1 013 588 läst ·
19 546 svar
1014k läst
19,5k svar
Coronavirus (SARS-CoV-2) nyhetstråd
Av någon anledning verkar de som inte alls åker skidor vara mest avundsjuka.tusenett skrev:
Dagens efterklokhet angående doseringsstrategi mm
Varför kom ingen på att testa vaccinerna på personer med redan genomgången covidinfektion?
Varför kom ingen på att testa vaccinerna på personer med redan genomgången covidinfektion?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 075 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 075 inlägg
Apropå det så såg jag rapporten från fas 3 av Johnson & Johnsons (?) vaccin häromdagen och de hade uteslutit 10 % av deras försökspersoner därför att de redan hade antingen antikroppar eller pågående infektion. Det hade ju varit bra om de hade gjort en specialstudie med just sådana i ställetblackarrow skrev:
Det är inte jag som hela tiden lyfter in hur Sverige klarar sig mot olika grupperingar som kan göras.Fairlane skrev:
Jag antar att du syftar på listan [länk]
Enligt den listan ligger Sverige på 23:e plats av 221 "länder", så enligt den så stämmer ditt uttalande.
Om vi tittar på samma lista så ser vi att föregångsländerna Norge och Finland hamnar på plats 113 respektive 107 av lika många "länder".
Som jag ser det har vi två möjligheter:
1. Vi anser att listan är korrekt och då är Sverige ett av världens hårdast drabbade länder och Norge och Finland är medelmåttiga
2. Vi anser att listan har så mycket felaktig indata och att "länder" inte kan jämföras på det sättet så att listan är meningslös
Det är bara att välja. Man kan inte säga att listan är korrekt och samtidigt säga att Norge och Finland är bland de bästa i världen. Jag anser att alternativ 2 är det korrekta, Så många gånger som du upprepat att Sverige är på plats 20 av 220 så antar jag att du tycker att alternativ 1 är korrekt, men då måste du också acceptera att Norge och Finland är medelmåttiga.
Jag valde tidigt länder i pandemins början som jag ansåg hade tillräckligt liknande förutsättning och jämförde dem från start. Jag ser inte nyttan i att leta upp länder som tex Belgien för att konstatera att de gjort sämre ifrån sig.
Men jag ser en nytta i att titta på länderna i närområdet och försöka förstå varför det har lyckats! På så sätt kan vi lära något och bli bättre.
Jag och många med mig ser skillnaderna i hantering och tycker att vi borde gjort mer som dom. Andra är vill hävda att vi gjort lika som dom och att det handlar mer om otur att det gick som det gick.
Annars läste jag något om J&Js studie och den verkade testa mer varianter av dosering mm. Man kan ju göra olika grupper av deltagarna.BirgitS skrev:
Branchen har kanske lärt sig lite av AstraZs problem med ”sitt” vaccin?
De startade ju studier tidigt, ”först ut”, och var noga med oberoende test och att AstraZ inte skulle ha för mycket insyn och påverka studien.
Läste något om att de redan jobbar på ’booster-shot” till sitt vaccin för att förbättra skyddet mot nya varianter.
Vår dotter går till skolan på högstadiet. Restaurangerna och alla affärer har öppet där jag bor. Användandet av munskydd är ytterst begränsat.BirgitS skrev:
Okej, enligt SVT så har finska regeringen på en presskonferens idag sagt att man kommer att införa distansundervisning för högstadier och gymnasier, begränsa allmänna sammankomster till 6 personer lokalt och stänga restauranger.
[länk] kl. 08.28
[länk]
På vilket sätt är de åtgärderna smartare än de vi redan infört i Sverige?
För mig låter det som att man planerar att göra sånt som i stort sett redan är infört i Sverige.
Finland planerade nedstängning.
Det innebär bland annat att restauranger kommer att ha stängt, fritidsaktiviteter för äldre barn sätts på paus samt att skolelever som är 13 år eller äldre måste ha distansundervisning. Vidare får max sex personer samlas för möten, enligt finländska medier.
Gamla regler om bland annat distansarbete och bruk av munskydd gäller fortsatt och landets styre uppges vara redo att utfärda undantagstillstånd.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 075 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 075 inlägg
Många högstadieskolor är stängda i Sverige och det varierar beroende på aktuellt smittoläge eftersom det inte finns någon anledning att stänga dem på t.ex. Gotland som har typ en fjärdedel av incidensen i Nyland. Fritidsaktiviteter för äldre tonåringar är stängda eller begränsade. Man ska inte samlas ens 6 för möten om det gäller olika hushåll. Restauranger får inte servera alkohol efter 20.00 och snart måste de stänga 20.30. Affärer är väl inget som Finland planerar stänga vad jag kan se.Ulltand skrev:
Vår dotter går till skolan på högstadiet. Restaurangerna och alla affärer har öppet där jag bor. Användandet av munskydd är ytterst begränsat.
Finland planerade nedstängning.
Det innebär bland annat att restauranger kommer att ha stängt, fritidsaktiviteter för äldre barn sätts på paus samt att skolelever som är 13 år eller äldre måste ha distansundervisning. Vidare får max sex personer samlas för möten, enligt finländska medier.
Gamla regler om bland annat distansarbete och bruk av munskydd gäller fortsatt och landets styre uppges vara redo att utfärda undantagstillstånd.
På vilket sätt är Finlands åtgärder smartare?
För det var ju just det som du påstod att de skulle vara.
Jaha.B b8q skrev:
Hur är det med Kosovo och Palestina, Jungfruöarna, Vatikanstaten och San Marino + alla andra semiländer. Sanningen
Staffan
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 075 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 075 inlägg
Javisst. Vi kan säga att Gotland, Öland, Jämtland, Småland osv också är "länder" (hörs ju till och med på namnen), så kanske iaf vissa delar av Sverige hamnar bättre i statistiken!Staffan2000 skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 853 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 853 inlägg
Å fasen, då ber jag om ursäkt. Jag fick för mig att det var du som skrev:Ulltand skrev:
Det var väl någon annan som skrev det...Ulltand skrev:
Så, enkel fråga: Ligger Sverige på en plats runt 20 av 220, ja eller nej?
Tillägg:
Jag har en svag minnesbild, säkert felaktig, att du också jämfört Sveige med Nya Zeeland flera gånger.Ulltand skrev:
Man kan tycka vad man vill om jämförelser med Belgien, men på min karta ligger iallafall Belgien närmre Sverige än vad Nya Zeeland gör.