Tjoho här inne i skuggan. Ute äre klarblå himmel gå gärna ut så får ni gratis D vitaminer.

Vad är det man brukar säja. jo nöden har ingen lag. Är man nödig så.....

Skärmbild av en nyhetsartikel om skidturister som brutit upp en toalett, inkluderar bild av en Sibylla-restaurang och en bekymrad man.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

BirgitS
LeffeA LeffeA skrev:
Tjoho här inne i skuggan. Ute äre klarblå himmel gå gärna ut så får ni gratis D vitaminer.

Vad är det man brukar säja. jo nöden har ingen lag. Är man nödig så.....

[bild]
Kan du förklara på vilket sätt det har att göra med någon nyhet om corona/covid?
Jag har lite svårt att förstå.

• Haha
optimum och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Kan du förklara på vilket sätt det har att göra med någon nyhet om corona/covid?
Tja, det speglar hur väl en del efterföljer rekommendationer, lag och ordning :D

• Gilla
Snigla
  • Laddar…
harry73
BirgitS BirgitS skrev:
Macken som är en viktig rastplats för flällturister, stänger flera toaletter som coronaåtgärd.
Mindre antal toaletter betyder mer trängsel och längre väntetider.
Det kan betyda att man får välja att skita i byxan, skita ute på eller bredvid rastplatsen eller bryta in sig i toaletten.
Jag vet inte vad jag hade gjort.

• Gilla
  • Haha
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
optimum
harry73 harry73 skrev:
Macken som är en viktig rastplats för flällturister, stänger flera toaletter som coronaåtgärd.
Mindre antal toaletter betyder mer trängsel och längre väntetider.
Det kan betyda att man får välja att skita i byxan, skita ute på eller bredvid rastplatsen eller bryta in sig i toaletten.
Jag vet inte vad jag hade gjort.
Enkelt.
Jag vet vad jag hade gjort.
Stannat hemma!
Finns inte klart att man kan resa säkert så ska man väl stanna hemma. Det är väl solklart från våra myndigheters rekommendationer även om det inte uttryckligen står toaletter.
Eller?

• Gilla
brfbo och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
Nu är det klart med beslutet om att tillåta AstraZenecas vaccin för alla åldrar i och med att tillräcklig data på skyddseffekten nu har kommit från tre stora studier i Storbritannien.
https://www.folkhalsomyndigheten.se...cas-vaccin-rekommenderas-for-alla-over-18-ar/

Det är också beslutat att från den 6 mars:
Får det aldrig vara mer än 500 personer i varuhus, butiker, badhus, gym- och sportanläggningar. Som tidigare gäller fortfarande minst 10 kvm/person för mindre lokaler.
Varuhus och butiker ska se till att man handlar ensam.
Restauranger i gallerior, varuhus och butiker 1 person per bord.
I stora lokaler ska man minska risken för trängsel på enskilda platser.

Från dagens presskonferens.

Redigerat:
optimum
Från redovisning om antalet sjuka med covid

Den är givetvis tråkig med ökat antal smittade men även bättre än vad jag antagit.
Lutningen på kurvan är brant men inte dramatiskt lodrät
Alltså jämfört med perioden november så denna nu betydligt flackare BRA!
Detta trots att vi fått in GB varianten. Mycket bra.

Kanske beror på att folk sköter sig rätt så bra, att många nu använder munskydd samt en del vaccinerade.
OBS egna teorier.

Sedan sista grafen över antalet avlidna så blir jag väldigt glad när jag ser att vi är på väg mot noll.:D

Linjediagram som visar dagliga nya fall av COVID-19 i Sverige, med en ökning följt av en nedgång.
Skapa konto

Diagram över dagliga nya dödsfall i Sverige på grund av COVID-19, visande en topp och nedgång över tid.
Skapa konto

harry73
Nja, ner mot 0 vet jag inte. Vi ligger nog på 20 till 30 dödsfall dagligen.
Den verkar gå ner mot noll för att även worldometers numera redovisar dödsdatum och inte rapporteringsdatum.
Eet finns alltså lite eftersläpning

optimum optimum skrev:
Från redovisning om antalet sjuka med covid

Den är givetvis tråkig med ökat antal smittade men även bättre än vad jag antagit.
Lutningen på kurvan är brant men inte dramatiskt lodrät
Alltså jämfört med perioden november så denna nu betydligt flackare BRA!
Detta trots att vi fått in GB varianten. Mycket bra.

Kanske beror på att folk sköter sig rätt så bra, att många nu använder munskydd samt en del vaccinerade.
OBS egna teorier.

Sedan sista grafen över antalet avlidna så blir jag väldigt glad när jag ser att vi är på väg mot noll.:D

[bild]

[bild]
Tja, om det beror på munskydd undrar man ju varför de inte funkar i Tjeckien ...
De var bland de första på munskyddskravståget, och plockade bort kraven i maj för att återinföra dem i oktober ..
Men det ser ju ändå "sådär" ut ...

• Stapeldiagram som visar dagliga nya dödsfall i Tjeckien till följd av coronaviruset från februari 2020 till februari 2021.
    Skapa konto
  • Haha
  • Gilla
optimum och 2 till
  • Laddar…
Staffans2000
De gamla och skröpliga vi tog kål på i våras, när de hade nästan inga dödsfall, kanske stryker med nu istället?

Staffan

BirgitS
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
De gamla och skröpliga vi tog kål på i våras, när de hade nästan inga dödsfall, kanske stryker med nu istället?

Staffan
Jag antar att du syftar på en jämförelse mellan Tjeckien och Sverige, och i så fall har det hittills avlidit nästan 2000 personer/miljon innevånare i Tjeckien medan det i Sverige är nästan 1300 pers./miljon. Så det är ungefär 50 % fler där.
https://ourworldindata.org/coronavi...Metric=new_deaths_per_million&pickerSort=desc

D
Staffans2000 Staffan2000 skrev:

Staffan
Jag har sett gamla människor så sent som idag, så det är fake news du har sett!

• Haha
Staffans2000 och 1 till
  • Laddar…
Staffans2000
D djac skrev:
Jag har sett gamla människor så sent som idag, så det är fake news du har sett!
Då har du slarvläst igen.

"De gamla och skröpliga...". Inte alla gamla och skröpliga.

Inte undra på att du kör i diket, titt som tätt.:D.

Staffan

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.