1 013 383 läst ·
19 546 svar
1013k läst
19,5k svar
Coronavirus (SARS-CoV-2) nyhetstråd
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 061 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 061 inlägg
Detta pga. vaccineringen.För bara några veckor sedan hade ett 40-tal kommuner låst dörrarna på sina äldreboenden som skydd mot covid-19, och då ville Folkhälsomyndigheten se en minskning. Besöksförbud är en inskränkande åtgärd som inte bara medför mentalt lidande utan också strider mot Europakonventionen om mänskliga rättigheter, enligt myndigheten.
TT via t.ex. https://www.nsk.se/2021/02/24/vaccineffekten-bara-fatal-besoksforbud-kvar/
Och glöm för allt i världen inte bort att först rensa bort "extremerna". Annars blir det inte en så rolig läsning.G gaidin skrev:
Ett tips: uteslut alla länder med bättre resultat än Sverige, och vipps, är vi bäst i världen här med!
Varför envisas du med att vilja ha missvisande resultat? Varför är det så viktigt för dig att Sverige ska framstå som bäst?Staffan2000 skrev:
Precis på samma sätt som Carolina Klüft var en bluff, hon var ju aldrig bäst på kastgrenarna, Sverige sämst igen!! *ironi*Staffan2000 skrev:
Vi har aldrig varit bäst. Problemet med de som alltid gnäller på Sverige är att de verkar tro att vi alltid skall vara världsbäst på allt. Nu har vi klarat pandemin lite medelmåttigt med europeiska mått mätt, vilket jag tycker är bra, vi är varken bäst eller sämst.Staffan2000 skrev:
Och detta oavsett vad en massa faktaintoleranta skribenter här i tråden skriver.
Jag tycker det är ganska märkligt hur en del människor fullständigt ignorerar helheten och sedan snöar in på någon liten detalj någonstans och målar upp en bild av katastrof och lidande. Ingen av dessa skribenter får någon form av respekt från mig, i stället blir jag bara ledsen över hur en del resonerar, ännu värre är det när jag ser hur många det är som inte verkar ha förståelse för en helhet utan bara enstaka detaljer. Jag kan respektera okunnighet men när okunnigheten är så enorm att man inte ens förstår sina egna begränsningar och sedan vägrar att inse det, tycker jag bara det blir larvigt. När FHM skapar sina rekommendationer har de en helhetssyn som jag är väldigt tacksam för, hade vissa skribenter här haft ansvar för rekommendationerna hade Sverige gått helt åt helvete.
Det är en sak att efteråt komma med facit och säga "Vi skulle gjort såhär i stället", vilket kunde vara rätt om man hade facit i hand men så enkelt är det ju inte, det skall klagas, hotas förnedras och framhäva sin egen förträfflighet. (Om man verkligen är t ex en bra chef, behöver man inte förklara det om och om igen)
Här i tråden finns massor med kompetenta personer som vet vad de pratar om, men de som inte förstår skriker på budbäraren, i stället för att göra ett försök. Det är väl iofs inte begåvningsreserven som gör detta och man kanske inte kan förvänta sig bättre av pöbeln.
Jag tycker att vi skulle ta bort lämpliga varningstexter på diverse produkter, det skulle absolut höja nivån på hela samhället. Lite som när lejonen tar de långsammaste gasellerna, då blir flocken som helhet lite snabbare.
En fundering på Norges 0,4 % underdödlighet under 2020. Vad händer 21, 22 osv, kommer de se en betydligt högre dödlighet pga en vanlig förkylning, värmebölja? Staten lär ju inte kunna skydda alla i all oändlighet. Vad tror ni?
Underdödligheten är ju i jämförelse med de senaste åren. Har man haft en viss överdödlighet innan så kan det ju lätt bli så - och vice versa, en underdödlighet följs förr eller senare alltid av en överdödlighet. Alla ska vi dö - bara inte exakt lika många hela tiden...trähandtag skrev:
ETT skäl till att Sverige haft en period av låg dödlighet är ju vår relativt stora invandring av människor i lägre åldrar. De har gjort att vi ett tag fått en mindre andel äldre i vår befolkning, och därför också lägre relativa dödstal. Men så småningom kommer befolkningspyramiden ikapp; om kanske 40-50 är denna invandrade generation gamla och faller ifrån, och just då kommer det se ut som vi har en överdödlighet.
Men när lejonen består av ett gäng självgoda ryggdunkare, i klubben för inbördes beundran, rensas de oliktänkande ut istället, medans de klena men rättroende blir kvar. Hur många makter har inte blivit besegrade av sin egen självgodhet!G gaidin skrev:
Staffan
Om "Nästan alla andra" är ryggdunkare i klubben för inbördes beundran, kanske man kan försöka se över sitt perspektiv. Det är ytterst sällan som "alla andra har fel, jag har rätt" verkligen stämmer.Staffan2000 skrev:
Så sant! Ryggdunkare finns i alla led. Något annat har jag inte påstått. Men i Coronatrådarna är det mer tydligt än vanligt.G gaidin skrev:
Staffan
Ja, det är väl just detta vi ser när läkare och andra blir hotade och trakasserade av t.ex. den där Mewas-gruppen på Facebook så till den grad att de tystnar och slutar vara med i debatten.Staffan2000 skrev:
Det lockar fram ett minne hos mig, för åratal sedan hade de en temavecka på P1, om skolan, och då fick en sakkunnig frågan om varför de inte syns i debatten, det är ju i stort sett bara politiker som uttalar sin "klokskap" om hur man ska lära ut. Hans svar var sorgligt men förmodligen sant, -därför att det inte finns någon kvalificerad motpart att diskutera med!tusenett skrev:
En kompetent kan aldrig vinna mot en politiker i debatt, men har sannolikt mer rätt 10 av 10 gånger. På samma sätt är det sannolikt här. De gaphalsar som ger sig in i den offentliga debatten är förmodligen antingen politiskt motiverade eller mindre vetande.
Hörde Emma Frans som ju bittert ångrade att hon sa ja till att debattera med populisten Peter Wolodarski, talande.
Tillexempel. Eller, när någon här, häver ur sig hittepåfakta och genast blir belönad med en dröstusenett skrev:
Staffan
Haha, ja, det är vanligt här och till och med när någon faktiskt bevisar motsatsen eller reder ut begreppen, så fortsätter folk att argumentera för samma felaktiga tes, trots att alla vet att det är fel.Staffan2000 skrev:
Så Djacs kommentar om populister är ju ganska målande även i denna tråd.
Förtydliga gärna vad du anser hittats på av ovanstående, allt är ju publikt känt och belagt?Staffan2000 skrev: