Staffans2000
Fairlane Fairlane skrev:
Jag har en svag minnesbild, säkert felaktig, att du också jämfört Sveige med Nya Zeeland flera gånger.
Man kan tycka vad man vill om jämförelser med Belgien, men på min karta ligger iallafall Belgien närmre Sverige än vad Nya Zeeland gör.
Och Norge, ännu närmare:D.

Staffan

blackarrow blackarrow skrev:
Dagens efterklokhet angående doseringsstrategi mm
Varför kom ingen på att testa vaccinerna på personer med redan genomgången covidinfektion?
Jag inbillar mig att det kan vara svårare att värva folk till en väldigt tidig vaccinstudie om de inte upplever en förväntad uppsida.

D
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Och Norge, ännu närmare:D.

Staffan
Norrland allra närmast!

Staffans2000
D djac skrev:
Norrland allra närmast!
Och Svealand och Götaland. Sedan har vi Torslanda.:D och Landvetter, som har en egen internationell flygplats.

Staffan

Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
djac och 1 till
  • Laddar…
Lite sandlådediskussionsvarning!
Det är ju klart att vissa länder klarat sig bättre hitintills i pandemin vad gäller smitta och dödsfall (i Covid 19) - orsaken till detta är dock fortfarande oklart. Ryssland liksom många andra länder klarar sig bra pga dåliga data. Att Norge och Finland har lägre smittotal och dödstal är odiskutabelt - orsaken????
Läser man Worldometer tycks det som om många länder utan goda sjukvårdsresurser klarar vården bättre än de med högkvalitativt omhändertagande osv.
Kan vi inte komma överens om att vi inte vet vad som är bäst i olika situationer och istället fördjupa diskussionerna utan att fastna i skitsaker som tex hur många länder det finns i världen.

• Gilla
Mikael_L och 5 till
  • Laddar…
E Eklunda skrev:
Kan vi inte komma överens om att vi inte vet vad som är bäst i olika situationer och istället fördjupa diskussionerna utan att fastna i skitsaker som tex hur många länder det finns i världen.
Det går nog tyvärr inte - en del vet ALLTID vad som är bäst i alla situationer, inte minst vad som hade VARIT bäst, sett i retroskopet. Att medge att man faktiskt inte vet utan bara gissar och spekulerar, ligger inte i deras natur. Att visa osäkerhet är en svaghet, ungefär som att blotta strupen.

• Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
F fiskbuggaren skrev:
Jag inbillar mig att det kan vara svårare att värva folk till en väldigt tidig vaccinstudie om de inte upplever en förväntad uppsida.
Tror inte var så svårt i början.
Man hade 50% chans att få vaccinet.

B b8q skrev:
Det går nog tyvärr inte - en del vet ALLTID vad som är bäst i alla situationer, inte minst vad som hade VARIT bäst, sett i retroskopet. Att medge att man faktiskt inte vet utan bara gissar och spekulerar, ligger inte i deras natur. Att visa osäkerhet är en svaghet, ungefär som att blotta strupen.
Det är ett resultat av den mänskliga naturen. Desto mindre man vet, desto bättre självförtroende har man. Ju bättre självförtroende man har, desto mer tror man att man vet, desto mindre tycker man att man behöver informera sig.

De flesta människor har tillräcklig självinsikt för att tänka bort detta men vissa saknar den egenskapen, det är då vi ser självsäkra uttalanden som sedan om de blir motbevisade, envist fortsätter att hävda sin tes, eller förklara att allt är en missuppfattning från motpartens sida.

• Gilla
Jocke Best och 1 till
  • Laddar…
Staffans2000
B b8q skrev:
en del vet ALLTID vad som är bäst i alla situationer,
Jo. Så är det. Men, vilka "en del" är, råder det, milt sagt, delade meningar om :D.
Därför uppstår psevdodiskutioner och retsamma kommentarer om andras inlägg. Ingen undantagen:D. Dessutom tycker jag att det lättat upp läsandet med lite harmlöst trams.

Staffan

• Gilla
Jocke Best och 1 till
  • Laddar…
D
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Jo. Så är det. Men, vilka "en del" är, råder det, milt sagt, delade meningar om :D.
Därför uppstår psevdodiskutioner och retsamma kommentarer om andras inlägg. Ingen undantagen:D. Dessutom tycker jag att det lättat upp läsandet med lite harmlöst trams.

Staffan
Enkelt att generalisera, tumregeln är ju att ju mer tvärsäker man är, ju mer sannolikt är det att man har fel. Detta verkar stämma här också.

• Gilla
Staffans2000 och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Från dagens presskonferens med socialministern.
I går beslutade regeringen att upprätta ett nytt avtal om vaccin från Moderna. Sedan tidigare finns ett avtal om 3,6 miljoner doser från Moderna. Det nya avtalet innebär minst lika många doser till och dessa kommer att levereras under andra halvåret av 2021.
Det är tänkt att kunna användas till under 18 år, de som tidigare tackat nej, eventuella nödvändiga booster-doser etc. samt förstås om det blir nödvändigt med nytt vaccin för varianter (befintliga eller kommande) av viruset.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/senaste-nytt-om-coronaviruset kl. 13.03

Lättnader för de på äldreboendena som har vaccinerats med två doser och det därefter har gått minst två veckor. Detta eftersom man kan se att smittspridningen nu går ner på boendena fast den stiger i samhället.
– Det går bra att träffa symtomfria anhöriga. Den som är fullt vaccinerad kan krama sina barn och barnbarnen igen.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/lattnader-for-de-som-fatt-tva-vaccindoser-far-krama-barnbarnen
https://www.folkhalsomyndigheten.se...-19-oppnar-for-vissa-lattnader-for-de-aldsta/

Redigerat:
harry73
Skärmdump av en nyhetsartikel med titeln "JUST NU: Fem nya dödsfall i Sverige" och en livestream från presskonferens om COVID-19.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Dags att fira?

harry73 harry73 skrev:
[bild]
Dags att fira?
Du menar att det var en väldigt prisvärd iMac? :rofl:

Nej men seriöst - jag tror det börjar märkas att vaccinationen fungerar. Region Uppsala rapporterade ju också häromdagen att man nu för första gången på flera månader inte har en enda Covid-patient på IVA.

• Gilla
Wide Glide och 1 till
  • Laddar…
harry73
Ja, och därför postar jag den i covid reklamtråden

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.