Blir lite obstinat och undrar vad du menar med bäst? Minst antal registrerade döda i Covid per miljon? Minst registrerade antal smittade per 10 000. Jag tror att Island får minst antal/andel registrerade döda i Covid följt av Finland och Norge. Är väldigt osäker på om det är "bäst" när slutnotan kommer en dag.

E El-Löken66 skrev:
Skulle tippa Norge i såna fall men förhoppningsvis kommer vaccinet sätta P för någon tredje våg. Den eventuella tredje vågen ligger ju många år fram i tiden och Norge har störst ekonomiska muskler att stå emot.

Det viktiga nu är ju att det inte uppstår någon andra våg till hösten utan att smittspridningen, enligt vår plan, ska klinga av.
Jag tror också på Norge. De identifierade den brittiska mutationen tidigt i samhället och försökte/försöker stänga in den.

Vaccinet hinner inte stoppa den tredje vågen men tar ner dödligheten betydligt av de som drabbas,

E Eklunda skrev:
Blir lite obstinat och undrar vad du menar med bäst? Minst antal registrerade döda i Covid per miljon? Minst registrerade antal smittade per 10 000. Jag tror att Island får minst antal/andel registrerade döda i Covid följt av Finland och Norge. Är väldigt osäker på om det är "bäst" när slutnotan kommer en dag.
Färst döda per capita?

Färst långtidsjuka capita?

Minst vårdskuld capita?

Fungerar det som ett bra mål?

Beror väl på vad du menar med 'färst'.....

[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Beror väl på vad du menar med 'färst'.....
Hur tänker du nu?

Ja, vad betyder 'färst'? Är det ett uttryck har jag aldrig hört det.

Ja, vad betyder 'färst'?
Jasså det är böjningen av "få"

få, färre, färst

• Gilla
  • Haha
Leif i Skåne och 2 till
  • Laddar…
E
Nu slinter du nog på siffrorna, 2:a vågen är ju "avklarad", en eventuell 3:e våg väntas isf komma redan under våren

[länk]
Ska inte säga att jag inte kan ha fel. Men i historisk jämförelse och över tid är vi i min mening uppe i en och samma våg som det hela började i början av 2020. Att smittspridningen sedan går i ide under sommarn för att blomma upp till senhösten kan ju givetvis kännas som en våg. Men hade vi inte haft vaccinet i sikte hade vi väl knappast pratat om nionde och tionde vågen om några år.

För att få folk att intressera sig för när de ska skärpa till givna åtgärder och rekommendationer kan det såklart vara praktiskt att benämna varje kraftig uppgång från en dal i smittospridningsdiagrammet våg även om det också lätt kan bli uttjatat då det egentligen rör sig om samma smitta hela tiden.

Skulle det komma en mer smittsam och dödlig mutation som skulle göra avtryck i statistiken likt första vågen tycker jag att benämningen andra vågen blir mer användbart.

Men är det så att vi enligt tråden är på väg ut den andra vågen kan vi såklart fortsätta benämna det så framöver.

Ulltand Ulltand skrev:

få, färre, färst
Googlade innan ditt svar, har nog aldrig hört det. Eller, det har jag nog, men aldrig läst det.

• Gilla
Ulltand
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:

få, färre, färst
:D Hihi. Jag är ingen grammatiker men få färre färst låter ju rätt bra.

Bättre än

Hitta- Hatt - Sportmössa

som jag fick lära mig i skolan

Redigerat:
E El-Löken66 skrev:
Ska inte säga att jag inte kan ha fel. Men i historisk jämförelse och över tid är vi i min mening uppe i en och samma våg som det hela började i början av 2020. Att smittspridningen sedan går i ide under sommarn för att blomma upp till senhösten kan ju givetvis kännas som en våg. Men hade vi inte haft vaccinet i sikte hade vi väl knappast pratat om nionde och tionde vågen om några år.

För att få folk att intressera sig för när de ska skärpa till givna åtgärder och rekommendationer kan det såklart vara praktiskt att benämna varje kraftig uppgång från en dal i smittospridningsdiagrammet våg även om det också lätt kan bli uttjatat då det egentligen rör sig om samma smitta hela tiden.

Skulle det komma en mer smittsam och dödlig mutation som skulle göra avtryck i statistiken likt första vågen tycker jag att benämningen andra vågen blir mer användbart.

Men är det så att vi enligt tråden är på väg ut den andra vågen kan vi såklart fortsätta benämna det så framöver.
Vi kan väl enas om att benämna vågorna såsom FoHM gör.

• Gilla
Ulltand
  • Laddar…
Mikael_L
Ulltand Ulltand skrev:
Men jag ser en nytta i att titta på länderna i närområdet och försöka förstå varför det har lyckats! På så sätt kan vi lära något och bli bättre.
Ja ibland håller jag med dig till minst 100%. :) (y)

• Gilla
Ulltand
  • Laddar…
Googlade innan ditt svar, har nog aldrig hört det. Eller, det har jag nog, men aldrig läst det.
Nej det är inget vanligt uttryck numera. Men då har vi språkberika tråden en aning :)

• Gilla
[SKPG]Zamora
  • Laddar…
Mikael_L
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Ja. Det är ju fullständigt självklart.

Staffan
För dig och mig ja.
Men kanske inte för de som jag tänker på ... :cool:

Mikael_L
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Jaha.
Hur är det med Kosovo och Palestina, Jungfruöarna, Vatikanstaten och San Marino + alla andra semiländer. Sanningen:D är, att det inte finns någon sanning, när det gäller antalet länder.

Staffan
@Ulltand , var hittade du din siffra på 220 länder?
Kanske kan skingra mystiken lite ...

• Gilla
Ulltand
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.