1 013 594 läst ·
19 546 svar
1014k läst
19,5k svar
Coronavirus (SARS-CoV-2) nyhetstråd
Ja när man kommer ner på sådana här detaljer så upptäcker man motsattsförhållanden, att fotbollen ligger högt på dagordningen är ju inte konstigt eftersom det är den största publiksporten, dvs ett påbud berör många.J JBa skrev:
Men jag har tyckt ända sen början att det varit lite övernitiskt i den frågan, i många länder har man kört med en liten, utspridd, publik och jag har fortfarande svårt att se varför man kan vara ganska många anfådda på ett gympapass men inte vara utomhus med större avstånd och titta på någon långt bort, som är anfådd.
Samtidigt tycker jag man ska vara tollerant och inte förvänta sig detaljgranskning av allt, pandemin är ju trots allt tillfällig och förhoppningsvis kan vi alla snart börja leva igen.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 854 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 854 inlägg
I Finland gick det bra att ha många åskådare på fotbollsmatcher. Det borde fungera även i Sverige. En skillnad mot orienteringen är att orienteringen ska arrangera ett SM,dvs där duger inte ett "kanske kan ni köra", medan fotbollen kan acceptera ett "kanske kan ni få ta in publik". Troligen kommer flera idrotter kunna ta häng på fotbollen somär starkare.
Därmed inte sagt att jag inte tycker att man bör arrangera SM i orientering. Det bör kunna ses som elitidrott, men jag vet inte hur ett orienterings-SM ser ut.Om det är mängder med klasser eller om det verkligen bara är elit.
Därmed inte sagt att jag inte tycker att man bör arrangera SM i orientering. Det bör kunna ses som elitidrott, men jag vet inte hur ett orienterings-SM ser ut.Om det är mängder med klasser eller om det verkligen bara är elit.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 078 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 078 inlägg
Nu har jag ju inte läst GP-artikeln där idrottsministern har uttalat sig. Har du eftersom du så säkert verkar veta vad som har sagts?T Thomas_Blekinge skrev:
Men i SVT:s sammanfattning är det ju inte fråga om att ha öppet som vanligt utan det skrivs om att öppna stegvis för fler än 8 personer som idag.
Så uppenbarligen färre än 15 % av sittplatserna får användas och det blir ju glest.
Observera att jag bara skriver om en nyhet, jag har inte sagt vare sig att jag tycker det är bra eller dåligt.
Nu gäller ju uttalandet om fotbollen en framtida eventuell möjlighet och vi har inte sett något färdigt förslag från Fohm och därmed vet vi inte om det blir några ändringar när det gäller orienteringar.J JBa skrev:
Det har ju i stor utsträckning handlat om vilka lagar som har funnits. När det gäller arenor har väl det stora orosmomentet inte varit när folk har suttit på sina platser utan att det ska bli trängsel vid in- och utgångar samt i kollektivtrafiken.D djac skrev:Men jag har tyckt ända sen början att det varit lite övernitiskt i den frågan, i många länder har man kört med en liten, utspridd, publik och jag har fortfarande svårt att se varför man kan vara ganska många anfådda på ett gympapass men inte vara utomhus med större avstånd och titta på någon långt bort, som är anfådd.
PrecisD djac skrev:
Enbart elit. Kan lova att speciellt natt-SM i orientering är en SM-tävling för de närmast sörjande och innefattar enbart två klasser för seniorelit. Max 200 startande totalt med det upplägget. Orienteringen visade även under hösten 2020 att de kunde arrangera smittsäkra SM-tävlingar.Fairlane skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 078 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 078 inlägg
Det börjar komma statistik från Socialstyrelsen gällande dödsorsaker som omfattar hela förra året.
Själva rapporten: https://www.socialstyrelsen.se/glob...atistik/datakallor-avlidna-covid19-210225.pdf
TT via t.ex. https://www.gp.se/nyheter/sverige/sifferakrobatiken-bakom-pandemins-dödstal-1.42765662Under decemberperioden var förhållandet det omvända. Då registrerade Folkhälsomyndigheten 2 427 dödsfall, medan Socialstyrelsen "enbart" 1 907.
