BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Hör du inte vad jag säger "hörde på radion"!

Nej det var inte mig dom intervjuade . Det var någon expert och han framförde att man sett att viruset stannar längre och därmed då också ges bättre förutsättningar att vara mer smittsamt.

Min slutsats en gång till då och det är vare sig en gissningen eller en spekulation. Det är en konsekvens av en företeelse

Om varje sjuk utsöndrar totalt sett mer virus kommer det att avspeglas av nivån virus i avloppsvattnet.
Jag såg att du skrev att du hade hört det på radion men frågan är ju vad experten sa exakt och om det var du eller experten som ansåg att förändringen skulle orsaka mer virusrester i avloppsvattnet. Av ditt svar tolkar jag det som att det är du som har dragit den slutsatsen och att det inte var något som experten sa.

För mig är det inte självklart att dra den slutsatsen eftersom jag inte har läst eller hört någon expert anse att man är smittsam längre tid efter insjuknande med den brittiska varianten utan man brukar anse att den inte påverkar sjukdomsförloppet.

Söker jag på "brittiska varianten stannar längre i kroppen" får jag inga relevanta svar över huvud taget.

Som sagt såg man i december att halterna blev 100 gånger högre i Göteborg en vecka jämfört med den innan men det var ju inte fler sjuka för det och veckan efter var det återställt till mer normal nivå. https://www.nyteknik.se/samhalle/enorm-okning-av-coronavirus-i-goteborgs-avloppsvatten-7006915
Anser du då att det under just den veckan var en extrem ökning av den brittiska varianten och att den sen försvann?
Och det samtidigt som antalet fall inte ökade särskilt mycket just innan jul.
Låter inte särskilt sannolikt i mina öron.

• Gilla
Wide Glide och 2 till
  • Laddar…
Nissens
T tanaris skrev:
Ja, det var ju hela min poäng. Det är avvikelserna som hamnar i kvällstidningarna. Hur många begravningar tror du det har varit under förra året där man hållit sig till gällande restriktioner och rekommendationer? (Hint: du lär inte hitta den informationen i Aftonbladet, iallafall.)
Japp, jag var på en begravning i går. Den följde alla föreskrifter och de har verkligen hittat på bra lösningar!

• Gilla
optimum och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
För mig är det inte självklart att dra den slutsatsen eftersom jag inte har läst eller hört någon expert anse att man är smittsam längre tid efter insjuknande med den brittiska varianten utan man brukar anse att den inte påverkar sjukdomsförloppet.
Och var precis den slutsatsen han drog utifrån studien. Den brittiska varianten stannar längre tid i kroppen och kan därigenom smitta bättre. (kanske är det så att den är mätbar längre för att den finns i större antal)

Att du inte hörde radioprogrammet i går kan jag inte göra något åt

BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Bra fråga. Kanske att vektorburna vaccin gör att snarlikt RNA produceras?

Mest troligen så tänker jag att de har koll på den när de testat avloppsvattnen i så fall...
När det gäller Astra Zenecas så går det till så här:
Principen är att DNA för hela virusets spikeprotein (”taggarna”) tillförs med hjälp av ett modifierat adenovirus. Detta infekterar celler hos mottagaren, varvid DNA kommer ut i cytoplasman, där det transkriberas till mRNA, som sedan translateras till protein på membranbundna ribosomer. Det bildade proteinet exporteras från cellerna och framkallar ett immunsvar.
Delar av virusets DNA är borttagna, så att viruset inte kan replikera (föröka) sig.
https://sv.wikipedia.org/wiki/AZD1222

Avloppsvattnets halter gäller väl i huvudsak sånt som kommer med avföringen därför att vi sväljer det som slemhinnorna i näsa, svalg och lungor producerar och i det ingår det en del döda infekterade celler och viruspartiklar som inte har hunnit infektera någon cell. Sånt som sker i blodet hanteras annorlunda av kroppen.

Ulltand Ulltand skrev:
Mest troligen så tänker jag att de har koll på den när de testat avloppsvattnen i så fall..
Det är ett forskningsprojekt där man försöker komma underfund med vad som påverkan den uppmätta nivån.

BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Och var precis den slutsatsen han drog utifrån studien. Den brittiska varianten stannar längre tid i kroppen och kan därigenom smitta bättre. (kanske är det så att den är mätbar längre för att den finns i större antal)

Att du inte hörde radioprogrammet i går kan jag inte göra något åt
Vilket program var det då?
Många går ju faktiskt att lyssna på i efterhand.

Tillägg: Eller när det gick?

Gisssningsvis P1 Vetenskapsradion Nyheter

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Gisssningsvis P1 Vetenskapsradion Nyheter
https://sverigesradio.se/avsnitt/1675810
Vi hör Tove Fall, professor i molekylär epidemiologi vid Uppsala Universitet, och Niklas Arnberg, professor i virologi vid Umeå universitet, och Pia Sjögren, P4 Västerbottens lokalredaktör i Lycksele.
Från smittspårning i England: I normalfallet visar det sig vid smittspårningen att 10 % av de kontakter som ett bekräftat fall uppger att de kan ha smittat är positiva, men med B.1.1.7 är det 15 %. En del i att R-talet beräknas öka med 30 - 50 %.

B.1.1.7 binder hårdare till mottagarreceptorn.

