1 013 301 läst ·
19 546 svar
1013k läst
19,5k svar
Coronavirus (SARS-CoV-2) nyhetstråd
I vissa länder tar man till kändisar för att få ut budskapet att man ska gå och vaccinera sig,
Jag tyckte denna inspelning med lite sång var lite rolig.
Denna långa version ger dock en inblick i hur svårt det kan vara med invanda beteenden och oförutsedda händelser samt hur man hanterar detta i stunden. Kan vi kalla den en ”finn fem fel” film i stället?
Denna långa version ger dock en inblick i hur svårt det kan vara med invanda beteenden och oförutsedda händelser samt hur man hanterar detta i stunden. Kan vi kalla den en ”finn fem fel” film i stället?
Konstigheter? Vilka då?harry73 skrev:
Tegnellarna bombaderade oss redan från början med att Coronan mest var blaha blaha. Barn och unga smittar inte, är någon sjuk i familjen, skall de andra gå till jobb, skola etc. Inget tyder på en andra våg, häva besöksförbudet, när smittan ökar. Skall jag fortsätta?
Staffan
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 061 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 061 inlägg
Ingen på Fohm har sagt att barn och unga inte smittar.Staffan2000 skrev:
Sjukvården hade kollapsat förra våren om vårdpersonalen hade varit tvungna att vara hemma för att någon i familjen var sjuk. Så det räddade många liv att de jobbade.
Med den epidemiologiska betydelsen av andra våg så är det den som har börjat nu, alltså med en ny virusvariant.
Ska du kritisera får du väl göra det med fakta i stället för påhitt.
Förtydligat
Redigerat:
Är du inte lite hård mot ”tengellarna” nu? Skulle man inte låtit barn få träffa sina mor- och far-föräldrar om de var så att de inte smittade?Staffan2000 skrev:
Den där OECD-rapporten kritiserade Sverige för att smittspridningen inte sjönk lika snabbt i Sverige som många andra europeiska länder när man nått toppen och vänt trenden nedåt. Det har naturligtvis sin förklaring i ”restriktionernas” effekt på smittspridningen.
Skall du också ge dig in på ”hittepå”? 90% av det du skriver är påhitt...Staffan2000 skrev:
Heder åt Dolly Parton som skänkt 8,6 miljoner till forskning om vaccin till Moderna.blackarrow skrev:
I vissa länder tar man till kändisar för att få ut budskapet att man ska gå och vaccinera sig,
[media]
Tänk om fler svenska artister åtminstone kunde bidraga med att motivera så många som möjligt att ta vaccin mot coronan.
Nej. Det är dina domäner.Nissens skrev:
Möjligen var det Geisecke, som påstod det. Men han var inte alls en oberoende expert, som det påstods i början. Utan inhyrd. Att det inte fanns bevis på att barn smittar. Likaså med asymtomatisk smitta. Jag hajade till, när det predikades i TV. För att virus kan smitta före symtom via barn, vet väl varenda kotte. Nästan varenda iallafall.
Staffan
All heder åt alla som skänker pengar.optimum skrev:
Men en stor del i att artister i USA gör det är pga skatteplanering, vi har helt andra skatter och regler i Sverige, där av inte lika vanligt att våra artister gör på detta vis.
Obs vill inte förminska hennes bidrag på något vis.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 061 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 061 inlägg
optimum skrev:
https://www.swenurse.se/nyheter/nyh...ktiva-sjukskoterskor-som-arbetar-med-covid-19
Flera exempel på kända svenskar i artikeln https://www.aftonbladet.se/nojesbla...amlar-in-pengar--for-att-bekampa-coronakrisen
Jämfört med allt hittepå som kommit med referens till kvällspressen, jämförelser med extrema länder och dessa munskydd som är den fantastiska lösningen så är det ingenting.Staffan2000 skrev:
Nej. Det är dina domäner.
Möjligen var det Geisecke, som påstod det. Men han var inte alls en oberoende expert, som det påstods i början. Utan inhyrd. Att det inte fanns bevis på att barn smittar. Likaså med asymtomatisk smitta. Jag hajade till, när det predikades i TV. För att virus kan smitta före symtom via barn, vet väl varenda kotte. Nästan varenda iallafall.
Staffan
Och flera saker är inte sanna helt enkelt. Ingen här har sagt att ungdomar inte smittar. Möjligtvis har det stått i kvällspressen.
Det är en märklig situation för många, med och utan munskydd. Tryggheten verkar ha fått sig en törn på många vis.Staffan2000 skrev:
Själv upplever jag att de i min omgivning, tar ett steg tillbaka när jag blöjbeslöjad entrar affären. Detta i kombination med min egen försiktighet, ger en dubbel effekt. Likaså tycker jag att andra maskbärare, även de, är avståndstagande.
Lika lite som att bilbältet bidrar till vårldslös framfart, bidrar mask till detsamma.
Staffan
En kompis i Västerås (han har munskydd varje gång han går ut) har haft ungar skrikande ”monster” efter sig ute och på affären (?).. ett par andra bekanta (biffiga pojkar) fick alla av det kvinnliga könet att gå omvägar när de var på väg och köpa lunch, så att de själva skulle slippa gå förbi just de stora biffiga pojkarna .. med munskydd (de gick utan problem förbi annat folk UTAN munskydd istället
Sånt verkar inte direkt hända kvinnor med munskydd på samma vis (trots att de kan vara jäkligare än män i många fall, ur brottslig/elak synvinkel menar jag).
Kan inte vara lätt o flirta med andra könet just nu alltså!
Enda personliga erfarenheten jag har av maskbärare (andra) är att de äldre håller avstånd även om de har mask
Respekt kan man ha mot andra oavsett munskydd el ej, kan jag tycka! (Tyckte jag innan Corona oxå).
Här verkar de inte kommit igång med vaccinationer än (trots att de började prata om saken med riskgrupperna i januari redan) - men min mor och mormor har fått sina första sprutor (även datum/tid inbokat för tagning av spruta två).
De är ”nöjda och glada”
De är ”nöjda och glada”