- Det innebär att cirka 15 procent av de dödsfall som Folkhälsomyndigheten rapporterade under decemberperioden inte kommer att finnas med i den officiella statistiken, säger Johanna Holm.
Själva rapporten: https://www.socialstyrelsen.se/glob...atistik/datakallor-avlidna-covid19-210225.pdf
Ja den är knepig, återkommer till gympapassen, de är inomhus och man är relativt nära, Vi har mer än 200pers i Bokskogen (utanför Malmö) en helg under pandemin. Kan väl bara misstänka att detta är sånt som faller mellan stolarna när mycket annat pockar på uppmärksamhet.J JBa skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 078 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 078 inlägg
Man håller på och masstestar säsongsarbetare i Jämtlands- och Härjedalsfjällen för att få stopp på smittspridningen bland dem.
Där finns även siffror på fördelningen av positiva fall på fastboende, säsongsanställda och turister.
I Åre ser man däremot en kraftig minskning, från hälften av alla fall i regionen vecka 7 till 18 procent vecka 9. Micael Widerström, smittskyddsläkare vid region Jämtland Härjedalen säger att minskningen skett efter kraftfulla smittskyddsåtgärder.
– Vi ser att de insatser och den massiva smittspårning som är gjord har effekt på smittspridningen i Åreområdet.
https://sverigesradio.se/artikel/masstestning-ska-stoppa-smitta-bland-sasongsarbetare
Där finns även siffror på fördelningen av positiva fall på fastboende, säsongsanställda och turister.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 078 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 078 inlägg
I alla fall nu ska varje person på ett gympass ha minst 10 kvm precis som i en butik som jag uppfattar det.D djac skrev:
https://www.folkhalsomyndigheten.se...s-gallerior-badhus-gym-och-sportanlaggningar/
Med tanke på hur andfådd man är i ett gym borde ytan vara betydligt större tror jag.BirgitS skrev:
Att gympa tillsammans inomhus tror jag är en högriskaktivitet. Se bara hur lite sång ökade smittan i våras utanför Göteborg.
Ja, problemet är ju att alla ska in ungefär samtidigt, de flesta är ute i lite god tid så de går inte och sätter sig direkt när de kommit in i arenan och de flesta vill ju inte missa något av matchen så när det är paus ska alla gå på toaletten och köpa svindyr varmkorv samtidigt. Och självklart vill ingen sitta kvar efter slutsignalen. Det mesta går förstås att styra upp, men då behövs det också ganska många personer till det.BirgitS skrev:
Jag kan säga att när jag kör förbi gymmet så är det inga 2 meter mellan de som deltar, de räknar kanske ytor som inte används för att komma till 10, och dessutom rör de ju sig ovanpå det.G gaidin skrev:
Nu vet jag att, som exempel, MFF har presenterat lösningar med isolerade sektioner, slottider för ingång, etc, som med råge uppfyller kraven, toppat med trafikdata på hur få som kommer med kollektivtrafik till matcherna.T tanaris skrev:Ja, problemet är ju att alla ska in ungefär samtidigt, de flesta är ute i lite god tid så de går inte och sätter sig direkt när de kommit in i arenan och de flesta vill ju inte missa något av matchen så när det är paus ska alla gå på toaletten och köpa svindyr varmkorv samtidigt. Och självklart vill ingen sitta kvar efter slutsignalen. Det mesta går förstås att styra upp, men då behövs det också ganska många personer till det.
Så jag får anta att här handlar det antingen som signalvärde eller att man helt enkelt inte hinner kika på det.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 078 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 078 inlägg
Nu har SVT skrivit lite mer efter att Johan Carlsson var med i Aktuellt.BirgitS skrev:
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/planerar-for-publik-pa-fotbollsmatcher-och-kulturevenemang-i-var– Vi har svarat på en remiss från regeringen att om läget är acceptabelt i mitten av april kan vi tänka oss små volymer när det gäller publik. Vi har sagt 100 personer på fotbollsarenor och 50 personer sittande inomhus på kulturella evenemang, under smittsäkra förhållanden, säger Folkhälsomyndighetens generaldirektör Johan Carlsson i Aktuellt.
100 personer utspridda på en stor arena låter som att det vore väldigt liten risk för smittspridning under matchen, sen får ju allt runt omkring lösas också förstås.