1 013 595 läst ·
19 546 svar
1014k läst
19,5k svar
Coronavirus (SARS-CoV-2) nyhetstråd
Den observationen delar jag inte alls. Tvärs om, faktiskt.Staffan2000 skrev:
Själv upplever jag att de i min omgivning, tar ett steg tillbaka när jag blöjbeslöjad entrar affären. Detta i kombination med min egen försiktighet, ger en dubbel effekt. Likaså tycker jag att andra maskbärare, även de, är avståndstagande.
Lika lite som att bilbältet bidrar till vårldslös framfart, bidrar mask till detsamma.
Staffan
Mikael
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 078 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 078 inlägg
Det som är viktigt är väl att veta att filtreringsegenskaperna inte förändras av ditt användningssätt, inte att eventuella virus dör för normalt har du ju inga där.Staffan2000 skrev:
Jodå. För att variera språkbruket, samt möjligen locka fram ett leende hos läsaren när denne visualiserar mig, skrev jag munblöja istället för munskydd, eftersom jag tycker att det är ett fyndugt uttryck.T tanaris skrev:
Staffan
Medlem
· Blekinge
· 12 212 inlägg
Om pandemin skulle fortsätta några tusen år till skulle det visa sig med stor tydlighet om munskyddsbärarna eller munskyddsvägrarna är mer framgånsrika i evolutionen. Evolutionen reagerar även på mycket små skillnaderna i beteendet.
Nu var det väl inte riktigt så enkelt. Mindre partiklar fastnar också i filtret, men passerar rakt igenom när filtret blir ”fullt”, men det märker man inte på samma sätt som när filtret blir fullt av damm eller färg i verkstaden. Det går inte tungt att andas om filtret blir ”fullt” med virus.BirgitS skrev:
Nu minns jag inte storlekarna, men allt detta har vi väl haft uppe i gamla tråden, med intressanta länkar om hur andningsfilter fungerar.
Jag såg något reportage på TV där några kindpussades/kramades med munskydd på.
Antagligen hade de inte gjort detta utan munskydd.
Den norska(?) modelleringen av hur mycket smittspridningen skulle dämpas av att en mindre andel bär munskydd ute i samhället som löjlig då det inte är så munskydd är tänkta att användas för att hindra smittspridning. Det behöver vara en stor andel som bär munskydden för att de skall få effekt. Jag har inte orkat granska några munskyddsstudier och sätta in dem i sitt sammanhang.
shit, nu trillade jag dit och skrev om munskydd....
Hur gamla är virus egentligen?
När uppstod de?
De har ju så kort livslängd och förstörs så lätt så de går inte att hitta i några fosil, eller?
Man har faktiskt hittat spår av en 15 miljoner år gammal pandemi. Gissa var?
I människan!?
Det finns dna-fragment kvar av DNA-virus i vårt mänskliga DNA!!
Det finns faktiskt mer rester av virsus-DNA än vad vårt DNA kodar för proteiner, så med en lite fri tolkning kan man säga att vi består av mer virus än människa (sett till känt verksamt DNA i våra gener).
För att bilda DNA-virus-fossiler krävs då att ett virus infekterat en könscell/äggcell som faktiskt blir använt till en avkomma för att införa virus-DNA i arvsmassan. Inget att bli rädd för angående vanliga DNA-virus eller DNA-virus som används för vacciner. Normalt dör infekterade celler.
Tänk vad mycket intressant det finns att upptäcka om man inte tillbringar för mycket tid på byggahus.
Samtidigt kan man få inspiration och lära sig nya saker.
När uppstod de?
De har ju så kort livslängd och förstörs så lätt så de går inte att hitta i några fosil, eller?
Man har faktiskt hittat spår av en 15 miljoner år gammal pandemi. Gissa var?
I människan!?
Det finns dna-fragment kvar av DNA-virus i vårt mänskliga DNA!!
Det finns faktiskt mer rester av virsus-DNA än vad vårt DNA kodar för proteiner, så med en lite fri tolkning kan man säga att vi består av mer virus än människa (sett till känt verksamt DNA i våra gener).
