få fortsätta så att den tredje vågen klingar av helt.
Och detta trots att vi har en stor andel av GB mutationen här.
Munskydd kan nog vara en bidragande orsak till minskad smittspridning.

Diagram över dagliga nya fall av Covid-19 i Sverige, med nedåtgående trend.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

T
optimum optimum skrev:

[bild]
Källa?

• Gilla
  • Haha
Jocke Best och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
optimum optimum skrev:

[bild]
Norge med mer munskyddsanvändning än i Sverige:
Grafdiagram visar dagliga nya Covid-19 fall i Norge med 3- och 7-dagars rullande medelvärde.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

https://www.worldometers.info/coronavirus/country/norway/

• Gilla
gaidin och 1 till
  • Laddar…
D
T tanaris skrev:
Källa?
Ja, trots munskydden blev det inte så illa som i andra länder som drabbats av munskydd, skönt!

• Gilla
Dan_Johansson och 2 till
  • Laddar…
T
D djac skrev:
Ja, trots munskydden blev det inte så illa som i andra länder som drabbats av munskydd, skönt!
Personligen tror jag det kan bero på att många har varit och åkt skidor.

• Haha
Dan_Johansson och 3 till
  • Laddar…
Kollade lite vad som skrivs internationellt om Oxford-AstraZeneca-vaccinet. Man verkar i första hänvisa till biverkningarna i Sverige. Även Frankrike har sett mer biverkningar vid vaccinering av vårdpersonal. Kända biverkningar.
Andra länder gör paus för säkerhets skull.

AstraZeneca Vaccine Faces Resistance in Europe After Health Workers Suffer Side-Effects, USNews
"Between 10% and 15% of those vaccinated may have side-effects from this vaccination, but it is only a feverish state, fevers, nausea and within 12 hours it goes away."

Blodproppar låter ju otrevligt, minst sagt, men 1 per 1000 får normalt blodpropp per år i UK.
Att man inte sett blodproppar i några studier borde betyda att färre än 1 på 50’000 (om vi antar 100’000 deltagit i vaccinstudierna och hälften varit placebo).

Vad säger man från UK med sina 11 miljoner administrerade doser?
Varför fortsätter de vaccinera?

Covid-19: European countries suspend use of Oxford-AstraZeneca vaccine after reports of blood clots, BMJ
”Phil Bryan, vaccines safety lead for the UK’s Medicines and Healthcare Products Regulatory Agency, said, “More than 11 million doses of the AstraZeneca vaccine have now been administered across the UK. Reports of blood clots received so far are not greater than the number that would have occurred naturally in the vaccinated population.” He added that the agency was keeping the issue under close review but that available evidence did not confirm that the vaccine was the cause.”

Oxford-AstraZeneca: EU says 'no indication' vaccine linked to clots, BBC
There is no indication that the Oxford-AstraZeneca Covid-19 vaccine is linked to an increased risk of blood clots, the EU's medicines regulator says.

It said the number of cases in vaccinated people was no higher than in the general population.

The statement came after a number of countries, including Denmark and Norway, suspended the use of the jab.

The suspension followed reports that a small number of people had developed clots after receiving the vaccine.

There were also reports that a 50-year-old man had died in Italy after developing deep vein thrombosis (DVT) following a dose of the jab.

"There is currently no indication that vaccination has caused these conditions, which are not listed as side effects with this vaccine," the European Medicines Agency (EMA) said on Thursday.

"The vaccine's benefits continue to outweigh its risks and the vaccine can continue to be administered while investigation of cases of thromboembolic events is ongoing," it added.

It said there had been 30 cases of "thromboembolic events" among the five million Europeans who have received the jab.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
T tanaris skrev:
Personligen tror jag det kan bero på att många har varit och åkt skidor.
Jag såg någon siffra på 1.1 miljoner skidsemestrande svenskar, totalt inrikes och utrikes per år.
Är det någon som vet hur mycket övriga nordbor åker på skidresor?

Redigerat:
optimum optimum skrev:
Bra nyheter, mycket positivt
Jag hade rätt i en tredje våg men troligen fel i att jag trodde den skulle bli betydligt värre

[bild]
Äsch, det där var ju ingen våg, snarare en liten krusning.

Fairlane
trähandtag trähandtag skrev:
Vår vaccinationssamordnare Richard Bergström, måste enligt mig utnämns till årets optimist.
Nja, det finns ju någon som sagt att det inte kommer bli några leveransproblem och att vaccineringen kommer vara klart till sommaren, dvs en månad innan vad vaccinsamordnaren säger. Den personen lär väl vinna den tävlingen?

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Nja, det finns ju någon som sagt att det inte kommer bli några leveransproblem och att vaccineringen kommer vara klart till sommaren, dvs en månad innan vad vaccinsamordnaren säger. Den personen lär väl vinna den tävlingen?
Du tänker på Ullatand? :D

• Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Här är länken: [länk]
Där står det: "Du behöver inte anta något alls om vad jag tycker. Antingen har jag skrivit det i klartext eller så kan du fråga."

Birgit frågade...

Först började hon med ett direkt felaktigt och nedvärderande påstående som hon inte kunde backa upp (eftersom det var hittepå) och sedan frågade hon vad jag tyckte i en annan kontext.

Men annars är rätt och folk tycks gå på det, igen och igen :)

BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Först började hon med ett direkt felaktigt och nedvärderande påstående som hon inte kunde backa upp (eftersom det var hittepå) och sedan frågade hon vad jag tyckte i en annan kontext.

Men annars är rätt och folk tycks gå på det, igen och igen :)
Så vad var det nu som jag hittade på?
Om jag inte ens får reda på det så hur ska jag kunna backa upp det.

Din sista mening är obegriplig. Vad är det som är rätt och vad är det som folk går på?

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.