En studie från Harvard har följt vissa personer under lång tid och då hade de med B.1.1.7 positivt PCR-test under längre tid och skulle därmed kunna hinna smitta fler, men denna studie omfattar få personer och är inte publicerad eller granskad. Den måste därför vägas ihop med fler studier som pekar åt samma håll innan man troligen vet hur det är. De sa också att även om man har detekterbara nivåer så betyder det inte att man är smittsam för det kräver att nivån är högre.

Detta beteende att en variant uppstår som är mer smittsam har man sett tidigare när det gäller t.ex. influensa. Svininfluensaviruset utvecklades rätt fort från att binda till receptorer i de nedre luftvägarna till att binda till dem i de övre luftvägarna, vilket antagligen leder till större chans att sprida sig med nysningar och hostningar, men det gjorde också att viruset blev mindre farligt och nu räknas som ett vanligt säsongsinfluensavirus. Man räknar med att även det nya coronaviruset ska gå denna väg och bli som ett av de vanliga coronaförkylningsvirusen men det kan ta många år innan det sker.

Så som jag uppfattade det som sas om Harvard-studien så kan man inte utifrån den dra slutsatsen att virushalterna i avloppsvattnet skulle bli 4-5 gånger högre plötsligt från en vecka till nästa pga. att andelen med B.1.1.7 skulle gå från t.ex. 25 % till 50 %. I och med att det gäller att man skulle ha virus i låga halter i luftvägarna under längre tid så borde det i så fall leda till att halterna förblir höga under längre tid när t.ex. smittspridningen går ner eller att det blir en mindre "addering" på nivåerna vid andra förlopp men inte en mycket plötslig och kraftig förändring. Det vore annorlunda om det gällde att virusnivåerna i luftvägarna blev mycket högre med B.1.1.7 men det sas det inget om.

• Gilla
djac och 3 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Så som jag uppfattade det som sas om Harvard-studien så kan man inte utifrån den dra slutsatsen att virushalterna i avloppsvattnet skulle bli 4-5 gånger högre plötsligt från en vecka till nästa pga. att andelen med B.1.1.7 skulle gå från t.ex. 25 % till 50 %. I och med att det gäller att man skulle ha virus i låga halter i luftvägarna under längre tid så borde det i så fall leda till att halterna förblir höga under längre tid när t.ex. smittspridningen går ner eller att det blir en mindre "addering" på nivåerna vid andra förlopp men inte en mycket plötslig och kraftig förändring. Det vore annorlunda om det gällde att virusnivåerna i luftvägarna blev mycket högre med B.1.1.7 men det sas det inget om.

Vad bra då fick ni lära er om studien som visa att den brittiska varianten finns längre i kroppen!

Om du sedan läser en gång till lite mer rätt så skrev är det en tänkbar delförklaring till det höga halterna i avloppsvattnet. Och ja det är min teori.

Resten är ditt hittepå som jag inte vet varför du håller på med?

• Gilla
optimum
  • Laddar…
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Och ja det är min teori.
Resten är ditt hittepå som jag inte vet varför du håller på med?
Varför är det bara du som får komma med teorier?
Hittepå som hittepå.

• Haha
  • Gilla
Nissens och 4 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Varför är det bara du som får komma med teorier?
Hittepå som hittepå.
Du får mycket gärna komma med egna teorier men om du skall kritisera mina så se åtminstone till att du återger dem korrekt.

BirgitS
Forskningscentrum på Södersjukhuset har studerat hur det är med antikroppar bland unga vuxna (kring 25 år) i Stockholm det senaste halvåret. I oktober var det 15 % och i januari 29 %.
- Nu börjar vi komma upp i nivåer som kan påverka immuniteten i befolkningen, säger Erik Melén, projektledare för studien till Svenska Dagbladet.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/senaste-nytt-om-coronaviruset kl. 17.10
Baserat på denna låsta artikel: https://www.svd.se/en-av-tre-unga-vuxna-har-antikroppar-i-stockholm

BirgitS
Förra året visade forskare att en viktig genetisk riskfaktor för svår covid-19 är nedärvd från neandertalare. Nu visar samma forskare att neandertalarna även bidrog med en skyddande variant. Hälften av alla människor utanför Afrika bär på genvarianten som minskar risken att bli inlagd på intensivvårdsavdelning med 20 procent.
I en studie publicerad i PNAS visar de att en genvariant på kromosom 12, som är kopplad till 20 procents minskad risk att bli inlagd på intensivvårdsavdelning med covid-19, är nedärvd från neandertalare. Generna i regionen som kallas OAS reglerar aktiviteten av ett protein som bryter ner virus, och den variant som kommer från neandertalare verkar göra detta mer effektivt
https://www.forskning.se/2021/02/17/neandertalgener-bade-skyddar-och-okar-risken-vid-covid-19/

LeffeA LeffeA skrev:
Hahaha, nu ska alla 08:surprised:r ha munblöja hela tiden. Grattis

Hittas på..... [länk]

[bild]
Det är synd att det inte infördes för ett år sen!,
så fruktansvärt sjukt att prestige hos bla Folkhälsomyndigheten fördröjt införandet av denna åtgärd!

• Gilla
  • Haha
Ulltand och 2 till
  • Laddar…
Nissens
B brfbo skrev:
Det är synd att det inte infördes för ett år sen!,
så fruktansvärt sjukt att prestige hos bla Folkhälsomyndigheten fördröjt införandet av denna åtgärd!
Visst, om det fungerar eller inte spelar ingen roll, huvudsaken är att det används... :)

• Gilla
skogaliten och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.