D
B b8q skrev:
Minst lika många har dött av restriktionerna som av Covid-19 enligt forskare:
[länk]
Jag tror ordet är minst, jag gissar att även om du bara tar de overksamma åtgärderna, dvs de som politiker infört enkom för att bli populära, så kommer dessa ensamt ha dödat fler människor än viruset.

• Gilla
Nissens och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
B brfbo skrev:
Det är synd att det inte infördes för ett år sen!,
så fruktansvärt sjukt att prestige hos bla Folkhälsomyndigheten fördröjt införandet av denna åtgärd!
Så du menar att i mars och april skulle privatpersoner ha köpt upp alla munskydd så att det inte fanns kvar några till sjukvården och äldreomsorgen?
Det var ju då en stor brist på munskydd i hela världen och sjukvården lyckades ju inte få tag i mer än för några få dagar i taget. Så då tycker du att det är lämpligt att allmänheten skulle ha köpt typ 5 miljoner munskydd om dagen?
Det är ju rent önsketänkande att det skulle ha gått.

• Gilla
  • Haha
El-Löken66 och 8 till
  • Laddar…
Är pandemin över i Indien?
Indiska gåtan som gäckar forskarna: Finns inget mirakel, AftnB
”Inte heller Bhramar Mukherjee, professor i epidemiologi vid University of Michigan, vet varför Indien verkar ha vänt trenden.
– Vi har fortfarande inga orsakssamband. Däremot vet vi att Indien som nation är långt ifrån att uppnå flockimmunitet, säger hon till BBC”

Miljonstaden New Deli har haft sin första månad utan dödsfall.
Hälften av Indiens regioner rapporterar inga dödsfall alls.

• Gilla
Ulltand och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Så du menar att i mars och april skulle privatpersoner ha köpt upp alla munskydd så att det inte fanns kvar några till sjukvården och äldreomsorgen?
Det var ju då en stor brist på munskydd i hela världen och sjukvården lyckades ju inte få tag i mer än för några få dagar i taget. Så då tycker du att det är lämpligt att allmänheten skulle ha köpt typ 5 miljoner munskydd om dagen?
Det är ju rent önsketänkande att det skulle ha gått.
Rätt säker på att brfbo hade skrivit det du skriver om det va exakt det h*n menade.

Men du ska ha kred för ditt sätt att antyda saker om forums medlemar på ett så trevligt sätt, du hjälper helt klart till med klimatet här på forumet.

• Gilla
Ulltand
  • Laddar…
Luddis_1 Luddis_1 skrev:
Rätt säker på att brfbo hade skrivit det du skriver om det va exakt det h*n menade.

Men du ska ha kred för ditt sätt att antyda saker om forums medlemar på ett så trevligt sätt, du hjälper helt klart till med klimatet här på forumet.
Det är ju sådana kommentar som gör mig misstänksam om syftet hos vissa att skriva på detta forum! Är det okunskap eller har man ett syfte att misskreditera, samt förfalska historien.

Lite data för Indien och några andra länder (Our World of data).
USA eller Europeiska länder går inte att ha i samma diagram pga höga siffror.
Linjediagram som visar dagliga nya bekräftade COVID-19 dödsfall per miljon i Indien, Finland, Vietnam och Tanzania.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Diagram över dagliga nya bekräftade COVID-19-fall per miljon människor i Indien och Finland.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Ulltand
  • Laddar…
Indien har ju sin topp i samband med de högsta temperaturen under året, vilket infaller kring vår o höstdagjämning. Något varmare under vårt sommarhalvår. Tror att vi kan förväntas oss mer smitta senare i vår.

Nyheter: jag skulle till Biltema igår i Karlstad för att köpa en varsellampa till Volvon som pajat. Jag blev helt shockad över hur mkt folk det var vid det köpcentrumet igår vid 17 på en lördag. Helt otroligt mkt folk. Sen när jag kom hem och sa detta till min granne så förklarade han det väldigt enkelt för mig. Det är ju lönehelg och då försvinner ju Corona för några dagar...:rofl:

A ja, nu är det inte långt kvar till allt är som normalt iaf. Jag räknar med i september så är det business as usual. FFA så har de redan nu dragit igång ATPtouren igen i så nu är vi halvvägs tillbaka. :cool:
Börsen har ju till och med börjat räkna in högre räntor pga att pandemin nu är på väg bort. Håll i, håll ut.

• Gilla
  • Ledsen
Jocke Best och 2 till
  • Laddar…
Gammelnörden
07.23

"Tusentals kontroller - ett föreläggande om vite

För sju veckor sedan skärptes reglerna för trängsel i affärerna. Men trots att länsstyrelserna genomfört tusentals kontroller, har bara ett enda föreläggande om vite förmedlats.

Enligt Anna Carlsson, nationell samordnare för det nya tillsynsuppdraget, sköter sig de allra flesta verksamhetsansvariga. I stället är det allmänheten som inte alltid följer restriktionerna.

- Allmänheten följer inte alltid de anvisningar som butikerna satt upp, kring maxantal, till exempel. Det som är en utmaning är att allmänheten följer sin del av de allmänna råden och de restriktioner som finns. Och där ger inte den tillfälliga covid-19-lagen, som den ser ut just nu, länsstyrelserna möjlighet att vidta så mycket vidare åtgärder, säger hon till Sveriges Radio Ekot."

