1 013 743 läst ·
19 546 svar
1014k läst
19,5k svar
Coronavirus (SARS-CoV-2) nyhetstråd
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 083 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 083 inlägg
Ulltand skrev:
I Nyland är väl smittspridningen nu större än i t.ex. Stockholm när det blev hårdare restriktioner här i november.Ulltand skrev:
Läs mitt tidigare svar igen och jämför skillnaden.
Det jobbiga här är att ditt mål tycks vara att inte se skillnaderna eller framställs dem som obetydliga i alla lägen.
Men det är är många bäckar små som gäller. Och en skillnad som att skolan är stängd eller att många skolor är stängda gör skillnad. Liksom munskydd osv.
Jag vet att det är många saker som påverkar smittspridningen i ett land och då inte bara vilka åtgärder som genomförs och när. Men du verkar helt ha låst in dig på åtgärder.
Jag har fortfarande inte fått något svar varför Finlands åtgärder (för vissa regioner) den 8 mars är smartare än när Sverige har infört i stort sett samma åtgärder (för hela landet eller vissa regioner) under några månader nu. Med tanke på att kommer att införas resp. har införts vid ung. samma smittspridningsläge.
Finland har ju hela tiden haft restriktioner av olika slag så de har ju visst betraktat det som ett maratonlopp.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 083 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 083 inlägg
Ja, det är klart att det är en annan situation nu än i mars och april förra året, t.ex. finns det nu tillgång på munskydd i en sån utsträckning att de kan räcka även till allmänheten. För du kommer väl ihåg att det då var mycket ont om munskydd även i sjukvården.Ulltand skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 083 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 083 inlägg
Lock-down är det engelska ordet för nedstängning och det kan användas på olika sätt. För någon vecka sen såg jag ett amerikanskt program där det sas att ett äldreboende hade lock-down och med det så menade de att det hade besöksförbud.optimum skrev:
Att kalla det Norge och Finland har för lock-down tycker jag känns konstigt.
Våra vänner från Norge (Oslo) har hela tiden mer eller mindre kunnat resa mellan Oslo och sitt andra boende utanför Kungshamn på Västkusten.
Det man gjorde för lite drygt ett år sedan i Wuhan, Thailand i mars eller Nya Zeeland kallar jag för lock-down.
Thailand har nu öppnat upp så vissa turister kan få visum men måste sitta två veckor inlåste på karantän hotell. Bryter de sådant så blir det troligen svindyrt eller thailändskt fängelse.
Norge och Finland har bara haft lite strängare regler än Sverige.
Då kan vi lika gärna kalla stängning av restauranger kl. 20:30 för att Sverige har satts i lock-down.
Det verkar vara någon särskild svensk betydelse av ordet att det bara ska gälla andra länders mycket hårda nedstängningar.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 083 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 083 inlägg
FN erkänner verkligen inte så många länder utan 201.Ulltand skrev:
Det kan ingen för det beror på hur man definierar "land".Ulltand skrev:
Om man menar självständiga stater, vilket väl är den mest vanliga betydelsen, är det 195.
https://www.discoveringtheplanet.com/hur-manga-lander-finns-det-i-varlden/
https://sv.wikipedia.org/wiki/Lista_över_stater_som_saknar_fullt_internationellt_erkännande
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 083 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 083 inlägg
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/senaste-nytt-om-coronaviruset kl. 07.38
Och i Vemdalen har de fastboende anpassat sig på ett bra sätt:
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/jamtland/sa-forbereder-vemdalen-sig-infor-sportlovsveckorna
Och infört andra åtgärder för att hålla nere smittspridningen: https://www.svt.se/nyheter/lokalt/jamtland/stockholmsveckan-en-utmaning-for-fjalldestinationen
Redigerat:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 083 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 083 inlägg
En studie som gäller vaccinering av personer med nedsatt immunförsvar har startat på Karolinska och man ska undersöka vaccinsvaret och biverkningar.
https://news.cision.com/se/karolins...svar-far-covid-19-vaccin-i-ny-studie,c3296161
Kul att du gillade boken, vi borde ha en tråd om böcker vi läst med egenhändigt nedplitade resencionerträhandtag skrev:
Fredrik Charpentier har ju som historiker titta på detta och ser att även andra "pandeminer" under senaste 100 åren ich har samma förlopp, dvs Sverige drabbas hårdast, medan Norge, Finland och Island drabbas mindre. Så jag är övertygad att det är andra saker som har betydelse- min inte om han hade någon förklaring. förövrigt har han skrivit en mycket intressant bok om klimatet de senaste 12000 åren och klimatets påverkan på historien- kan rekomenderas- tack till Abies koreana .
Jag har länge tyckt att all fokus i debatten enbart ligger på enskilda detaljer och en något aningslös förhoppning om att livet kommer att återgå till det liv vi hade innan pandemins utbrott.
Vi är en del av naturen, varken härskare eller undersåtar men vårt beteende överensstämmer inte med vår kunskap. Vi är beroende av naturen som en del av den och naturlagarna är inte förhandlingsbara. Allt hänger samman på vår planet men vi envisas med att fokusera på enskilda detaljer för att det är enklare, munskydd eller inte är den stora frågan.
Ungefär som personen som letade efter sina borttappade bilnycklar under gatlyktan för att det var den ljusaste platsen.
Smittspridning och pandemier ökar när djur och natur trängs undan och närheten till människan minskar. Oron för minskad biologisk mångfald handlar inte om en sentimental inställning till att vi förlorar arter i snabb takt utan att ekosystem försvagas och inte längre ger oss ett nödvändigt skydd. Smittbärande insekter som hållit sig till begränsade områden under långa epoker söker sig nu norrut till svalare områden, bara ett exempel.
Om vi inte förstår sammanhangen och helheten kommer våra segrar att vara endast tillfälliga.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 083 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 083 inlägg
Det börjar ordna till sig med Norges förbud mot svenska pendlare efter statsministrarnas samtal.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/varmland/norge-oppnar-for-dagpendlare-fran-sverige
Våra norska vänner har sina arbetsplatser i Norge och bostad både i Oslo och på Västkusten.trähandtag skrev:
Det var spännande att du ser det på detta sätt. Programmet Landet runt ett inslag med två bröder (en norsk och en svensk) som fick träffas vid gränsen i sitt land på Svinesundsbron. Jag uppfattade att detta hade pågått länge, nu var det någon gång i våras, så saker kan ju hänt. B&q hänvisade till lockdown trackern, så du får inte hänga upp dig på att hen kallade det lockdown, då lockdownen går allt från 1 % till 100%, vilket är ett oberoende sätt att mäta nedstängdhet i olika länder. Hoppas du förstår.
För att kommentera det som jag hittills hittat är jag förvånad över att vi i Sverige har haft en så hård "lock down". Man ser att vi i Sverige var drygt en månad senare än exempelvis Norge, men nedstängheten var inte så hård enligt Oxfordsmätesätt. Jag tror att det finns fler faktorer som har lika stor betydelse. Fredrik Charpentier har ju som historiker titta på detta och ser att även andra "pandeminer" under senaste 100 åren ich har samma förlopp, dvs Sverige drabbas hårdast, medan Norge, Finland och Island drabbas mindre. Så jag är övertygad att det är andra saker som har betydelse- min inte om han hade någon förklaring. förövrigt har han skrivit en mycket intressant bok om klimatet de senaste 12000 åren och klimatets påverkan på historien- kan rekomenderas- tack till Abies koreana .
Hur det är nu efter senaste hårdare reglerna vet jag ej men backa ett par månader så kunde de resa fram och tillbaka. Men för de utan jobbanknytning har det kanske varit stopp.
Men är knappast någon lock-down av min åsikt.
Jag anser att lock-down åker ingen över gränsen.
Man får vara i sin bostad och endast resa till och från de arbetsplatser som av myndigheterna bestämt får vara öppet. Mat får beställas och ingen får röra sig ute för att gå till butiker. Möjligen kort promenad i sitt egna kvarteret. osv.
Alltså detta är vad jag ser när jag beskylls vara förespråkare av lock-down vilket jag INTE är.
Ett vidrigt samhälle dit vi inte ska.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 083 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 083 inlägg
Så hårt har det nog inte varit i något europeiskt land, även i Spanien som hade vad de kallade för utegångsförbud fick man gå ut och handla mat och apoteksvaror. Men många europeiska länder anser att de har haft en lock-down med deras eget språkbruk. Storbritannien brukar väl säga att de har haft åtminstone två lock-downs för att få stopp på våg 1 och 2. Så din betydelse av lock-down är nog hårdare än vad som brukar avses.optimum skrev:
Som vi konstaterat är det två ord utan bestämd betydelse, därför omöjligt att använda. För mig är lock down väsentligt mer "locked down" och därför kan det bara göras i diktaturer eller klansamhällen.optimum skrev:
Våra norska vänner har sina arbetsplatser i Norge och bostad både i Oslo och på Västkusten.
Hur det är nu efter senaste hårdare reglerna vet jag ej men backa ett par månader så kunde de resa fram och tillbaka. Men för de utan jobbanknytning har det kanske varit stopp.
Men är knappast någon lock-down av min åsikt.
Jag anser att lock-down åker ingen över gränsen.
Man får vara i sin bostad och endast resa till och från de arbetsplatser som av myndigheterna bestämt får vara öppet. Mat får beställas och ingen får röra sig ute för att gå till butiker. Möjligen kort promenad i sitt egna kvarteret. os
Alltså detta är vad jag ser när jag beskylls vara förespråkare av lock-down vilket jag INTE är.
Ett vidrigt samhälle dit vi inte ska.
Däremot har olika inslag av begränsningar förekommit
Oxford-forskarnas karta visade ju grad av lockdown. I princip inget land har ju 100% i den kartan.D djac skrev: