B b8q skrev:
Jag visste inte ens att Stefan Löfven hade tagit fram ett eget vaccin! Tänk vad Fria Tider vet! :rofl:
Hade Löfven tagit fram ett eget vaccin hemma i köket hade nog inte jag blivit förvånad om någon hamnar i koma av att ta det :)

• Gilla
  • Haha
brfbo och 2 till
  • Laddar…
Staffans2000
blackarrow blackarrow skrev:
Tror det handlar om källkritik. Samma källa varnar tex för Löfvens vaccin.
[bild]

Läser man om Aktion T4 på Wikipedia så anses det väl vara Fake News.
Många människor har lite svårt att hantera fri informationsspridning. Det kan sluta illa.
Det brukar resultera i att man tror på de "fakta" som passar en själv bäst. Precis som med relioner: -"Din gud är dum. Min gud är bra! Coronatråden är inget undantag.

Staffan

• Gilla
optimum
  • Laddar…
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Det brukar resultera i att man tror på de "fakta" som passar en själv bäst. Precis som med relioner: -"Din gud är dum. Min gud är bra! Coronatråden är inget undantag.

Staffan
Olika regioner kan ju även ha samma gud. Man kan ju tro på samma gud och bara tycka att andras tolkning av honom är fel. Eh, det gäller väl corona-tråden också. :oops:

• Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
Staffans2000
B b8q skrev:
Jag visste inte ens att Stefan Löfven hade tagit fram ett eget vaccin! Tänk vad Fria Tider vet! :rofl:
Och det roliga är, hade samma uppgifter kommit från SVT, hade det varit ännu ett bevis Lövéns genialitet. Vaccinframställaren! Det är alltså inte budskapet som som ifrågasätts, utan budbäraren. Beroende på vilken falang man tillhör.

Staffan

Och det roliga är, hade samma uppgifter kommit från SVT, hade det varit ännu ett bevis Lövéns genialitet. Vaccinframställaren! Det är alltså inte budskapet som som ifrågasätts, utan budbäraren. Beroende på vilken falang man tillhör.

Staffan
Budbäraren väljer ju själv att kalla det för "Löfvens vaccin", då ser man ju direkt att oavsett innehåll i artikeln så är det vinklat till att allt är regeringens fel.
Hade samma rubrik verkligen stått i Aftonbladet skulle jag gissa att sidan blivit hackad eller att någon anställd råkat klicka på publiceraknappen av misstag.

• Gilla
Ingenjören och 3 till
  • Laddar…

Staffan
Ja, jag kan förstås inte tala för DIG, men för MIG var det så uppenbart att budskapet ("Löfven har ett eget vaccin") var så orimligt, att budbäraren bara inte KAN tas på allvar. Och jag hade ifrågasatt vilken budbärare som helst som hade lagt fram ett sånt budskap.

• Gilla
Ingenjören och 3 till
  • Laddar…
D
S skogaliten skrev:
Utveckla lite är du snäll.
Jag ville inte vinkla eller på något sätt påverka de som läste, alla får ju ha sin åsikt, men visst kan jag göra det.

MEWAS är den slutna Facebookgrupp som hetsat och hatat mot vetenskapsmän i allmänhet men Emma Frans och Tegnell i synnerhet. De lär också aktivt sökt kontakt med främmande makt för att kunna driva opinion för sina tankar och medel. De föreslår också en tribunal för dessa i stil med Nurnbergrättegångarna.

https://www.expressen.se/nyheter/de-bildar-dolda-gruppen-som-attackerar-svenska-strategin/

T4 var Hitlers och nazisternas eutanasiprogram där de tog livet av uppemot 300.000 psykiskt och fysiskt sjuka.

Nu står det väl klart att Sverige hittills har genomfört Europas mest lyckade hantering av Coronapandemin, med avvägningar för både direkta och indirekta skador (inte utan misstag såklart), och detta likställer de alltså med en av aktionerna under mänsklighetens kanske största tragedi hittills.

