D
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Men då undantar du igen de som är bättre?

"Resultatet för årets Vasalopp 1, 2, 3, 4 --platserna diskvatificeras, eftersom de var helt överlägsna resten av startfältet":D.

Jag kom trea en gång i en befatta. Låter bra, ändå tills jag talar om att startfältet bestod av tre båtar. De två före mig, var helt överlägsna. Så när jag tänker efter...-Vann jag:D.

Staffan
Verkligen inte, men att kora vinnaren baserat på ett delmoment funkar ju inte, här finns det många och visst ligger vi sämre till än några i just delgrenen kortsiktig överdödlighet, men jag tror att i totalen kommer vi ut i topp, det är liksom mångkamp det här.

• Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
D djac skrev:
Verkligen inte, men att kora vinnaren baserat på ett delmoment funkar ju inte, här finns det många och visst ligger vi sämre till än några i just delgrenen kortsiktig överdödlighet, men jag tror att i totalen kommer vi ut i topp, det är liksom mångkamp det här.
Jag tror iofs att Norge slår oss även i mångkampen (de brukar ju slå oss i det mesta), men ja, ser man till EM så hamnar vi nog kanske topp-10 i allafall.

Nissens

"Resultatet för årets Vasalopp 1, 2, 3, 4 --platserna diskvatificeras, eftersom de var helt överlägsna resten av startfältet":D.

Jag kom trea en gång i en befatta. Låter bra, ändå tills jag talar om att startfältet bestod av tre båtar. De två före mig, var helt överlägsna. Så när jag tänker efter...-Vann jag:D.

Staffan
Problemet är att du tror att Norge haft liknande förutsättningar som Sverige och i stort sett resten av Europa. Men så är det inte.

Du kan ju inte jämföra resultaten från vasaloppet med motsvarande från tjejvasan liksom...

• Haha
Luddis_1
  • Laddar…
D
Nissens Nissens skrev:
Problemet är att du tror att Norge haft liknande förutsättningar som Sverige och i stort sett resten av Europa. Men så är det inte.

Du kan ju inte jämföra resultaten från vasaloppet med motsvarande från tjejvasan liksom...
Jag tvekar även här, baserat på den lilla smitta de fick och de drakoniska åtgärder de tog till så tror jag att de i en ärlig utvärdering kommer fram till att de "överdoserat" och fått alldeles för mycket biverkningar.

D
  • Ledsen
BirgitS
  • Laddar…
Troligen samma tredjedel, de som ska vara emot allt bara för att...

Nissens
D djac skrev:
Jag tvekar även här, baserat på den lilla smitta de fick och de drakoniska åtgärder de tog till så tror jag att de i en ärlig utvärdering kommer fram till att de "överdoserat" och fått alldeles för mycket biverkningar.
Jo, men Sverige fick in smittan både mer och tidigare än Norge. När man förstod vad det handlade om var katten redan ute ur boxen.
Men i denna tråden är man inte så intresserad av det, och över/underdödlighet är inte heller intressant tydligen. Trots att det är ett av de bättre mätetalen.
Att man inte är intresserad av det beror väl på att då ser man att Sverige klarat sig hyfsat bra så här långt, och det är tydligen svårt att acceptera. Man borde ju glädjas med det kan man tycka. :)

Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
Violina och 5 till
  • Laddar…
P

Staffan
Det blir samma sak när man gör tvärtom, man påstår att någon är sist och sämst för att den inte är topp 5, men ignorerar att den är i mitten av fältet och ungefär hälften av deltagarna faktiskt var sämre.

• Gilla
Jocke Best och 1 till
  • Laddar…
D
Nissens Nissens skrev:
Jo, men Sverige fick in smittan både mer och tidigare än Norge. När man förstod vad det handlade om var katten eedan ute ur boxen.
Men i denna tråden är man inte så intresserad av det, och över/underdödlighet är inte heller intressant tydligen. Trots att det är ett av de bättre mätetalen.
Att man inte är intresserad av det beror väl på att då ser man att Sverige klarat sig hyfsat bra så här långt, och det är tydligen svårt att acceptera. Man borde ju glädjas med det kan man tycka. :)
Jag tycker även Sverige ska, löpande och som uppföljning, göra samma sak. Gå igenom vilka verksamma åtgärder som kunde gjorts och vilka man felaktigt gjorde, även vi har gjort oss skyldiga till överdosering och i vissa fall underdosering.

Vi har varit försiktigare och sett till att ha vetenskapligt stöd för den "medicinering" vi gjort, men det utesluter såklart inte att man ska lära av detta och uppdatera manualen till nästa gång.

• Gilla
Wide Glide och 4 till
  • Laddar…
Nissens
D djac skrev:
Jag tycker även Sverige ska, löpande och som uppföljning, göra samma sak. Gå igenom vilka verksamma åtgärder som kunde gjorts och vilka man felaktigt gjorde, även vi har gjort oss skyldiga till överdosering och i vissa fall underdosering.

Vi har varit försiktigare och sett till att ha vetenskapligt stöd för den "medicinering" vi gjort, men det utesluter såklart inte att man ska lära av detta och uppdatera manualen till nästa gång.
Absolut!
Och något vi kan vara helt säkra på är att detta kommer att analyseras både framlänges och baklänges och alla andra håll när dammet från pandemin lagt sig.

• Gilla
djac
  • Laddar…
D djac skrev:
Oj, kaos...

"Mer än en tredjedel av tyskarna har inga planer på att vaccinera sig mot covid-19, visar en ny studie. Ungefär lika många är kritiska mot de frihetsinskränkningar som regeringens coronapolitik har inneburit."

[länk]
Det stämmer väl med min erfarenhet av tyskars mentalitet!

harry73
optimum optimum skrev:
Ja det är ett sätt att förneka att nästan 13.000 svenskar dött med COVID-19
Vi kan ju vara säker på att fler kommer att dö med covid-vaccin. Om hälften av befolkningen kommer att vaccinera sig, kommer ca 40 000 - 50 000 per år dö med vaccinet. Det är betydligt fler än dom 13 000 som dog med Covid

• Haha
  • Gilla
Violina och 3 till
  • Laddar…
trähandtag trähandtag skrev:
Det stämmer väl med min erfarenhet av tyskars mentalitet!
Frågan är hur många som skulle vilja vaccinera sig om deras strategi hade varit mer lik den svenska.
Som du skriver är kritiken omvänd i Tyskland (och många andra länder).

Det är en aspekt förespråkare för hårdare tag inte tar hänsyn till. Om vaccinering får den effekt vi hoppas på kanske länder som har kört med hårdare tag är de som är det framtida problemet på grund av missnöjet strategin medfört.

Men att tänka längre än näsan räcker är svårt om man inte försöker.

• Gilla
Wide Glide och 3 till
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
Ja det är ett sätt att förneka att nästan 13.000 svenskar dött med COVID-19

Ungefär som att förneka att att vi har en pandemi bara för det gått sämre för några andra.
Vår strävan ska väl vara att vi är bäst på det mesta.

Jo det finns några sådana förnekare på Flashback. De som hävdar att pandemin är påhittad. Att viruset inte är värre än en enkel förkylning. Att de som avlider är feta som inte äter vitaminer. Att de som avlider ändå hade dött närmsta veckorna ändå. osv.
Men så finns det en hel del som har bra insikt i hur det är på många områden med riktiga fakta.
Så det gäller att se igenom skräpet och strunta i all denna trams om överdödlighet som ett sätt att förneka hur det verkligen är.
Den största förnekaren här är ju du?
Du förnekar ju precis allt och skriver bara om hur illa allt är, trots att det uppenbarligen inte är så illa jämfört med övriga EU som du vill att det skall vara. Ta till dig de fakta som finns i stället så kommer du se att allt inte är så illa som du vill att det skall vara.

• Gilla
  • Wow
optimum och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
Så tar vi lite nyheter.

En tydlig majoritet av invånarna, tre av fyra, känner högt eller ganska högt förtroende för hälso- och sjukvårdens hantering av coronapandemin i sin region. Det visar en enkätundersökning från SKR som drygt 50 000 personer har svarat på.
TT via t.ex. https://www.svd.se/hojt-fortroende-for-regionerna-under-pandemin

• Gilla
  • Älska
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.