Byggahus.se

Coronavirus (SARS-CoV-2) nyhetstråd

1. B
    Allvetare · Stockholm · 7 139 inlägg

b8q

Allvetare
    Åhjo, en tredje våg var ju ett av de tre scenariona som Fohm målade upp för några veckor sedan. Men det var förstås inte den ENDA möjliga framtiden.

• Laddar…
  2. T
    Medlem · 1 054 inlägg
    • Laddar…
  3. trähandtag
    Medlem · skåne · 773 inlägg

trähandtag

Medlem
    Det borde varit den 4 feb som FoHM hade sin presentation av möjliga scenarier och ev en tredje våg. Om man tittar på presentationen den 4, så beskrivs tydligt att en tredje våg med stor säkerhet kommer att inträffa, dvs inget bullshit om det inte blir någon tredje våg. Det är bara att söka på youtube.

4. optimum
    Medlem · 4 842 inlägg
    • Laddar…
  5. Nissens
    Medlem · 1 711 inlägg

Nissens

Medlem
    Nästan 70% av Europa har högre överdödlighet än Sverige. Var glad för att du bor i ett land som lyckats så bra.
    Rätt tjatigt att hålla på att jämföra med några av de mest udda länderna som finns.

6. Staffan2000
    Banned by Bo · 8 077 inlägg

Staffan2000

Banned by Bo
    Rätt tjatigt ja. Hör du det Optimum? Så för att inte tråka ut Nissens & Co: mer, med irriterande sanningar. Föreslår jag att vi låtsas anamma "fake news"-falangens favoritjämförelseland: Belgien! Alltså, Norge? Nej nej! Belgien? Oh ja.

Staffan

• Laddar…
  7. Nissens
    Medlem · 1 711 inlägg

Nissens

Medlem
    Belgien? Belgien är inte resten av Europa, men du har rätt i att det vore lika dumt att bara jämföra med Belgien som att jämföra med Norge...
    Och det är inte fake news att Sverige klarat sig hyfsat jämfört med övriga Europa, att förneka det är fake...

8. optimum
    Medlem · 4 842 inlägg
    Ja det är ett sätt att förneka att nästan 13.000 svenskar dött med COVID-19

Ungefär som att förneka att att vi har en pandemi bara för det gått sämre för några andra.
    Vår strävan ska väl vara att vi är bäst på det mesta.

Jo det finns några sådana förnekare på Flashback. De som hävdar att pandemin är påhittad. Att viruset inte är värre än en enkel förkylning. Att de som avlider är feta som inte äter vitaminer. Att de som avlider ändå hade dött närmsta veckorna ändå. osv.
    Men så finns det en hel del som har bra insikt i hur det är på många områden med riktiga fakta.
    Så det gäller att se igenom skräpet och strunta i all denna trams om överdödlighet som ett sätt att förneka hur det verkligen är.

Redigerat 24 feb 05:39
    • Laddar…
  9. Nissens
    Medlem · 1 711 inlägg

Nissens

Medlem
    Det är förnekelse att ignorera över/underdödlighet. Det mätetalet säger betydligt mer än att räkna de som avlidit med virus i kroppen oavsett dödsorsak.

Att jämföra Sveriges utfall med extrema länder om det så är Belgien eller Norge är bara fånigt, och passar absolut bättre på Flashback.

Det är mer intressant och seriöst att se hela bilden än bara en utvald extrem del av den.

Du brukar ju framhålla din roll på arbetet, gör du likadant där också? Ignorerar helhetsbilden och låser på extremer?

Redigerat 24 feb 06:45
  10. D
    Medlem · M · 1 706 inlägg

djac

Medlem
    Jag håller med i att vi kunde gjort bättre på många punkter, tex har vi varit alldeles för aggressiva med att stänga skolor, detta borde varit betydligt mer behovsprövat och inte bara schablonmässigt som nu. Under nästa hela 2020 hade vi ingen smitta i södra Sverige men vi vaskade nästan ett helt läsår för eleverna, till absolut ingen nytta.

Nä, de som vet var tveksamma till värdet och jag tror de hade rätt, men våra uppmärksamhetstörstande politiker ville synas och få applåder.

11. B

b8q

Allvetare
  12. L
    Husägare · Stockholm · 553 inlägg

Luddis_1

Husägare
    Måste va extremt tråkigt att alltid nöja sig med att vara medioker och aldrig försöka vara så bra man bara kan.
    När det blir svårt så börjat man jämföra sig med den nedre skalan.

Vore helt klart mer uppfriskande om man vågade sticka ut hakan ibland, Imho

• Laddar…
  13. D
    Medlem · M · 1 706 inlägg

djac

Medlem
    Jag tror personligen att vi är där, i toppen, när du väger konsekvenserna av både viruset och bekämpningen av detta så tror att vi sammantaget har varit bäst i Europa. En del som ligger något lägre i spridning kommer ha haft opproportionerligt stora skador från bekämpningen.

14. Staffan2000
    Banned by Bo · 8 077 inlägg

Staffan2000

Banned by Bo
    Men då undantar du igen de som är bättre?

"Resultatet för årets Vasalopp 1, 2, 3, 4 --platserna diskvatificeras, eftersom de var helt överlägsna resten av startfältet":D.

Jag kom trea en gång i en regatta. Låter bra, ändå tills jag talar om att startfältet bestod av tre båtar. De två före mig, var helt överlägsna. Så när jag tänker efter...-Vann jag:D.

Staffan

Redigerat 24 feb 10:02
  15. B

b8q

Allvetare
    Såg igår en Corona-special på TV, med bl.a. reportage från USA, där en del barn begått självmord pga Coronarestriktionerna (de kunde inte längre träffa kompisar som vanligt, utöva sina sporter etc).

Visst, man vet aldrig vilka som tagit livet av sig även utan restriktionerna - men USA måste nog ändå anses höra till de länder som fått absolut sämst resultat, när man väger konsekvenserna av både viruset och effekterna av bekämpningen.
    Man har över en halv miljon döda i Covid-19 OCH man har hårda restriktioner som till och med gör att folk tar livet av sig.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.