1 013 701 läst ·
19 546 svar
1014k läst
19,5k svar
Coronavirus (SARS-CoV-2) nyhetstråd
Även här, skulle det varit mycket intressant, att haft något placebo att jämföra med. Alltså ett identiskt område där inga restriktioner alls infördes. Skulle färre, eller fler blivit sjuka/dött där? Utan den möjligheten, är artikeln ganska ointressant. Man kan möjligen tänka sig att länder med en mycket ung befolkning skulle ha begränsade restriktioner, mendans de med en åldrande, skulle göra tvärs om.B b8q skrev:
Staffan
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 079 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 079 inlägg
Det har varit mycket begränsade restriktioner i Afrika söder om Sahara (typ håll avstånd, tvätta händer och använd tygmunskydd) men de som bor där läser/hör om hur andra delar av världen reagerar och drar då slutsatsen att det är mycket farligt och vill då inte låta en okänd inresande vaccinatör komma nära dem och deras barn samt vill inte ta sig till en sjukvårdsinrättning när det är dags för födsel av rädsla för att bli smittade med många okända människor runt dem.Staffan2000 skrev:
Det är inget som har med restriktioner i just det landet att göra.
Skillnaden är, att jag alldrig sagt att "det är bevisat". Eller "vi vet att". Utan att "jag finner det troligt", eller, "det vore konstigt om". Osv. Jag påstår alltså inte att jag vet, eller att det är bevisat att munskydd skyddar mot smitta, även utanför sjukhusets väggar. Utan att det är troligt att det gör det.BirgitS skrev:
För att ha en så hög svansföring gällande vetenskap och fakta, är er fäbless för gissningar, grundade på önsketänkande och fria fantasier, förvånande.
Staffan
Redigerat:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 079 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 079 inlägg
Det är ju precis så jag brukar skriva om munskyddsanvändning bland allmänheten, det är inte bevisat, inget vet osv. Däremot tycker jag nog att många här som skriver om att allmänheten ska använda munskydd mer skriver som att det vore självklart att det skulle ha betydelse, och inte att det kanske minskar smittspridningen och kanske inte.Staffan2000 skrev:
Skillnaden är, att jag alldrig sagt att "det är bevisat". Eller "vi vet att". Utan att "jag finner det troligt", eller, "det vore konstigt om". Osv. Jag påstår alltså inte att jag vet, eller att det är bevisat att munskydd skyddar mot smitta, även utanför sjukhusets väggar. Utan att det är troligt att det gör det.
För att ha en så hög svansföring gällande vetenskap och fakta, är er fäbless för gissningar, grundade på önsketänkande och fria fantasier, förvånande.
Staffan
Staffan
Ja, och det här är ju på en global skala. Jag tror inte att det i Sverige har dött nära 13000 pga restriktionerna - troligen inte ens 1000. Däremot kanske 9 miljoner svenskar har fått försämrad livskvalitet av någon grad.Staffan2000 skrev:
Även här, skulle det varit mycket intressant, att haft något placebo att jämföra med. Alltså ett identiskt område där inga restriktioner alls infördes. Skulle färre, eller fler blivit sjuka/dött där? Utan den möjligheten, är artikeln ganska ointressant. Man kan möjligen tänka sig att länder med en mycket ung befolkning skulle ha begränsade restriktioner, mendans de med en åldrande, skulle göra tvärs om.
Staffan
Väldigt svårt att värdera olika grad av lidande.
Men för de som faktiskt jobbar globalt (typ WHO) så är det ju ett intressant tanke- och räkneexempel; om inga länder hade gjort något alls, hade mer än fem miljoner dött i Covid-19 (istället för 2,5) vid det här laget då?
Eftersom munskydd skyddar i verkstäder, byggen, hos hemmafixaren, asbestsaneraren och på sjukhus, vore det osannolikt att det inte skyddar även "på stan". Filtrering som filtrering. Detta är min personliga uppfasttning grundad på min egen logik. Så för mig personligen, är det självklart. Men för "Nissens" är motsatsen bevisad (-vi vet att)!BirgitS skrev:
Staffan
Redigerat:
Ja, säg det!B b8q skrev:
Eftersom vi inte har en identisk jord att jämföra med, får vi aldrig något svar.
Staffan
Kraftig ökning och allt fler intensivvårdas för covid Nu händer det nog många visste skulle hända med den brittiska mutationen lös i samhället. Felet är Sveriges befolkningen enligt FHM. Följer man bara deras rekommendationer så blir det ju ingen tredje våg.
"" två dagarna har antalet patienter som vårdas med hjälp av intensivvård (iva) på grund av covid-19 ökat kraftigt. Totalt vårdas nu 240 patienter på dessa avdelningar runtom i landet, att jämföra med "bara" 197 för tio dagar sedan. Även antalet patienter som vårdas på vanliga vårdavdelningar har gått upp.
Precis som för dem som avlider på grund av viruset, finns dock en tidsförskjutning. För dem som vårdas på iva är denna fördröjning i genomsnitt 10,8 dagar från insjuknandet, varför de aktuella siffrorna alltså speglar situationen i samhället såsom den var runt den 18 februari.
Av landets 21 regioner är det 14 som rapporterar en uppåtgående trend av antalet patienter på iva. Flest iva-patienter per capita har just nu Västerbotten med 13 inneliggande iva-patienter, följt av Norrbotten, Jönköping samt Västra Götalandsregionen. //SvD
"" två dagarna har antalet patienter som vårdas med hjälp av intensivvård (iva) på grund av covid-19 ökat kraftigt. Totalt vårdas nu 240 patienter på dessa avdelningar runtom i landet, att jämföra med "bara" 197 för tio dagar sedan. Även antalet patienter som vårdas på vanliga vårdavdelningar har gått upp.