För att bilda DNA-virus-fossiler krävs då att ett virus infekterat en könscell/äggcell som faktiskt blir använt till en avkomma för att införa virus-DNA i arvsmassan. Inget att bli rädd för angående vanliga DNA-virus eller DNA-virus som används för vacciner. Normalt dör infekterade celler.
Tänk vad mycket intressant det finns att upptäcka om man inte tillbringar för mycket tid på byggahus.
Samtidigt kan man få inspiration och lära sig nya saker.
Jag är helt övertygad om att det är politiker bakom beslutet snarare än experterna inom myndigheterna, som så många andra beslut som tagits, speciellt i andra länder.optimum skrev:
Munskydd finns nu med i myndigheternas rekommendationer.
Från dagens nyheter i AB
"Personer som reser med kollektivtrafik där platsbiljett inte erbjuds rekommenderas att bära munskydd under rusningstrafik, med undantag för Stockholms län där man uppmanar att bära munskydd dygnet runt."
Rätt så enkelt att förstå att man ska göra som myndigheterna vill vi ska göra.
Myndigheterna ser problemen i smittspridningen kopplade till att folk inte följer deras rekommendationer.
Baksidan med det är att det öppnar för konspirationsteorier.
Det går inte att leda några beslut i bevis, därför styrs beslutsfattare av en dold grupp människor som är ute efter att ta över världen.
Det är anmärkningsvärt att ingen bryr sig om det. Efterspelet tror jag kommer att handla mer om sådana saker än hur många som överlevde eller dog i denna pandemi.
Skillnaden är ju att de som menar på att fantasifulla åtgärder, som tidigare visat sig verkningslösa, har bevisbördan. Som alltid när man ställer ett motsatspåstående till det som betraktas som fakta, så måste det nya påståendet prövas.Staffan2000 skrev:
Det är ännu en gång, bara önsketänkande från din sida. Utan munskydd och poliser som upplöser folksamlingar samt spritspolande kunde smittspridningen varit än större. Om det, vet du intet! Men likväl får dina gissningar, medhåll av dina trosfränder, som likt dig, påstår sig bara gå efter vetenskapliga fakta!
Staffan
Inget konstigt, inget unikt, bara precis så kunskapsvärlden fungerar. Nu är det ju kanske första kontakten med den världen för många av de som engagerat sig i dessa besluten, politiker osv, så det kan vara en överraskning.
Spelar ingen roll vad du eller jag är övertygade om.D jonas_t skrev:Jag är helt övertygad om att det är politiker bakom beslutet snarare än experterna inom myndigheterna, som så många andra beslut som tagits, speciellt i andra länder.
Baksidan med det är att det öppnar för konspirationsteorier.
Det går inte att leda några beslut i bevis, därför styrs beslutsfattare av en dold grupp människor som är ute efter att ta över världen.
Det är anmärkningsvärt att ingen bryr sig om det. Efterspelet tror jag kommer att handla mer om sådana saker än hur många som överlevde eller dog i denna pandemi.
Rekommendationerna är att munskydd ska användas vid vissa tillfällen och då gör man det.
Jag tror givetvis att de som kommer med sådana råd har korrekt fakta bakom.
Nej.D djac skrev:
Jag är fullt övertygad om att myndigheterna vet att detta är rätt beslut.
Möjligen lite för klena saker men ett absolut minimum.
Som läget är nu ska alla följa deras rekommendationer.
Enda alternativet är att man använder ännu bättre skydd mot smittspridning.
Exempelvis större social distans.
För mig är deras råd samma som "lag"
Det är beklagligt och jag vet om det. Och speciellt av vuxna människor.B b8q skrev:
Jag också "tänker själv" och har därför lagt till bra saker. Hellre en för mycket.
Allvarligt läger på nyheterna.
Jag hade hoppats jag skulle ha fel om en tredje våg. Hade varit bäst för alla.
https://www.expressen.se/nyheter/regionen-larmar-vi-ar--tydligt-i-en-tredje-vag/
Jag hade hoppats jag skulle ha fel om en tredje våg. Hade varit bäst för alla.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
https://www.expressen.se/nyheter/regionen-larmar-vi-ar--tydligt-i-en-tredje-vag/
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 078 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 078 inlägg
Men det går att stoppa:optimum skrev:
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/uppgangen-av-covidfall-pa-intensiven-tilltar