Mikael_L
B b8q skrev:
Snart är det stockholmarnas tur att ta sportlov - då får vi se vilka som är egoister och vilka som stannar hemma för att rädda liv..
Men för att verkligen göra skillnad så gäller det ju att man inte byter ut den där slalomresan mot att springa på IKEA, festa loss lite eller trängas på mall of scandinavia.

• Gilla
Nette och 2 till
  • Laddar…
P
En reflektion.

Alla har idag jättestort fokus på olika mutationer och det finns reserestriktioner, det testas massor, alla ska hålla avstånd alltid, alla är medvetna om vad som gäller vid symptom och så vidare. Ändå lyckas i princip ingen att kontrollera spridningen av de olika mutationerna. De dyker upp överallt och tar ibland över helt.

Med det som bakgrund kan man undra om det inte bara är önsketänkande att tro att vi skulle ha undkommit den första smittan för ett år sedan med hjälp av lite extra ankomstrestriktioner på Arlanda då inte någon var förberedd eller hade ens en bråkdel av de åtgärder, det fokus och resurser på smittspridning man har idag.

Redigerat av moderator:
  • Gilla
Wide Glide och 5 till
  • Laddar…
D
Ulltand Ulltand skrev:
Nej det var ju inte i december problemen kom. De var efter sportlovet.

Visst vet du väl det?
Som vi blev medvetna om problemen menar du kanske, men då hade glödbädden redan vuxit sig stark under radarn.

D djac skrev:
Som vi blev medvetna om problemen menar du kanske, men då hade glödbädden redan vuxit sig stark under radarn.

LoL är det den nya försvarslinjen :)

• Gilla
optimum
  • Laddar…
tusenett skrev:
En reflektion.

Alla har idag jättestort fokus på olika mutationer och det finns reserestriktioner, det testas massor, alla ska hålla avstånd alltid, alla är medvetna om vad som gäller vid symptom och så vidare. Ändå lyckas i princip ingen att kontrollera spridningen av de olika mutationerna. De dyker upp överallt och tar ibland över helt.

Med det som bakgrund kan man undra om det inte bara är önsketänkande att tro att vi skulle ha undkommit den första smittan för ett år sedan med hjälp av lite extra ankomstrestriktioner på Arlanda då inte någon var förberedd eller hade ens en bråkdel av de åtgärder, det fokus och resurser på smittspridning man har idag.
Norge Finland Island Nya zeeland Kina Taiwan Australien och många fler kommer att hantera mutationerna.

Enkelt man har bra koll och slår ner smittan hårt när den identifieras.

Det handlar enbart om vilja och förmåga. Sverige saknar tyvärr båda.

• Gilla
Staffans2000 och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
tusenett skrev:
En reflektion.

Och jag tänker liknande tankar för att nu så många poängterar att Sverige har gjort så bra ifrån sig, och hamnat bland den tredjedel med lägst överdödlighet.
Jag är inte alls beredd att börja slå mig för bröstet och framhålla att vi har gjort mer rätt.
Jag får alltmer känslan av att med detta virus så spelar det inte så stor roll vad man vidtar för åtgärder i samhället. Jag tror att det är grundläggande uppbyggnaden av samhället ifråga som är mest avgörande hur det går.
Dvs saker som demografi, mängden kontakt med utlandet, hur äldrevården är organiserad, hur arbetsplatser och bostäder ser ut, vilka resemönster vi har där osv osv.

Jag tror det har ytterst liten effekt ifall man tillåter 4 eller 12 att samlas, eller om man kräver munskydd osv.

Så jag avhåller mig ifrån att ha någon åsikt om att vår strategi skulle ha varit väl vald, lika lite som jag avhållit mig ifrån att påstå att vi haft en dålig strategi.

Men jag är dock glad att överdödligheten visat sig vara i det lite bättre spannet, lite ljus i mörkret kan jag åtminstone uppskatta.

• Gilla
Wide Glide och 9 till
  • Laddar…
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Norge Finland Island Nya zeeland Kina Taiwan Australien och många fler kommer att hantera mutationerna.
Men likaväl så tar den brittiska varianten över i Finland.
Alla länder hanterar mutationer och har gjort det hela tiden eftersom det vid det här laget finns kanske 100 000 st. Mutation och variant är inte samma sak.

