BirgitS
B b8q skrev:
Nej men seriöst - jag tror det börjar märkas att vaccinationen fungerar. Region Uppsala rapporterade ju också häromdagen att man nu för första gången på flera månader inte har en enda Covid-patient på IVA.
Visst påverkar vaccinationerna antalet som avlider och antalet bekräftade fall på äldreboendena men just när det gäller IVA är det ju ovanligt att någon från ett äldreboende hamnar där. Uppsala har en på IVA igen.

Tyvärr så är ju Uppsala ett av få undantag när det gäller antal på sjukhus, de flesta regioner får allt fler igen.

• Ledsen
El-Löken66
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Kanske kan vara bra att påminna om hur det såg ut i pandemins början.

Sverige och Danmark hade samma utveckling.

Norge och Finland lite mindre men med samma utveckling.

[bild]
Starten är intressant och utifrån detta kan man fundera på hur smittan kommer in i länderna, för vi hade ju ingen smitta som uppkom spontant av sig själv. Allt var importsmitta! Jag har inte lösningen! I början var det ju mycket diskussion om utvecklingen och många spekulationer vad som skulle hända. OBS jag har inte svaren och tror att vi kommer se flera forskningrapporter i ärendet.

Personligen har jag följande funderingar kring skillnader/likheter i olika nordiska länder:

Transport av gods och varor: Vet att nästan alla godstransporter från kontinenten till Finland sker via Trailer, dvs det är inga personer som kör lastbilen i in landet. Här borde finnas transporter från Finlands grannländer. När det gäller Norge bedömer jag att en större del av godset går vi båt, där få lastbilschaffisar är med. En viss del gods går in via Sverige till Osloområdet. Island behöver vi knappast diskutera där sker allt gods med sjöfarten och personförflyttningar med flyg. I Danmark sker ännu mer godsförflyttningar med lastbil. I Sverige görs ca 10 000 lastbilstransporter från utlandet dagligen (min bedömning).

Arbetskraft: I Sverige har vi ju en stor import av arbetskraft till främst byggen, 50 000-100 000 pendlar på veckobasis. Hur det ser ut i Finland, Danmark, Norge vet jag inte. Har svårt att tro att det mycket import av arbetskraft till Island.

Resor utomlands med flyg: har försökt få fram likvärdig statistik kring resande med flyg, men det är toksvårt- men jag kanske inte är tillräcklig duktig i sökningar! Om det stämmer så tror jag hittat statistik kring CO2 utsläppen från flyget- om nu det är beräknat på samma sätt!!!!!: Sverige- 10 miljoner ton co2, Norge 1,2 miljoner ton co2, Danmark - 3,0 miljoner ton co2, Finland - 2,0 miljoner ton co2, Island -har ej hittat något. Om ovanstående stämmer reser svenska mer än övriga nordiska länder.

Fysisk och social distansering: Här var det ganska nyligen en information om att Finländare har hälften så många kontakter än en italienare. Hur det ser ut i de nordiska länderna har jag svårt att förstå.

Begränsande åtgärder från myndigheter: På Finacial Times finns en "lockdown tracker" där forskare på Oxford Universitet klassat länders nedstängningen., enligt nivåerna 0-1% (1), 1-25% (2), 25-50% (3), 50-75% (4), 75-85 % (5) och 85-100% (6).
29/1-3/2 införde Island, Norge och Finland nedstängning 1-25%, medan Sverige o Danmark hade ingen nedstängning.
25-27 feb inför Danmark nedstängning på nivå 1-25%.
Ca 7 mars gick Danmark upp till 25-50%.
osv osv
i figuren ned har jag tolkat FT-trackern i ett diagram för mer överskådlighet.
Diagram som visar Financial Times lockdown tracker med nedstängningsnivåer per vecka för nordiska länder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Man ser att Sverige o Danmark var senare än Norge, Island o Finland.
OBS jag har medvetet förskjutit procenten med 1% upp och ned för att se skillnad mellan länderna.

Redigerat:
  • Gilla
Mikael_L och 8 till
  • Laddar…
P
Goda nyheter.

På äldreboenden har mer än 80 procent fått en första dos. Nu kan vissa restriktioner lättas.

– Den som är fullt vaccinerad kan krama barn och barnbarn och ta emot besök, säger Johan Carlson på Folkhälsomyndigheten.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/vAw4Wm/gladjebeskedet-far-krama-friska-barnbarn

Nu är det bara en tidsfråga innan även andra restriktioner lyfts för vaccinerade och de med antikroppar.

Det kommer nog snart komma krav från de vaccinerade att t.ex. slippa ha munskydd och få sitta fler än 4 vid bordet på restauranger.

• Gilla
optimum och 2 till
  • Laddar…
optimum
harry73 harry73 skrev:
[bild]
Dags att fira?
Fira att 5 har avlidit?

Jag förstår vad du menar men inte trevlig ändå.

Men givetvis är det väldigt positivt att antalet som avlider i detta verkar minska väldigt bra.
Mer sådana här nyheter tycker jag om.
Tänk när man får se att nu är det över 30 dagar sedan någon gick bort med covid.

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
D
trähandtag trähandtag skrev:
Starten är intressant och utifrån detta kan man fundera på hur smittan kommer in i länderna, för vi hade ju ingen smitta som uppkom spontant av sig själv. Allt var importsmitta! Jag har inte lösningen! I början var det ju mycket diskussion om utvecklingen och många spekulationer vad som skulle hända. OBS jag har inte svaren och tror att vi kommer se flera forskningrapporter i ärendet.