• Gilla
  • Haha
hapazard och 5 till
  • Laddar…
BirgitS
Det har ju kommit några studier som eventuellt visar på att det skulle räcka med en dos vaccin för de som redan har antikroppar och med anledning av det har SVT intervjuat Ali Mirazimi, professor i klinisk virologi vid KI, som säger:
- Teoretiskt är det fullt möjligt att det räcker med enbart en dos, säger han till SVT Nyheter.
Studierna är små och ännu inte granskade.
- För det nuvarande vaccinationsprogrammet är jag tveksam till att det här kan ändra något. Det finns för många okända faktorer, säger Ali Mirazimi och fortsätter:
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/senaste-nytt-om-coronaviruset kl. 13.19

BirgitS BirgitS skrev:
Det har ju kommit några studier som eventuellt visar på att det skulle räcka med en dos vaccin för de som redan har antikroppar och med anledning av det har SVT intervjuat Ali Mirazimi, professor i klinisk virologi vid KI, som säger:[länk] kl. 13.19
Var det inte ett problem att andra dosen gav för stark immunreaktion på vissa personer som redan haft virusinfektionen? Det blir ju liksom som en 3:e dos då.

• Gilla
Ulltand
  • Laddar…
BirgitS
Var det inte ett problem att andra dosen gav för stark immunreaktion på vissa personer som redan haft virusinfektionen? Det blir ju liksom som en 3:e dos då.
Kommer inte riktigt ihåg vad som var orsaken till att någon region gick ut och sa att de som hade antikroppar och hade fått en kraftig reaktion vid första sprutan skulle vänta med spruta nummer 2.

Ja dom riskerar att må piss och få hög feber.

BirgitS
Angående förekomsten av olika virusvarianter visades ungefär följande på presskonferensen:
  • Screening av 10-100 % av proverna i 19 regioner de senaste två veckorna.
  • Bred förekomst av den brittiska, skillnad mellan regionerna (0-27 %), andelen ökar snabbt som i andra länder.
  • Låg förekomst av sydafrikansk och brasiliansk variant (0-5 % av screenade prov), skillnad mellan regionerna, ökar inte, spridning i små kluster.

BirgitS
BirgitS BirgitS skrev:
Angående förekomsten av olika virusvarianter visades ungefär följande på presskonferensen:
  • Screening av 10-100 % av proverna i 19 regioner de senaste två veckorna.
  • Bred förekomst av den brittiska, skillnad mellan regionerna (0-27 %), andelen ökar snabbt som i andra länder.
  • Låg förekomst av sydafrikansk och brasiliansk variant (0-5 % av screenade prov), skillnad mellan regionerna, ökar inte, spridning i små kluster.
Nu har webbsidan om varianterna uppdaterats t.ex. med data för de olika regionerna: https://www.folkhalsomyndigheten.se...aktuella-utbrott/nya-varianter-av-sars-cov-2/

BirgitS
Stängda skolor och distansundervisning gör att elever har svårare att ta till sig kunskap visar forskning. Det kan också minska elevers chanser att få högavlönade jobb i framtiden, enligt Världsbanken.
– De kommer in på universitet på samma sätt som tidigare, men kommer att ha sämre förkunskap, säger skolforskaren Martin Karlberg i Vetenskapens värld.
https://www.svt.se/nyheter/vetenska...as-kunskapsmassigt-och-ekonomiskt-i-framtiden

• Ledsen
b8q
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Nu har webbsidan om varianterna uppdaterats t.ex. med data för de olika regionerna: [länk]
Jag håller mig från att uttala mig om hur "bra" man presenterar data på den sidan. Men letar man ordentligt går det att hitta det viktiga i allt snömos

Ingen är nytt under solen. Ökningen av den brittiska mutationen vecka för vecka följde det förväntade. Nog bara FHM som tror att det kanske inte blir en tredje våg.

Tabell som visar ökningen av den brittiska mutationen B.1.1.7 vecka för vecka med andelar och konfidensintervall.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.