Ulltand Ulltand skrev:
Enkelt man har bra koll och slår ner smittan hårt när den identifieras.
Tycker du att 200 fall per 100 000 innevånare och två veckor är låg smittspridning?
Det är ungefär hälften av vad Sverige som helhet har nu och betydligt högre än vad Blekinge och Gotland har.

BirgitS BirgitS skrev:
Men likaväl så tar den brittiska varianten över i Finland.
Alla länder hanterar mutationer och har gjort det hela tiden eftersom det vid det här laget finns kanske 100 000 st. Mutation och variant är inte samma sak.

Tycker du att 200 fall per 100 000 innevånare och två veckor är låg smittspridning?
Det är ungefär hälften av vad Sverige som helhet har nu och betydligt högre än vad Blekinge och Gotland har.

Det är ju helt ointressant att den brittiska tar över så länge den hålls i schack!

Den kommer att ta över i alla länder tids nog men det spelar ju ingen roll om det är totalt sett är få smittade.

Mikael_L Mikael_L skrev:
Och jag tänker liknande tankar för att nu så många poängterar att Sverige har gjort så bra ifrån sig, och hamnat bland den tredjedel med lägst överdödlighet.
Jag är inte alls beredd att börja slå mig för bröstet och framhålla att vi har gjort mer rätt.
Jag får alltmer känslan av att med detta virus så spelar det inte så stor roll vad man vidtar för åtgärder i samhället. Jag tror att det är grundläggande uppbyggnaden av samhället ifråga som är mest avgörande hur det går.
Dvs saker som demografi, mängden kontakt med utlandet, hur äldrevården är organiserad, hur arbetsplatser och bostäder ser ut, vilka resemönster vi har där osv osv.

Jag tror det har ytterst liten effekt ifall man tillåter 4 eller 12 att samlas, eller om man kräver munskydd osv.

Så jag avhåller mig ifrån att ha någon åsikt om att vår strategi skulle ha varit väl vald, lika lite som jag avhållit mig ifrån att påstå att vi haft en dålig strategi.

Men jag är dock glad att överdödligheten visat sig vara i det lite bättre spannet, lite ljus i mörkret kan jag åtminstone uppskatta.

Det tycks vara det nya svarta i vissa grupper. Det spelar ingen roll vad man gör. :)

Ganska givet kan och kunde vi styra detta från i princip 0 dödsfall till kanske 50.000 men hjälp av olika åtgärder.

BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Det är ju helt ointressant att den brittiska tar över så länge den hålls i schack!

Den kommer att ta över i alla länder tids nog men det spelar ju ingen roll om det är totalt sett är få smittade.
Och då återkommer jag till:
BirgitS BirgitS skrev:
Det är vad Nyland rapporterade förra veckan. Kan man då säga att d,e håller viruset i schack?

BirgitS BirgitS skrev:
Och då återkommer jag till:

Det är vad Nyland rapporterade förra veckan. Kan man då säga att d,e håller viruset i schack?
Det gjorde man förra gången man drabbades och eftersom man tillämpar mycket smartare åtgärder än vi ser jag det som troligt att man lyckas även denna gång.

Resultaten kommer ju vad det lider och jag presenterar dem varje vecka.

Mikael_L Mikael_L skrev:

Finns det en adekvat lista på överdödlighet i världen 2020?

Listan för dödsfall per capita i corona ligger Sverige på runt plats 200 av 220 länder.

Kanske kan vara bra att påminna om hur det såg ut i pandemins början.

Sverige och Danmark hade samma utveckling.

Norge och Finland lite mindre men med samma utveckling.

Linjediagram som visar utvecklingen i Sverige, Danmark, Norge och Finland i början av pandemin.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Och hur gick det sen.

Linjediagram som visar COVID-19 dödsfall per miljon invånare i Norden över tid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Ledsen
optimum
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Själva poängen är att reseförbud är betydlig mer effektivt än att stänga liftarna
Men mycket svårare att kontrollera. Ska vi ha vägspärrar på varenda länsväg?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.