T
Luddis_1 Luddis_1 skrev:
Förvånad att man bestämmer att max 1 ska kunna äta mat i en galleria på ett corona säkert sätt samtidigt som man kan tillåta folk att köa i tex en lift kö.
Nej det här direktivet är uselt
Jag vet inte om du sett en liftkö någon gång, men det är ju inte riktigt samma sak som att sitta vid ett bord inomhus mittemot varandra.

• Gilla
  • Haha
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
T tanaris skrev:
Jag vet inte om du sett en liftkö någon gång, men det är ju inte riktigt samma sak som att sitta vid ett bord inomhus mittemot varandra.
Vart vill du komma med det uttalandet?
Så du menar att om jag och min fru går och äter ihop så smittar det mer än att vi delar samma ankar lift :crysmile:

• Haha
djac
  • Laddar…
Nissens
Luddis_1 Luddis_1 skrev:
Tycker det borde finnas en rimlighet i hur man tar i med "hårdhandskarna" och att det borde vara någorlunda jämnt utspritt över samhällets olika företag.

Anser man det ena vara fel så bör ju det andra också vara det. Imo så är det fel att mer eller mindre stänga alla restauranger i gallerior, flertalet är privatägda franchise sim redan går på knäna.
Jo, men det handlar inte om rättvisa... det gäller att bromsa pandemin. Det är tragiskt att så många företag går på knäna. Globalt sett är det ofattbart många företag som försvunnit under pandemin...

Luddis_1 Luddis_1 skrev:
Vart vill du komma med det uttalandet?
Så du menar att om jag och min fru går och äter ihop så smittar det mer än att vi delar samma ankar lift :crysmile:
Ja. I det ena fallet är du inomhus, i det andra utomhus.

Från 1177:
Håll avstånd till varandra.
Var helst utomhus.
Umgås max 15 minuter om ni är inomhus.

https://www.1177.se/Ostergotland/sj.../minska-risken-att-du-och-andra-far-covid-19/

Nu antar jag att du och din fru umgås mer än 15 minuter hemma, men det smittar mindre utomhus.

• Gilla
El-Löken66
  • Laddar…
optimum
Ulltand Ulltand skrev:
"Anders Tegnells fan club" tappar i medlemmar på FB från en hög nivå samtidigt som FB gruppen "Vi som är drabbare" ständigt växer.

Källa: Facebook.
Undrar om de som gjorde så här är lika nöjda fortfarande. Svårt att bygga på för att få till något annat.

Fyra bilder på olika tatueringar av samma person, med varierande kvalitet och stilar, på någons hud.

• Gilla
  • Haha
Ulltand och 1 till
  • Laddar…
optimum
Luddis_1 Luddis_1 skrev:
Förvånad att man bestämmer att max 1 ska kunna äta mat i en galleria på ett corona säkert sätt samtidigt som man kan tillåta folk att köa i tex en lift kö.
Nej det här direktivet är uselt
Nästa råd kommer bli att man inte får ha sex inom äktenskapet eller sambo. Och att kyssas är totalt otänkbart.
Är betydligt högre risk att smittas då än att äta tillsammans på en restaurang.

Denna nya regel tycker jag är helt tokig. Ok för att man inte ska äta ihop med andra från annat hushåll men när man förbjuder gifta par från att äta tillsammans så blir det knepigt.

• Gilla
skogaliten och 1 till
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
Nästa råd kommer bli att man inte får ha sex inom äktenskapet eller sambo. Och att kyssas är totalt otänkbart.
Är betydligt högre risk att smittas då än att äta tillsammans på en restaurang.

Denna nya regel tycker jag är helt tokig. Ok för att man inte ska äta ihop med andra från annat hushåll men när man förbjuder gifta par från att äta tillsammans så blir det knepigt.
Jag antar att det blir problem när det ska ' bevisas' att man är gift tex. Vet inte ens om man får begära ett bevis för detta enl lag?

optimum
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Jag antar att det blir problem när det ska ' bevisas' att man är gift tex. Vet inte ens om man får begära ett bevis för detta enl lag?
Du tycker alltså nya regeln är bra?

På väg till livsmedelsbutiken i köpcentra där vi handlar mat ser jag ofta pensionärer och andra par som går ut och äter mat ihop. Utan andra vid samma bord, endast två.

Uppenbarligen stor risk att de blir smittade att de sitter vid var sitt bord. När de kommer hem delar de samma säng. Kanske dags att förbjuda folk att sova i samma säng.

Detta börjar bli tramsigt. Stänga alla restauranger då så sportlovsfirarnas smittspridning inte förs vidare när de kommer hem igen.

optimum optimum skrev:
Var skrev jag det? Brukar inte du bli väldigt förorättad när det påstås att du har sagt något?

Nissens
optimum optimum skrev:

På väg till livsmedelsbutiken i köpcentra där vi handlar mat ser jag ofta pensionärer och andra par som går ut och äter mat ihop. Utan andra vid samma bord, endast två.

Uppenbarligen stor risk att de blir smittade att de sitter vid var sitt bord. När de kommer hem delar de samma säng. Kanske dags att förbjuda folk att sova i samma säng.

Detta börjar bli tramsigt. Stänga alla restauranger då så sportlovsfirarnas smittspridning inte förs vidare när de kommer hem igen.
Men munskydd löser väl alla problemen?

P
optimum optimum skrev:
Uppochnedvända Sverige. Totalt vansinne anser jag.
Verkar som man vill att tredje vågen ska bli brutalt stor.
Man får väl låta bli att åka skidor i år. Egoisternas mecka.

[bild]

[bild]

[bild]

[länk]
Skidglasögon, skidhandskar och balaclava. Smittsäkert så det förslår. Lägg därtill att det ofta är avstånd mellan alla som åker i backen, det blåser och det görs utomhus. Bor man i självhushåll med de man normalt umgås med, har med sig maten hemifrån, rest med egen bil, och inte stannat och gått in i butiker eller restauranger på vägen är både boendet och resan också smittsäker. Hyrskidorna får man levererade till boendet.

Jag ser inte problemet med skidåkning om man gör på detta sättet.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
optimum
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Var skrev jag det? Brukar inte du bli väldigt förorättad när det påstås att du har sagt något?
Du verkar se problem i sådan regel. Jag tror folk är ärliga och om man frågar ett par om de kommer från samma hushåll skulle de troligen berätta sanningen. Behövs inga intyg och annat för sådant.
Men det berövar en del par sådant här.
Men sitter det tre vid bordet så är det med stor sannolikhet fel.

Berätta gärna vad du tycker om denna nya regel, bra, dålig, borde utformats på annat sätt?

optimum
Nissens Nissens skrev:
Men munskydd löser väl alla problemen?
Nyhetstråd, det finns en tråd för diskussion om munskydd.

Enkelt.

• Gilla
El-Löken66
  • Laddar…
optimum
tusenett skrev:
Skidglasögon, skidhandskar och balaclava. Smittsäkert så det förslår. Lägg därtill att det ofta är avstånd mellan alla som åker i backen, det blåser och det görs utomhus. Bor man i självhushåll med de man normalt umgås med, har med sig maten hemifrån, rest med egen bil, och inte stannat och gått in i butiker eller restauranger på vägen är både boendet och resan också smittsäker. Hyrskidorna får man levererade till boendet.

Jag ser inte problemet med skidåkning om man gör på detta sättet.
Och du tror alltså det ser ut så?

Frugans jobbarkompis med en av 6 grabbar som nyss vara på skidresa som bodde i samma stuga.
Helt ok?

I en pandemi som denna får man avstå från vissa saker.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.