1 013 659 läst ·
19 546 svar
1014k läst
19,5k svar
Coronavirus (SARS-CoV-2) nyhetstråd
Allvetare
· Västra götaland
· 10 917 inlägg
Vad har du rökt?Ulltand skrev:
Ålder är i sig den avgörande största riskfaktorn. Därför ligger snittåldern på döda runt 80 år.
En 80-åring har i snitt många år kvar att leva så coronadöden tar många levnadsår från befolkningen.
Exakt hu många vet vi inte nu men när vi i en framtid någon gång får en underdödlighet i samma härad som överdödligheten varit är det lättare att skatta
Direkta dödstalen är ju väldigt lätt att mäta men det sammanlagda lidandet ,långtidscovit, sjukhusvistelser, sjukskrivningar och enorm vårdskuld överlåter jag åt ekonomerna att beräkna. Men det blir inget roligt bokslut.
Medellivslängden för en svensk man 2019 var 81,3 år... Då har inte den genomsnittliga 80-åringen många år kvar att leva.
Hur många män dör i Sverige varje år som är yngre än 80?Dan_Johansson skrev:
Troligtvis ganska många
Så har du blivit 80 bast så har du (sannolikt) ganska många år kvar att leva.
Vd har du rökt?Dan_Johansson skrev:
https://www.dagensarena.se/innehall/darfor-skiljer-sig-dodligheten-nordens-aldrevard/
De har minst 1år kvar att leva på särskild boende.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 854 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 854 inlägg
Det här hade varit lite roligt om det inte var så himla tragiskt. Du har ju själv helt missförstått vad det står i artikeln du länkar till.N Nybergzzz skrev:
Istället för att begära att andra ska visa läkarlegitimation, att de är professorer etc så kanske du kan börja med att visa dina egna meriter i frågan?
Jag har inte rökt något. Det är bara du som verkar vara obildad. Inget att skämmas för men din attityd borde du jobba på,Dan_Johansson skrev:
Testa att ta reda på fakta själv, det är inte så svårt med nätat som hjälp.
Misslyckas du lovar jag att hjälpa till att förklara för dig!
Ja de äldre förlorade minst 1.5år på grund av covid-19. Men de andra skribenterna hävdar att de dör.ändå inom 1 månad.Fairlane skrev:
Allvetare
· Västra götaland
· 10 917 inlägg
Verkar inte finnas någon lättillgänglig statistik på det.. Så vi får utgå från att de är hyfsat jämnt utspridda... Jag tror inte att 80 är någon slags magisk gräns där folk upphör att dö i "många" (citat Ulltand) år...Violina skrev:
Allvetare
· Västra götaland
· 10 917 inlägg
Du påstår att en genomsnittlig person blir äldre än genomsnittet, och kallar mig obildad?Ulltand skrev:
Nej han påstår att de som lever och är över 80år och är så dåliga att de behöver komma in på särskilt boende har minst 1 år.Dan_Johansson skrev:
https://www.dagensarena.se/innehall/darfor-skiljer-sig-dodligheten-nordens-aldrevard/
Läs och förstå.
Covid-19 tar levnadsår.
Vad betyder det egentligen? Människor med cancer i slutskedet skulle bli väldigt tacksamma om läkaren sa att vi nu kan förlänga livet för dig med 4 år
Ser ni inte värdet av det för individen och närstående?
Har människor över 80 år inget värde för er?
13.000 döda med genomsnittlig förväntad överlevnadstid av säg 5 år 65.000 förlorade levnadsår.
200 000 tusen med långtidscovid många (unga) rår sin liv mer eller mindre förstora
Ser ni inte värdet av det för individen och närstående?
Har människor över 80 år inget värde för er?
13.000 döda med genomsnittlig förväntad överlevnadstid av säg 5 år 65.000 förlorade levnadsår.
200 000 tusen med långtidscovid många (unga) rår sin liv mer eller mindre förstora