D
Ulltand Ulltand skrev:
Nu ökar dödstalen igen. Danmark lyckas bättre.

[bild]
Du är något på spåren, kanske den härliga luften i söder, Skåne fortsätter minska:
Stolpdiagram som visar antal covid-19-patienter i IVA-vård och övrig vård i Skåne över tid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
  • Gilla
Ulltand och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
D djac skrev:
Du är något på spåren, kanske den härliga luften i söder, Skåne fortsätter minska:
[bild]
Inte bara antal på sjukhus utan även antalet fall har minskade vecka 8 jämfört med 6 och 7 så det bådar gott för vad som händer på sjukhusen kommande vecka också.
https://experience.arcgis.com/experience/19fc7e3f61ec4e86af178fe2275029c5

Samma sak i Blekinge och Kronoberg, men verkligen inte i Halland. Undrar om det varit sämre väder där ;)

• Haha
djac
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Men på raden efter står det alltså att osäkerheten är stor. Det betyder att man är osäker på om ens ”small to moderate” är rätt.

man måste ju se vad hela texten säger, inte bryta ut enstaka ord och tolka det på ett helt eget sätt...
Exakt man ska inte utläsa något som inte står där.
Det du citera säger att mask hjälper till viss del, men att det behövs djupare analyser för att få fram en exact siffra.

• Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
I
”The evidence regarding the effectiveness of medical face masks for the prevention of COVID-19 in the community is compatible with a small to moderate protective effect, but there are still significant uncertainties about the size of this effect.”
Det betyder i klartext att man inte kan dra några säkra slutsatser om vilken effekt de har.
Det betyder helt enkel att ,man sett resultat som varierar från små till hyfsat bra i oilika studier. Därförm råder det osäkerhet om hur bra sekretesskydden är. Bara lite bra eller mer väldigt bra.

En saker är dock säker munskydd har en begränsande effekt på smittan i alla studier.

Nu tycker jag det är dassigt av EU att amnvända begrepp som, "small" eller "moderat"

Vad betyder det i procent? Är 10 eller 20 % en liten effekt. Är 50 % en moderat effekt? Hur stor är en stark effekt? 70 eller kanske 90 %

De myndigheten har gjort är att i text försöka beskriva en massa undersökningar UTAN att som på sedvanligt sätt i en metastudie presentera ett resultat. Vad är texten egentligen? Är den övht en studie? Eller är det några anställda på myndigheten som tycker något utifrån vad dom har läst utan att presenta något stöd för detta?

• Gilla
Luddis_1
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Det betyder helt enkel att ,man sett resultat som varierar från små till hyfsat bra i oilika studier. Därför råder det osäkerhet om hur bra sekretesskydden är. Bara lite bra eller mer väldigt bra.
Du hade kunnat få en "like" från mig där, om du inte hade slarvat bort det genom att likställa "moderate" med "väldigt bra". ;)

• Gilla
Ulltand
  • Laddar…
B b8q skrev:
Du hade kunnat få en "like" från mig där, om du inte hade slarvat bort det genom att likställa "moderate" med "väldigt bra". ;)
Du har rätt "ganska bra" hade varit bättre :)

• Gilla
optimum
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Du har rätt "ganska bra" hade varit bättre :)
eller "måttlig"

B b8q skrev:
eller "måttlig"
Och vad är det? :)

I min subjektiva värld är en reduktion av R-talet med 20 % bra. 40% fantastiskt och 60% enastående! :)

Ulltand Ulltand skrev:
Och vad är det? :)
Det är ett väl valt ord när man inte kan säga något säkert, precis som det svenska "måttlig" kan det vara ett rätt stort spann, men inte i närheten av "väldigt bra" i alla fall.
https://sv.bab.la/lexikon/engelsk-svensk/moderate

• Gilla
djac
  • Laddar…
optimum
Jag tog fram aktuella data för dagliga nya fall med COVID-19 för Sverige och våra grannländer.
Men det såg inget vidare ut så jag tänkte vi tar med UK så blir bilden över smittspridningen bättre för oss.
Men det hjälpte inte
Då tog jag i rejält och slängde in Sydafrika också.
Men vi vinner ändå.
Vi var på väg nedåt ett tag men sedan har det ordnat upp sig.

Vi som gör allt rätt måste ju fixa detta bra.
Kanske morgondagens nyheter är bättre.:love:

Linjediagram som visar dagliga nya COVID-19 fall per miljon i Sverige, UK, Finland, Norge, Danmark och Sydafrika.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

https://ourworldindata.org/coronavi...othing=7&pickerMetric=location&pickerSort=asc

• Gilla
Ulltand och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
optimum optimum skrev:
Jag tog fram aktuella data för dagliga nya fall med COVID-19 för Sverige och våra grannländer.
Men det såg inget vidare ut så jag tänkte vi tar med UK så blir bilden över smittspridningen bättre för oss.
Men det hjälpte inte
Men vi vinner ändå.

[bild]

[länk]
Du kan ju ta med Tjeckien då som är inne i sin tredje våg på ett halvår.
https://ourworldindata.org/coronavi...othing=7&pickerMetric=location&pickerSort=asc

Gammelnörden
"Most coronavirus deaths have occurred in countries where majority of adults are overweight"

"The report, by the World Obesity Federation, found that 88 percent of deaths due to covid-19 in the first year of the pandemic were in countries where more than half of the population is classified as overweight, which it defines as having a body mass index (BMI) above 25."

"In some cases, the correlations between coronavirus severity and weight are also tied to racial and ethnic inequality."

"The report found that in countries where less than half of the adult population is classified as overweight, the likelihood of death from covid-19 was about one-tenth of the levels in countries with higher shares of overweight adults. A higher BMI was also associated with increased risk of hospitalization, admission to intensive or critical care and the need for mechanically assisted ventilation."

"The World Obesity Federation findings were near-uniform across the globe, the report said, and found that increased body weight was the second greatest predictor after old age of hospitalization and higher risk of death of covid-19."

https://www.washingtonpost.com/world/2021/03/04/coronavirus-overweight-global-report/
https://www.worldobesityday.org/assets/downloads/COVID-19-and-Obesity-The-2021-Atlas.pdf

BirgitS BirgitS skrev:
ECDC försöker förklara de termerna lite mer i tabell 1 i rapporten: [länk]
Tack för länken. Jag tar med mig detta som sammanfattning:
Textutdrag som rekommenderar användning av munskydd för COVID-19 med låg till måttlig bevisnivå för effektivitet.

...vilket man väl kan säga betyder "använd gärna munskydd, även om vi inte kan säga om det hjälper så mycket så kan det i alla fall knappast skada".

Staffans2000
optimum optimum skrev:
Men det hjälpte inte
Men vi vinner ändå.

[bild]

[länk]
Men, va fan tar det åt Belgien? Djäkla svikare, de med. Dags att skaffa ett nytt grannland.

Staffan

• Gilla
Ulltand och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.