Personligen har jag följande funderingar kring skillnader/likheter i olika nordiska länder:

Transport av gods och varor: Vet att nästan alla godstransporter från kontinenten till Finland sker via Trailer, dvs det är inga personer som kör lastbilen i in landet. Här borde finnas transporter från Finlands grannländer. När det gäller Norge bedömer jag att en större del av godset går vi båt, där få lastbilschaffisar är med. En viss del gods går in via Sverige till Osloområdet. Island behöver vi knappast diskutera där sker allt gods med sjöfarten och personförflyttningar med flyg. I Danmark sker ännu mer godsförflyttningar med lastbil. I Sverige görs ca 10 000 lastbilstransporter från utlandet dagligen (min bedömning).

Arbetskraft: I Sverige har vi ju en stor import av arbetskraft till främst byggen, 50 000-100 000 pendlar på veckobasis. Hur det ser ut i Finland, Danmark, Norge vet jag inte. Har svårt att tro att det mycket import av arbetskraft till Island.

Resor utomlands med flyg: har försökt få fram likvärdig statistik kring resande med flyg, men det är toksvårt- men jag kanske inte är tillräcklig duktig i sökningar! Om det stämmer så tror jag hittat statistik kring CO2 utsläppen från flyget- om nu det är beräknat på samma sätt!!!!!: Sverige- 10 miljoner ton co2, Norge 1,2 miljoner ton co2, Danmark - 3,0 miljoner ton co2, Finland - 2,0 miljoner ton co2, Island -har ej hittat något. Om ovanstående stämmer reser svenska mer än övriga nordiska länder.

Fysisk och social distansering: Här var det ganska nyligen en information om att Finländare har hälften så många kontakter än en italienare. Hur det ser ut i de nordiska länderna har jag svårt att förstå.

Begränsande åtgärder från myndigheter: På Finacial Times finns en "lockdown tracker" där forskare på Oxford Universitet klassat länders nedstängningen., enligt nivåerna 0-1% (1), 1-25% (2), 25-50% (3), 50-75% (4), 75-85 % (5) och 85-100% (6).
29/1-3/2 införde Island, Norge och Finland nedstängning 1-25%, medan Sverige o Danmark hade ingen nedstängning.
osv osv
[bild]

OBS jag har medvetet förskjutit procenten med 1% upp och ned för att se skillnad mellan länderna.
Tack, bra sammanställt, tack för tipset om FT-trackern, lite rolig: https://ig.ft.com/coronavirus-lockdowns/

• Gilla
b8q
  • Laddar…
D
Mer intressant från FT, det syns att vi har gemensamt avtal om leveranser av vaccin :) oerhört lika:

Linjediagram som visar kumulativa vaccinationer per 100 invånare i EU, Sverige, Tyskland och Nederländerna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Att munskydd ska användas har tydligen alltid varit direktivet :crysmile::crysmile:

• Haha
optimum och 3 till
  • Laddar…
BirgitS
Tyska Curevac hoppas att deras vaccin kan godkännas i slutet av maj eller i början av juni rapporterar TT t.ex. via https://www.gp.se/nyheter/världen/astra-zeneca-chefen-jag-är-också-besviken-1.42061575

Det är bara det att Sverige har räknat med leveranser från april med nästan en halv miljon doser per månad. Blir det inga doser under april och maj kan det bli svårt att hinna vaccinera "alla" till halvårsskiftet.
https://www.folkhalsomyndigheten.se...vid-19/statistik/prognos-av-vaccinleveranser/

trähandtag trähandtag skrev:

osv osv
[bild]

Intressant graf!

Snabb och tidig lock down tycks vara avgörande för utvecklingen. Och det för med sig att man tidigare också kan lätta på åtgärderna.

Släck när det brinner lite det blir svårare sedan :)

Ulltand Ulltand skrev:
Intressant graf!

Snabb och tidig lock down tycks vara avgörande för utvecklingen. Och det för med sig att man tidigare också kan lätta på åtgärderna.

Släck när det brinner lite det blir svårare sedan :)
Ja. Intressant också att Sverige i praktiken haft en hårdare (eller lika hård) lock-down som Norge och Finland ända sedan juni, tvärtemot vad man kan tro.

• Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
blackarrow blackarrow skrev:
Tror inte var så svårt i början.
Man hade 50% chans att få vaccinet.
Det är precis det som är min poäng. För folk med antikroppar finns inte lika goda skäl att vara med i de tidiga vaccinstudierna.

B b8q skrev:
Ja. Intressant också att Sverige i praktiken haft en hårdare (eller lika hård) lock-down som Norge och Finland ända sedan juni, tvärtemot vad man kan tro.
Det viktiga är att den kom för sent när smittan redan var utbredd.

Det är helt givet att länder som släckte smittan tidigt inte behövde fortsätta med en lock down. :)

Finland valde inte maratonalternativet utan en sprint när det behövs.

Redigerat:
En fråga till gruppen:

Vilket land kommer att klara tredje vågen bäst? Sverige? Norge? Finland? Danmark? eller Island?

Nu har väl iaf alla länderna full kunskap sedan länge om den brittiska mutationen och dess smittsamhet och ökad dödlighet.

E
Ulltand Ulltand skrev:
En fråga till gruppen:

Vilket land kommer att klara tredje vågen bäst? Sverige? Norge? Finland? Danmark? eller Island?

Nu har väl iaf alla länderna full kunskap sedan länge om den brittiska mutationen och dess smittsamhet och ökad dödlighet.
Skulle tippa Norge i såna fall men förhoppningsvis kommer vaccinet sätta P för någon tredje våg. Den eventuella tredje vågen ligger ju många år fram i tiden och Norge har störst ekonomiska muskler att stå emot.

Det viktiga nu är ju att det inte uppstår någon andra våg till hösten utan att smittspridningen, enligt vår plan, ska klinga av.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.