1 014 016 läst ·
19 546 svar
1014k läst
19,5k svar
Coronavirus (SARS-CoV-2) nyhetstråd
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 5 287 inlägg
Ser oroväckande ut inför kommande sportlovsvecka för Stockholm
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/LnWp7R/rekordhoga-virushalter-i-avloppsvattnet
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/LnWp7R/rekordhoga-virushalter-i-avloppsvattnet
[SKPG]Zamora skrev:
Alltså om folk sköter sig och följer rekommendationerna kan allt vara öppet som vanligt, eller?
Nu funkar det ju inte så bra och därför borde man även stängt skidanläggningarna också.
Jag misstänker att tredje vågen kommer få en turboeffekt av dessa sportlovsfirare.
Inlägget med virusnivåer i Stockholm misstänker jag är effekten av att andra delar av landet haft sportlov vecka 6 och 7 och Stockholmare som haft möjlighet till semester varit med vänner från andra delar av landet.
OBS bara min teori. Om inte vet i katten varför virusnivåerna nu ökar så kraftigt. Visst kan bero på GB mutationen.
Redigerat av moderator:
Lägger man ihop dessa två grafer blir de rätt intressanta.
OBS den övre är för Stockholm och den nedre för hela landet men borde spegla Stockholm rätt så bra.
Alltså puckeln med max i december stämmer rätt så väl med mängd virus i avloppsvatten i Stockholm
Sedan finns en ökning i februari som också stämmer rätt så bra.
Men stapeln för virus i avloppsvatten för vecka 7 ger helt oroväckande signaler om vart vi är på väg.
Hade varit intressant med liknande mätningar av virus i avloppsvatten från andra större orter i Sverige.
OBS den övre är för Stockholm och den nedre för hela landet men borde spegla Stockholm rätt så bra.
Alltså puckeln med max i december stämmer rätt så väl med mängd virus i avloppsvatten i Stockholm
Men stapeln för virus i avloppsvatten för vecka 7 ger helt oroväckande signaler om vart vi är på väg.
Hade varit intressant med liknande mätningar av virus i avloppsvatten från andra större orter i Sverige.
Logga in
Skapa konto
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 091 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 091 inlägg
Om någon har glömt bort att detta är en nyhetstråd så kommer som omväxling en nyhet.
Fohm har svarat på remissen och föreslår olika maxantal för hur verksamheter kan få ha öppet beroende på smittläget: https://www.dn.se/sverige/fhm-nya-maxtak-for-deltagare-den-11-april/Remisstiden för regeringens senaste covid-19-förslag gick ut på fredagen. Det handlar dels om att förbereda lagstiftning för att regeringen helt ska kunna stänga ned gallerior, restauranger, gym och andra inomhusverksamheter om smittoläget försämras ytterligare, dels om att göra det möjligt för museer, teatrar, idrottsevenemang och nöjesparker att få i gång verksamhet på ett smittsäkert sätt.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 091 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 091 inlägg
Det pågår forskning om avloppsvattnet på några stället i landen och åtminstone Göteborg och Uppsala har väl nämnts tidigare i tråden. När det gäller Uppsala är det en del av projektet Crush Covid som har en egen webbplats med mycket information om smittspridningen i Uppsala-området.optimum skrev:
[bild]
Det finns stora osäkerheter i avloppsmätningarna (det är ju därför som det är ett forskningsprojekt) och den dramatiska höjningen från vecka 3 till 4 avspeglas inte alls i antalet bekräftade fall under vecka 4 eller 5 för då har vecka 4 lägre värden än vecka 3 och vecka 5 ändå lägre som syns på den inlagda gulbruna kurvan över bekräftade fall.
Har för mig att det från Göteborg rapporterades om en liknande mycket dramatisk ökning en vecka under vintern som inte heller avspeglades i antalet bekräftade fall och nivån i avloppsvattnet var tillbaka på tidigare nivå veckan efter. Det återstår mycket jobb med att kalibrera nivån man mäter med andra faktorer. Men visst har antalet bekräftade fall i Stockholm ökat även under denna vecka men inte så drastiskt.