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/senaste-nytt-om-coronaviruset

P
Gammelnörden Gammelnörden skrev:
07.23

"Tusentals kontroller - ett föreläggande om vite

För sju veckor sedan skärptes reglerna för trängsel i affärerna. Men trots att länsstyrelserna genomfört tusentals kontroller, har bara ett enda föreläggande om vite förmedlats.

Enligt Anna Carlsson, nationell samordnare för det nya tillsynsuppdraget, sköter sig de allra flesta verksamhetsansvariga. I stället är det allmänheten som inte alltid följer restriktionerna.

- Allmänheten följer inte alltid de anvisningar som butikerna satt upp, kring maxantal, till exempel. Det som är en utmaning är att allmänheten följer sin del av de allmänna råden och de restriktioner som finns. Och där ger inte den tillfälliga covid-19-lagen, som den ser ut just nu, länsstyrelserna möjlighet att vidta så mycket vidare åtgärder, säger hon till Sveriges Radio Ekot."

[länk]
Jag kan förstå att allmänheten ibland inte kan följa rekommendationerna.

Butiker som inte har något system för att ha koll på antalet besökare i butiken förväntar sig kunderna på väg in ska stanna upp och genom skyltfönstret räkna hur många som redan är i butiken. Det fungerar inte så bra vid lite större butiker där det är svårt att se genom skyltfönstret och personer som flyttar sig inne i butiken.

En anekdot. I somras gick jag in i en butik där det fanns en skylt vid ingången om max 10 personer. Jag räknade till 6 personer i butiken och gick in. Medan jag väntade på min tur kom flera personer (som inte brydde sig om skylten) in i butiken. Plötsligt började butikspersonalen skälla ut alla som stod och väntade i butiken för att det var för många därinne. Förväntningen från butiken var gissningsvis att alla kunder hela tiden ska stå och räkna hur många det är i butiken. Om någon kommer in när det redan är maxtantal så ska alltså de väntande kunderna stoppa den som är på väg in alternativt så ska en kund som redan är i butiken gå ut eftersom det kom in ytterligare en. Det är ganska uppenbart att det inte fungerar att kunderna ska ta det ansvaret, det måste ligga på butikerna anser jag. Självklart måste kunderna följa butikens instruktioner, men de måste vara möjliga och enkla att följa i så fall.

• Gilla
brfbo och 3 till
  • Laddar…
tusenett skrev:
Jag kan förstå att allmänheten ibland inte kan följa rekommendationerna.

Butiker som inte har något system för att ha koll på antalet besökare i butiken förväntar sig kunderna på väg in ska stanna upp och genom skyltfönstret räkna hur många som redan är i butiken. Det fungerar inte så bra vid lite större butiker där det är svårt att se genom skyltfönstret och personer som flyttar sig inne i butiken.

En anekdot. I somras gick jag in i en butik där det fanns en skylt vid ingången om max 10 personer. Jag räknade till 6 personer i butiken och gick in. Medan jag väntade på min tur kom flera personer (som inte brydde sig om skylten) in i butiken. Plötsligt började butikspersonalen skälla ut alla som stod och väntade i butiken för att det var för många därinne. Förväntningen från butiken var gissningsvis att alla kunder hela tiden ska stå och räkna hur många det är i butiken. Om någon kommer in när det redan är maxtantal så ska alltså de väntande kunderna stoppa den som är på väg in alternativt så ska en kund som redan är i butiken gå ut eftersom det kom in ytterligare en. Det är ganska uppenbart att det inte fungerar att kunderna ska ta det ansvaret, det måste ligga på butikerna anser jag. Självklart måste kunderna följa butikens instruktioner, men de måste vara möjliga och enkla att följa i så fall.
Jag var nyligen inne i en butik som delade ut plastkort vid entrén. Tar korten slut kommer man inte in.
Risken är väl dock att plastkorten kan sprida smitta?

Nåväl, ingen trängsel, plexiglas vid kassan och allt gick väl bra ända tills jag kom till utgången. Då höll jag upp dörren för en ung kvinna med barnvagn. :oops: Då gick det inte att hålla avståndet.

Jag beundrar våra grannar som har fika ute på altanen igen idag. Solsken. Principfast.
Man vet aldrig vem som smittar vem. Hos oss var det högst troligen svärmor som smittade oss.

• Gilla
tobbbias och 1 till
  • Laddar…
Nissens
Ulltand Ulltand skrev:
Du får mycket gärna komma med egna teorier men om du skall kritisera mina så se åtminstone till att du återger dem korrekt.
@BirgitS brukar ha fakta bakom det hon skriver, att hon går över på din planhalva med lite ”hittepå” är bara uppiggande. Ser fram emot att du testar hennes planhalva också! :)

• Haha
  • Gilla
Jocke Best och 2 till
  • Laddar…
optimum
Nissens Nissens skrev:
@BirgitS brukar ha fakta bakom det hon skriver, att hon går över på din planhalva med lite ”hittepå” är bara uppiggande. Ser fram emot att du testar hennes planhalva också! :)
Nyheter?

• Gilla
Ulltand
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Man kan ha fakta för vilken egen uppfattning som helst. Det är bara att plocka fram "rätt" fakta.

• Gilla
brfbo och 3 till
  • Laddar…
Staffans2000
Nissens Nissens skrev:
Om jag förstår dig rätt, är "fake news" från munblöjorna löjligt och ännu ett bevis på deras okunskap, medans "fake news" från de egna leden, är "uppiggande"? Du har inte tänkt dig en bana innom politiken?

Staffan

• Gilla
brfbo och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.