1 013 374 läst ·
19 546 svar
1013k läst
19,5k svar
Coronavirus (SARS-CoV-2) nyhetstråd
Det menade jag, med en införstådd hänvisning till graferna.BirgitS skrev:
Det verkar ändå gå som en röd tråd genom statistiken, att befolkningstätheten påverkar smittspridning/sjukdom/dödstalen. Inte med matematisk precision, men ändå. Våra vänner Belgarna, är ett bra exempel på vad trångboddhet kan ställa till med.
Staffan
Mycket. Socialstyrelsens pandemiövning. Där åldringsvården undantogs. Brist på skyddsutrustning. Brist på fastanställda åldringsvårdare. Brist på utbildad dito personal. Brist på individuell läkarbedömning, av gamlingarna etc.tusenett skrev:
Staffan
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 061 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 061 inlägg
Det finns många faktorer inblandade förstås men är det utegångsförbud, som en del länder har haft, så spelar det ju ingen roll om det är 2 m eller 2 km till närmsta granne. Spanien fick en mycket stor överdödlighet (betydligt större än Sverige) och en delvis kollapsad vård förra våren trots utegångsförbud. Man såg ju tidigt förra våren att smittspridningen (och dödsfallen) var större i de trångbodda miljonprogramsområdena i Stockholm, däremot var det tydligen liten skillnad i oktober och november. Likaså har ju senhöstens och vinterns smittspridning varit mer jämnt fördelad i Sverige och även drabbat glesbygdsområden.Staffan2000 skrev:
HahahaDan_Johansson skrev:
Du gick på den fällan.
Munskydd. ja tusentals har kvävts och de fungerar som en tratt att samla in virus så bäraren garanterat får i sig sin dos. Var det så du menade?
Självklart beror det på att herr och fru numera inte sitter vid samma bord på matställen på gallerier och köpcentra.
Jag var på köpcentra för en stund sedan där posten har paketutlämning. Alltså i god tid före det blir gott om folk där. Givetvis tomt vid paketutlämningen (rätt tid alltså) och gjorde sådant vår statsminister Löfven inte klarar av, alltså handla på nätet. Jo jag köpte sådant det går att göra på det köpcentrat vanligen men det ska vi ju inte göra längre, handla på nätet och jag sköter mig givetvis.
Där finns en restaurang som numera omfattas av nya reglerna då den inte har egen dörr.
Bara enstaka satt vid borden. De kommer troligen gå i konkurs av detta beslutet.
Men där satt några kreativa gäster
Jag gjorde en liten skiss här nedan och borden är gröna och personerna svarta cirklar
Mellanrum mellan bordskivorna ca 40 cm och alla satt med 2 meter mellan respektive huvud.
2 av dem såg ut att vara ett par (fyllt med gult) och den tredje en vän som inte åt något.
Normalt plats för 6 personer vid dessa 3 bord.
Helt enligt reglerna. Eller ?
Ge oss nu ett bra svar Dan för du brukar alltid ha svar på det mesta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Och till den oroliga. Jag höll ca 3-4 meter till alla andra förutom på posten där vi hade plexiglas emellan när jag lämnade över mitt körkort och sedan fick paketet. (handsprit före och efter) hen på posten hade svarta gummihandskar.
Du anklagar dessa för att ha dödat en massa människor. En väldigt allvarlig anklagelse.Staffan2000 skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 061 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 061 inlägg
Ska man anklaga några för det som räknades upp så är det ju alla som har rösträtt i Sverige som har röstat på partier som vill spara pengar och själva inte propagerat för att höja skatten för att lägga mer pengar på äldreomsorgen mm. Har man inte röstat så gäller ju samma sak ändå.tusenett skrev:
Jag säger inte att det är hela sanningen. Långt därifrån. Men det vore ologiskt om närhet inte ökar smittspridningen. New York. Är ett bra exempel på en stad med relativt god ekonomi och sansadeBirgitS skrev:
Det finns många faktorer inblandade förstås men är det utegångsförbud, som en del länder har haft, så spelar det ju ingen roll om det är 2 m eller 2 km till närmsta granne. Spanien fick en mycket stor överdödlighet (betydligt större än Sverige) och en delvis kollapsad vård förra våren trots utegångsförbud. Man såg ju tidigt förra våren att smittspridningen (och dödsfallen) var större i de trångbodda miljonprogramsområdena i Stockholm, däremot var det tydligen liten skillnad i oktober och november. Likaså har ju senhöstens och vinterns smittspridning varit mer jämnt fördelad i Sverige och även drabbat glesbygdsområden.
Staffan
Ja vi är väl alla delaktiga i att vi har en sådan misslyckad strategi där på tok för många avlidit på grund av att vi inte kunnat skydda de äldre och svaga.tusenett skrev:
Du med och jag med och alla andra myndiga inklusive alla som inte orkar upp ur soffan för att rösta till riksdagsvalet.
Vi är även skyldiga till att inte ifrågasatt och synat hur vår beredskap mot sådant här var ordnat.
Jag har varit på tok för naiv och i min enfald trott på samhällets förmåga till sådant här. Jag har trott att alla pengar vi betalar i skatt gått till att även innehålla sådant här.
Jag känner mig grundlurad.
Jo därför stämmer det bra att "vi tog kål på" inte bokstavligen men indirekt.
Känner inte du också ett ansvar i detta?
Eller visste du hur illa det var?
I så fall behöver du inte känna dig lurad.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 061 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 061 inlägg
Naturligtvis ökar närheten smittspridningen, det är ju därför som det viktigaste är att hålla avstånd till andra och inte umgås med andra. Håller man inte avstånd etc. så blir det en explosiv utveckling och det ser man ju i många europeiska länder att smittkurvor stiger väldigt brant medan Sveriges är mer flack (förutom förra våren då smittspridningen i Stockholmsområdet pågick i stor skala innan man visste om det och införde olika åtgärder).Staffan2000 skrev:
Jag säger inte att det är hela sanningen. Långt därifrån. Men det vore ologiskt om närhet inte ökar smittspridningen. New York. Är ett bra exempel på en stad med relativt god ekonomi och sansadeinnevånare, vilket borde ge en begränsad smittspridning. Men icke! När jag var där på åttiotalet, kryllade det av människor överallt. Ingen plats för erimiter precis.
Staffan
Hur har det gått under hösten och vintern för New York?
Har de klarat sig bättre nu när folk har varit mer medvetna om avstånd än innan förra vårens explosionsförlopp?
För att nu försöka knyta an mer till nyheter än ältande av det som hände för ett år sen.
Jag tycker att det länge varit ett himla tjat om att det är strategin och enskilda tjänstemän på olika myndigheter som har varit orsaken till alla avlidna.Staffan2000 skrev:
Det är glädjande att flera till slut förstått att det kanske kan ligga annat bakom, som t.ex. politiska beslut tagna för länge sedan.
Sent ska de faktaresistenta vakna.