Det såg EXAKT ut så när jag var med familjen i Åre, men jag drar inte slutsatsen att det är likadant för alla, vilket du verkar göra utifrån dina anekdoter.optimum skrev:
Alla vet att det är en pandemi och det är massor av restriktioner och ändringar. Självklart tar majoriteten hänsyn till det och är extra försiktiga. Lika självklart finns de några som inte gör det, för att de tror att de är odödliga, intebryr sig eller för att de helt enkelt bara hanterar pandemin på samma sätt som klimatförnekarna hanterar klimatförändringarna. Vilka av dessa tror du genererar kvällstidningsrubrikerna du triggar på?
optimum skrev:
[bild]
Läskigt. Att vi ser början på de den tredje vågen råder ingen tvivel om.
Hörde på radion om den brittiska mutationen och eventuellt ät det så att binder starkare till receptorerna och finns kvar längre i kroppen.
Då kan en del av förklaringen till de höga nivåerna i avloppsvatten förklaras med att varje smittad person avger mer virus längre tid.
Längre kvar i kroppen, kan så vara. Kan något vaccin ge utslag i dessa tester?Ulltand skrev:
Hörde på radion om den brittiska mutationen och eventuellt ät det så att binder starkare till receptorerna och finns kvar längre i kroppen.
Då kan en del av förklaringen till de höga nivåerna i avloppsvatten förklaras med att varje smittad person avger mer virus längre tid.
Även hur mutationerna kraftigt ökar.Ulltand skrev:
Här är aktuell data för Gävleborg och min bedömning av utvecklingen är att mutationerna nästa vecka kommer vara dominerande
Andelen mutationer nu senaste veckans rapportering 44,6% av bekräftade fall. Från 25,4% veckan före.
Logga in
Skapa konto
https://app.powerbi.com/view?r=eyJr...wOWItNDEyMi05ZmM3LWY5Y2NiNWFkNmVjYiIsImMiOjh9
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 091 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 091 inlägg
Menar du det som refereras till på sidan https://www.expressen.se/nyheter/agnes-wold-darfor-ar-brittiska-mutationen-mer-smittsam/ ?Ulltand skrev:
Det har ju inget att göra med att det skulle ta längre tid för immunsystemet att bekämpa viruset och därmed skulle viruset inte finnas kvar längre tid i kroppen.”Den här engelska varianten B.1.1.7. verkar kunna binda starkare till våra luftvägsceller än de andra varianterna av viruset. Det innebär att det krävs en mindre dos för att bli sjuk. Det är ju en fråga om sannolikhet om man ska bli sjuk om man står bredvid en infekterad person som andas eller hostar på en, och denna sannolikhet ökar alltså. Men virusdropparna når nog ändå inte längre än 1-2 meter, så om man håller sig på 2 meters avstånd så tror jag inte man blir smittad av B117 heller”, svarade Wold.
Är det en av dina gissningar/missuppfattningar eller har du något belägg för att viruset skulle stanna kvar 4 gånger så lång tid i kroppen?
Det är ju redan så att man kan få positivt PCR-test i flera veckor efter att man har slutat att smitta.
Det vete tusan om jag håller med om.T tanaris skrev:
https://www.aftonbladet.se/nyheter/...-begravningstrangsel--400-samlas-pa-kyrkogard
Staffan
Ja, det var ju hela min poäng. Det är avvikelserna som hamnar i kvällstidningarna. Hur många begravningar tror du det har varit under förra året där man hållit sig till gällande restriktioner och rekommendationer? (Hint: du lär inte hitta den informationen i Aftonbladet, iallafall.)Staffan2000 skrev:
BirgitS skrev:
Menar du det som refereras till på sidan [länk] ?
Det har ju inget att göra med att det skulle ta längre tid för immunsystemet att bekämpa viruset och därmed skulle viruset inte finnas kvar längre tid i kroppen.
Är det en av dina gissningar/missuppfattningar eller har du något belägg för att viruset skulle stanna kvar 4 gånger så lång tid i kroppen?
Det är ju redan så att man kan få positivt PCR-test i flera veckor efter att man har slutat att smitta.
Hör du inte vad jag säger "hörde på radion"!
Nej det var inte mig dom intervjuade . Det var någon expert och han framförde att man sett att viruset stannar längre och därmed då också ges bättre förutsättningar att vara mer smittsamt.
Min slutsats en gång till då och det är vare sig en gissningen eller en spekulation. Det är en konsekvens av en företeelse
Om varje sjuk utsöndrar totalt sett mer virus kommer det att avspeglas av nivån virus i avloppsvattnet.