1 013 596 läst ·
19 546 svar
1014k läst
19,5k svar
Coronavirus (SARS-CoV-2) nyhetstråd
Mer än gärna hjälper jag till att belysa denna "geografifråga"Mikael_L skrev:
Det var från siten med smittdata.
Lite mitt emellan 196 länder som vissa erkänner och typ 250 som FN erkänner,
Kan du skingra mystiken om hur många länder det finns exakt så be my guest
Vari fanns det roliga men 220 länder BTW?
Läs mitt tidigare svar igen och jämför skillnaden.BirgitS skrev:
Många högstadieskolor är stängda i Sverige och det varierar beroende på aktuellt smittoläge eftersom det inte finns någon anledning att stänga dem på t.ex. Gotland som har typ en fjärdedel av incidensen i Nyland. Fritidsaktiviteter för äldre tonåringar är stängda eller begränsade. Man ska inte samlas ens 6 för möten om det gäller olika hushåll. Restauranger får inte servera alkohol efter 20.00 och snart måste de stänga 20.30. Affärer är väl inget som Finland planerar stänga vad jag kan se.
På vilket sätt är Finlands åtgärder smartare?
För det var ju just det som du påstod att de skulle vara.
Det jobbiga här är att ditt mål tycks vara att inte se skillnaderna eller framställs dem som obetydliga i alla lägen.
Men det är är många bäckar små som gäller. Och en skillnad som att skolan är stängd eller att många skolor är stängda gör skillnad. Liksom munskydd osv.
Eller så som det historiskt kommer benämnas. Men tydligen så är andra vågen eventuellt avklarad och tredje skulle ha kommit som efter jul. https://www.expressen.se/nyheter/hotet-efter-julhelgerna-ny-vag-av-coronasmitta/[SKPG]Zamora skrev:
Nu går det såklart att trycka ner och lura pågående smittspridning men att det skulle uppstå en andra våg för att smittspridningen ökar till följd av att samhället öppnar upp igen vet jag inte om det är korrekt, om än användbart.
Jämför förloppet med Spanska sjukan, där går det ju otvivelaktigt att skönja en rejäl andra våg. https://popularhistoria.se/vardagsliv/hygien-halsa/fruktad-farsot-spanska-sjukan
Vi kan i så fall lika gärna vara i femte vågen i Skåne då det varit lite upp och ner här, men det finns kanske någon bra definition på precis vad en våg egentligen är.
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 5 283 inlägg
Jag upprepar: vi kan väl enas om att benämna vågorna såsom FoHM gör, för att undvika förvirring under diskussionernaE El-Löken66 skrev:Eller så som det historiskt kommer benämnas. Men tydligen så är andra vågen eventuellt avklarad och tredje skulle ha kommit som efter jul. [länk]
Nu går det såklart att trycka ner och lura pågående smittspridning men att det skulle uppstå en andra våg för att smittspridningen ökar till följd av att samhället öppnar upp igen vet jag inte om det är korrekt, om än användbart.
Jämför förloppet med Spanska sjukan, där går det ju otvivelaktigt att skönja en rejäl andra våg. [länk]
Vi kan i så fall lika gärna vara i femte vågen i Skåne då det varit lite upp och ner här, men det finns kanske någon bra definition på precis vad en våg egentligen är.
Precis så har ju vågorna geografisk bäring.E El-Löken66 skrev:
När vi talar om den tredje våden här så avser nog det flesta hela landet sammantaget. Smittan har gått upp och ner betydligt två gånger nu och är på väg upp igen i en tredje våg beroende på brittiska mutationen.
Ulltand skrev:
Det finns två tydliga upö- och nedgångar, någon tredje våg syns det väl inte tillstymmelse till än och det är så vi önskar det ska förbli.Ulltand skrev:
Att kalla det Norge och Finland har för lock-down tycker jag känns konstigt.B b8q skrev:
Våra vänner från Norge (Oslo) har hela tiden mer eller mindre kunnat resa mellan Oslo och sitt andra boende utanför Kungshamn på Västkusten.
Det man gjorde för lite drygt ett år sedan i Wuhan, Thailand i mars eller Nya Zeeland kallar jag för lock-down.
Thailand har nu öppnat upp så vissa turister kan få visum men måste sitta två veckor inlåste på karantän hotell. Bryter de sådant så blir det troligen svindyrt eller thailändskt fängelse.