Precis som för dem som avlider på grund av viruset, finns dock en tidsförskjutning. För dem som vårdas på iva är denna fördröjning i genomsnitt 10,8 dagar från insjuknandet, varför de aktuella siffrorna alltså speglar situationen i samhället såsom den var runt den 18 februari.
Av landets 21 regioner är det 14 som rapporterar en uppåtgående trend av antalet patienter på iva. Flest iva-patienter per capita har just nu Västerbotten med 13 inneliggande iva-patienter, följt av Norrbotten, Jönköping samt Västra Götalandsregionen. //SvD
Men bara för att munskydd skyddar *bäraren* (vilket jag antar att du avser) i verkstäder, byggen m.m. är det lite långt tycker jag att dra slutsatsen att billiga engångsmunskydd *självklart* också skyddar *de andra än bäraren* och bidrar till rejäl minskad smittspridning i samhället mot Covid-19, tycker inte du det också?Staffan2000 skrev:
Eftersom munskydd skyddar i verkstäder, byggen, hos hemmafixaren, asbestsaneraren och på sjukhus, vore det osannolikt att det inte skyddar även "på stan". Filtrering som filtrering. Detta är min personliga uppfasttning grundad på min egen logik. Så för mig personligen, är det självklart. Men för "Nissens" är motsatsen bevisad (-vi vet att)!
Staffan
Ser att munskydden är uppe igen. Har det kommit någon ny studie som sår tvivel på dess effektivitet?
Annars gäller väl fortsatt de studier som Tom Britton lutar sig emot när han räknade på R-talet i aktuellt för någon vecka sedan. Alltså munskydd har rätt stor dämpande effekt på smittspridningen.
Annars gäller väl fortsatt de studier som Tom Britton lutar sig emot när han räknade på R-talet i aktuellt för någon vecka sedan. Alltså munskydd har rätt stor dämpande effekt på smittspridningen.
Såg att ni diskuterat liknande innan, men såg artikeln i mitt flöde och delar bara med mig (de som vill kan läsa, ni andra scrollar vidare):
http://se.laowl.com/fns-statistik-l...VRj_saJRC8RC8EA-oURdgwEpuLyfzHk7xMaKnRtonI604
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
http://se.laowl.com/fns-statistik-l...VRj_saJRC8RC8EA-oURdgwEpuLyfzHk7xMaKnRtonI604
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 079 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 079 inlägg
Man kan inte jämföra att filter stoppar "smuts" vid byggarbeten med att de också stoppar virus från att ta sig igenom och in till munnen. Tycker du inte att det är just det som den danska studien under förra våren kom fram till?Staffan2000 skrev:
Eftersom munskydd skyddar i verkstäder, byggen, hos hemmafixaren, asbestsaneraren och på sjukhus, vore det osannolikt att det inte skyddar även "på stan". Filtrering som filtrering. Detta är min personliga uppfasttning grundad på min egen logik. Så för mig personligen, är det självklart. Men för "Nissens" är motsatsen bevisad (-vi vet att)!
Staffan
Hur stort är ett coronavirus, större eller mindre än 0,6 μm?
För på sidan https://www.apotea.se/pharmea-andningskydd-ffp3-mask-4-pack är det just där som filtreringen träder in.
Det finns inte tillräckligt med FFP3-masker så att alla människor i världen kan köpa det, inte ens alla i EU utan ska många använda det så blir det fråga om typ kirurgskydd. Sen är det ju en kostnadsfråga också eftersom många familjer har det svårt att få det att gå runt ändå, särskilt när många låginkomsttagare har blivit av med jobbet (eller som pendlarna över norska gränsen som har varit helt utan inkomst i en månad nu).
Vet inte vilket av Nissens inlägg du syftar på men jag lyckades i inläggskedjan idag hitta #4419 och där ser jag inte till något "vi vet att". Däremot såg jag "vetenskapliga" uppgifter redan förra våren om att det var meningslöst att spruta trottoarerna med desinfektionsmedel.
Om det vore så att den som bilar ett badrumsgolv håller sig hemma istället för vara på den dammiga arbetsplatsen om den saknar munskydd så vore det jämförbart med den som antingen stannar hemma eller kränger på sig ett munskydd och sen tränger sig in i den fulla bussen för att åka till ICA maxi och handla bland alla andra.Staffan2000 skrev:
Staffan
Att vara hemma skyddar bägge helt perfekt. Att bete sig mer dumt eller riskfyllt i tron att man är skyddad är inte riktigt lika bra.
Att vårdpersonal ska ha sina munskydd är jag helt med på, där är vi överens, både vårdpersonalen och den som bilar badrumsgolvet måste göra detta för att det är deras jobb.
Vi andra kan ju undvika stå nära andra personer, eller undvika att ställa sig precis bredvid där det bilas. Men min observation det senaste halvåret är att de som bär munskydd inte så ofta verkar försöka hålla avstånd, eller öht undvika att ta sig in till mitt i människosmeten i köpcenter osv.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 079 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 079 inlägg
Tja, vi har ju redan ungefär samma rekommendationer, råd och lagar som man nu inför i Norge och Finland för att få stopp på B.1.1.7. Så du anser att deras åtgärder inte är tillräckliga för att hindra dem från att få en större våg?Ulltand skrev:
Eller menar du att samma åtgärder har effekt i de länderna men inte i Sverige?