Staffans2000
tusenett skrev:
Men bara för att munskydd skyddar *bäraren* (vilket jag antar att du avser) i verkstäder, byggen m.m. är det lite långt tycker jag att dra slutsatsen att billiga engångsmunskydd *självklart* också skyddar *de andra än bäraren* och bidrar till rejäl minskad smittspridning i samhället mot Covid-19, tycker inte du det?
Jag har aldrig sagt att de "regält" minskar smittspridningen. Utan att det bidrar. Filteringen sker åt båda hållen. men framförallt skyddar det omgivningen. Själv har jag PPF3 filter, så därför skyddar jag såväl mig själv som omgivningen. Hur mycket? Vet inte, men lite är bättre än inget.

Det verkar vara på plats med ett förtydligande, igen!:mad::D
Aldrig har jag, eller någon annan som förespråkar maskanvändning i affärer eller andra begränsade publika ytor, påstått att effekten är "regäl, kraftig, mycket stor, eller för den delen, hundraprocentig"! Har tjugofemöringen trillat ner, nu då?

Staffan

• Gilla
brfbo och 2 till
  • Laddar…
B b8q skrev:
Men för de som faktiskt jobbar globalt (typ WHO) så är det ju ett intressant tanke- och räkneexempel; om inga länder hade gjort något alls, hade mer än fem miljoner dött i Covid-19 (istället för 2,5) vid det här laget då?
Då hade nog runt 70 % smittats i den första varianten (flockimmunitet) sedan kanske 70 % igen av den sydafrikanska.

Räknar man med 0,5 % dödlighet blir det 35 miljoner i första vändan ett ett gäng till av mutationen i våg nummer två.

Vården hade så klart kollapsat totalt och dödligheten i en massa andra sjukdomar som tex kräver IVA-vård skulle skjuta i höjden.

Runt 700 miljoner skulle också drabbas av långtidscovid,

Staffans2000
Mikael_L Mikael_L skrev:
min observation det senaste halvåret är att de som bär munskydd inte så ofta verkar försöka hålla avstånd, eller öht undvika att ta sig in till mitt i människosmeten i köpcenter osv.
Den observationen delar jag inte alls. Tvärs om, faktiskt.

Staffan

• Gilla
brfbo och 2 till
  • Laddar…
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Jag har aldrig sagt att de "regält" minskar smittspridningen. Utan att det bidrar. Filteringen sker åt båda hållen. men framförallt skyddar det omgivningen. Själv har jag PPF3 filter, så därför skyddar jag såväl mig själv som omgivningen. Hur mycket? Vet inte, men lite är bättre än inget.

Aldrig har jag, eller någon annan som förespråkar maskanvändning i affärer eller andra begränsade publika ytor, påstått att effekten är "regäl, kraftig, mycket stor, eller för den delen, hundraprocentig"! Har tjugofemöringen trillat ner, nu då?

Staffan

Någonstans 20-40 % lägre smittspridning är väl det man sett i flera studier. Rätt mycket alltså

• Gilla
  • Haha
brfbo och 2 till
  • Laddar…
Nissens
Det är ännu en gång, bara önsketänkande från din sida. Utan munskydd och poliser som upplöser folksamlingar samt spritspolande kunde smittspridningen varit än större. Om det, vet du intet! Men likväl får dina gissningar, medhåll av dina trosfränder, som likt dig, påstår sig bara gå efter vetenskapliga fakta!

Staffan
Nej, det är fakta. Forskarna säger detsamma. Olika forskare säger olika, det visar att maskerna inte kan ha någon större effekt. Om de haft det så hade en större del av forskarkåren varit eniga.
Det är önsketänkande från din sida snarare. Land efter land visar att munskydd inte bromsar smittan alls. Att det inte fungerar kan bero på många saker.

Det hade ju varit bra om det hjälpt, men inget tyder på det tyvärr.

BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Någonstans 20-40 % lägre smittspridning är väl det man sett i flera studier. Rätt mycket alltså
Var det inte 10-20 % i någon studie som du hänvisade till nyligen?

Mikael_L
Den observationen delar jag inte alls. Tvärs om, faktiskt.

Staffan
OK.
Den observationen är lika mycket värd som min, så jag ordar inget mer.

• Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
optimum
Nissens Nissens skrev:
Nej, det är fakta. Forskarna säger detsamma. Olika forskare säger olika, det visar att maskerna inte kan ha någon större effekt. Om de haft det så hade en större del av forskarkåren varit eniga.
Det är önsketänkande från din sida snarare. Land efter land visar att munskydd inte bromsar smittan alls. Att det inte fungerar kan bero på många saker.

Munskydd finns nu med i myndigheternas rekommendationer.

Från dagens nyheter i AB

"Personer som reser med kollektivtrafik där platsbiljett inte erbjuds rekommenderas att bära munskydd under rusningstrafik, med undantag för Stockholms län där man uppmanar att bära munskydd dygnet runt."

Rätt så enkelt att förstå att man ska göra som myndigheterna vill vi ska göra.

Myndigheterna ser problemen i smittspridningen kopplade till att folk inte följer deras rekommendationer.

• Gilla
brfbo
  • Laddar…
Staffans2000
Nissens Nissens skrev:

Som sagts. Fria fantasier!

Staffan

• Gilla
brfbo och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Själv har jag PPF3 filter, så därför skyddar jag såväl mig själv som omgivningen. Hur mycket? Vet inte, men lite är bättre än inget.
Om du fortfarande håller på och återanvänder dina engångsskydd så är det nog väldigt lite eftersom de är klassificerade som engångs av någon anledning och den är knappast att de fortsätter att vara ett bra skydd gång efter gång.

Coronavirus är tydligen mindre än 600 nm, vilket ju var gränsen för FFP3-masken jag länkade till för en stund sen.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Coronavirus#Morfologi

Du får börja med att ha ett tygmunskydd utanpå för det är ju det som nu rekommenderas i USA i deras försök att minska smittspridningen.

BirgitS BirgitS skrev:
Var det inte 10-20 % i någon studie som du hänvisade till nyligen?

Menar du på riktigt att du inte känner till studierna :)

Du tänker nog på Tom Brittons beräkningar för Sverige. Då har han tagit höjd för att ganska många svenskar redan använder munskydd så ett allmänt införande får "bara" en effekt av runt 15%

Staffans2000
Mikael_L Mikael_L skrev:
OK.
Den observationen är lika mycket värd som min, så jag ordar inget mer.
Själv upplever jag att de i min omgivning, tar ett steg tillbaka när jag blöjbeslöjad entrar affären. Detta i kombination med min egen försiktighet, ger en dubbel effekt. Likaså tycker jag att andra maskbärare, även de, är avståndstagande:).
Lika lite som att bilbältet bidrar till vårldslös framfart, bidrar mask till detsamma.

Staffan

• Gilla
  • Älska
brfbo och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Menar du på riktigt att du inte känner till studierna :)

Du tänker nog på Tom Brittons beräkningar för Sverige. Då har han tagit höjd för att ganska många svenskar redan använder munskydd så ett allmänt införande får "bara" en effekt av runt 15%
Känner till och känner till, det finns ju så många studier med helt olika resultat så svårt att veta vilken du syftar på, inkl. den danska med skyddet 0 %.

Tom Britton som tog hänsyn till att viss användning redan sker skrev väl 10-15 %?
Men det är ju bara en gissning och inte fakta.

• Gilla
tergo
  • Laddar…
Staffans2000
BirgitS BirgitS skrev:
Om du fortfarande håller på och återanvänder dina engångsskydd så är det nog väldigt lite eftersom de är klassificerade som engångs av någon anledning och den är knappast att de fortsätter att vara ett bra skydd gång efter gång.

Coronavirus är tydligen mindre än 600 nm, vilket ju var gränsen för FFP3-masken jag länkade till för en stund sen.
[länk]

Du får börja med att ha ett tygmunskydd utanpå för det är ju det som nu rekommenderas i USA i deras försök att minska smittspridningen.
Japp. Jag återanvänder dom. För efter fem minuter i en affär, lär de knappast vara igentäppta. Jag har flera stycken (10, tror jag) som jag alternerar emellan, så att ev. virus hinner självdö innan nästa användande. Det är lättare än att strypa dem en och en.

Staffan

Redigerat:
  • Gilla
brfbo och 2 till
  • Laddar…
P

Staffan
Ja, du får gärna förtydliga hur användandet av munskydd i en verkstad och på bygge skyddar någon annan som inte har munskydd i verkstaden eller på bygget mot Covid-19 och minskar smittspridningen i samhället vilket är den slutsats jag tycker mig se att du försöker dra utifrån ditt påstående:
Eftersom munskydd skyddar i verkstäder, byggen, hos hemmafixaren, asbestsaneraren och på sjukhus, vore det osannolikt att det inte skyddar även "på stan". Filtrering som filtrering. Detta är min personliga uppfasttning grundad på min egen logik. Så för mig personligen, är det självklart. Men för "Nissens" är motsatsen bevisad (-vi vet att)!

Staffan

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.