Norge och Finland har bara haft lite strängare regler än Sverige.
Då kan vi lika gärna kalla stängning av restauranger kl. 20:30 för att Sverige har satts i lock-down.
Det är ju svårt att veta, men accepterar man det resonemanget så kan ju alla länder lika gärna lägga ner alla restriktioner eftersom de då inte påverkar något...Mikael_L skrev:
Och jag tänker liknande tankar för att nu så många poängterar att Sverige har gjort så bra ifrån sig, och hamnat bland den tredjedel med lägst överdödlighet.
Jag är inte alls beredd att börja slå mig för bröstet och framhålla att vi har gjort mer rätt.
Jag får alltmer känslan av att med detta virus så spelar det inte så stor roll vad man vidtar för åtgärder i samhället. Jag tror att det är grundläggande uppbyggnaden av samhället ifråga som är mest avgörande hur det går.
Dvs saker som demografi, mängden kontakt med utlandet, hur äldrevården är organiserad, hur arbetsplatser och bostäder ser ut, vilka resemönster vi har där osv osv.
Jag tror det har ytterst liten effekt ifall man tillåter 4 eller 12 att samlas, eller om man kräver munskydd osv.
Så jag avhåller mig ifrån att ha någon åsikt om att vår strategi skulle ha varit väl vald, lika lite som jag avhållit mig ifrån att påstå att vi haft en dålig strategi.
Men jag är dock glad att överdödligheten visat sig vara i det lite bättre spannet, lite ljus i mörkret kan jag åtminstone uppskatta.
Detta med över/underdödlighet är ju även ett mått på hur samhället mår eftersom självmord och annat också innefattas. Tex hade ju Finding people i Sverige 50% mer att göra 2020 än ett normalt år.
Det är alldeles för stort fokus på siffrorna som visar hur många som dött med Covid i kroppen oavsett dödsorsak.
Och någon tävling är det ju inte, olika länder har olika förutsättningar med allt ifrån smittvägar, lagstiftning, mutationer, tidsläge, samhällsstrukturer mm. Så långtifrån allt hänger på vad myndigheterna har gjort.
Redigerat:
Lite OT, men är Finding People en lite skickligare konkurrent till Missing People, eller har du bara skrivit fel?Nissens skrev:
Det var spännande att du ser det på detta sätt. Programmet Landet runt ett inslag med två bröder (en norsk och en svensk) som fick träffas vid gränsen i sitt land på Svinesundsbron. Jag uppfattade att detta hade pågått länge, nu var det någon gång i våras, så saker kan ju hänt. B&q hänvisade till lockdown trackern, så du får inte hänga upp dig på att hen kallade det lockdown, då lockdownen går allt från 1 % till 100%, vilket är ett oberoende sätt att mäta nedstängdhet i olika länder. Hoppas du förstår.optimum skrev:
Att kalla det Norge och Finland har för lock-down tycker jag känns konstigt.
Våra vänner från Norge (Oslo) har hela tiden mer eller mindre kunnat resa mellan Oslo och sitt andra boende utanför Kungshamn på Västkusten.
Det man gjorde för lite drygt ett år sedan i Wuhan, Thailand i mars eller Nya Zeeland kallar jag för lock-down.
Thailand har nu öppnat upp så vissa turister kan få visum men måste sitta två veckor inlåste på karantän hotell. Bryter de sådant så blir det troligen svindyrt eller thailändskt fängelse.
Norge och Finland har bara haft lite strängare regler än Sverige.
Då kan vi lika gärna kalla stängning av restauranger kl. 20:30 för att Sverige har satts i lock-down.
För att kommentera det som jag hittills hittat är jag förvånad över att vi i Sverige har haft en så hård "lock down". Man ser att vi i Sverige var drygt en månad senare än exempelvis Norge, men nedstängheten var inte så hård enligt Oxfordsmätesätt. Jag tror att det finns fler faktorer som har lika stor betydelse. Fredrik Charpentier har ju som historiker titta på detta och ser att även andra "pandeminer" under senaste 100 åren ich har samma förlopp, dvs Sverige drabbas hårdast, medan Norge, Finland och Island drabbas mindre. Så jag är övertygad att det är andra saker som har betydelse- min inte om han hade någon förklaring. förövrigt har han skrivit en mycket intressant bok om klimatet de senaste 12000 åren och klimatets påverkan på historien- kan rekomenderas- tack till Abies koreana .