1 013 383 läst ·
19 546 svar
1013k läst
19,5k svar
Coronavirus (SARS-CoV-2) nyhetstråd
Då menade du "Jag uppfattar det som", ord spelar ju roll.optimum skrev:
Nej.
Jag är fullt övertygad om att myndigheterna vet att detta är rätt beslut.
Möjligen lite för klena saker men ett absolut minimum.
Som läget är nu ska alla följa deras rekommendationer.
Enda alternativet är att man använder ännu bättre skydd mot smittspridning.
Exempelvis större social distans.
För mig är deras råd samma som "lag"
OT men roligt, kul beskrivning av vad som kan uppstå när ingen behärskar svenska, vare sig politiker eller journalister: https://www.aftonbladet.se/nyheter/...spraket--journalisterna-svaljer-alla-forklari
Staffan2000 skrev:
Själv upplever jag att de i min omgivning, tar ett steg tillbaka när jag blöjbeslöjad entrar affären. Detta i kombination med min egen försiktighet, ger en dubbel effekt. Likaså tycker jag att andra maskbärare, även de, är avståndstagande.
Lika lite som att bilbältet bidrar till vårldslös framfart, bidrar mask till detsamma.
Staffan
Så är det! Jag funderar på varför? Är det en påminnelse om pandemin eller tänker dom att här kommer det en riskgrupp. Eller rent av "han kanske är smittad" och måste handla ändå?
Vem vet men en effekt har det och den är helt motsatt den som Tegnell fantiserade om.
Det är ändå lite roligt att du använder så nedvärderande vokabulär även mot Tom Britton och vetenskapssamhälletBirgitS skrev:
Du har uppenbarligen ingen som helst koll på hur vetenskap fungerar om du tror att coronakunskap kommer att kunna beskrivas med matematisk precision utan felmarginal.
Jag upprepar det igen och för döva öron.
Vi måste ta beslut på det kunskapsläge vi har!
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 061 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 061 inlägg
Herregud, hur många tror du det är som har insjuknat egentligen?Ulltand skrev:
Det handlar om 750 fall under vecka 5-7 och under hela pandemin om 1113 fall vilket är 909 fall per 10 000 innevånare, dvs 9 % under hela året som gått. Med tanke på andelen som har antikroppar i Stockholmsregionen så har det ju varit betydligt större andel av befolkningen häromkring.
Jag upplever att folk med munskydd är sämre på att hålla avstånd. De verkar kanske tro att munskydden skyddar både de själva och andra så effektivt att de därför inte behöver hålla avstånd. Dvs exakt det som Fohm påpekat skulle kunna ske.Staffan2000 skrev:
Själv upplever jag att de i min omgivning, tar ett steg tillbaka när jag blöjbeslöjad entrar affären. Detta i kombination med min egen försiktighet, ger en dubbel effekt. Likaså tycker jag att andra maskbärare, även de, är avståndstagande.
Lika lite som att bilbältet bidrar till vårldslös framfart, bidrar mask till detsamma.
Staffan
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 061 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 061 inlägg
Precis just för att det inte går att beskriva "coronakunskap" med matematisk precision utan felmarginal så är det inte fakta innan det finns någon sorts samsyn bland forskarna och där är vi inte idag. Det finns många studier om munskydd och de kommer fram till olika resultat. Det är det kunskapsläge som vi har.Ulltand skrev:
Det är ändå lite roligt att du använder så nedvärderande vokabulär även mot Tom Britton och vetenskapssamhället
Du har uppenbarligen ingen som helst koll på hur vetenskap fungerar om du tror att coronakunskap kommer att kunna beskrivas med matematisk precision utan felmarginal.
Kunskapsläget är inte entydigt åt någondera hållet, sen att du bestämmer dig för att bara studier som kommer fram till resultat som du gillar är "rätt" är inte mitt problem.
Med tanke på att dödligheten är runt 1% så blir det inte så många som dör eller hur?Ulltand skrev:
Problemet är fortfarande att sjukvården riskerar att bli överbelastad...inte att dödligheten är hög...
Ja, folk tror att de är skyddade när de har masken på. En falsk trygghet, särskilt som det sannolikt är så att man är helt oskyddad... med eller utan mask..tusenett skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 061 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 061 inlägg
Och trots det, uppmanar den nu till munskyddsbärande. Mycket trovärdigt av dessa velepettrar.tusenett skrev:
Staffan
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 061 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 061 inlägg
Sånt kan ju inte bli mer än anekdotiskt och då kan jag ju bidra med när jag satt och väntade hos tandläkaren för ett par veckor sen. Där satt även en man i övre medelåldern (med munskydd eftersom det var obligatoriskt) och så kom det in en mycket gammal man med rullator som hade svårt att hänga upp jackan på galgen, innan han ska gå till receptionen för att få sitt munskydd, varpå den väntande mannen kliver fram för att hjälpa till. Det var inte mycket till avstånd mellan de två. Förhoppningsvis anser inte den väntande mannen att det är normalt att vara bara några dm från andra jämnt.Staffan2000 skrev: