D djac skrev:
Jag tror inte att det är så, undantag finnes, men de flesta verkar pga omständigheter som ålder och andra sjukdomar inte ha så lång tid kvar. Underlaget för denna nyhet är såklart supersvajigt och då blir ju resultatet så pass osäkert att det bara funkar som ren spekulation i kvällspressen.

Ålder är i sig den avgörande största riskfaktorn. Därför ligger snittåldern på döda runt 80 år.

En 80-åring har i snitt många år kvar att leva så coronadöden tar många levnadsår från befolkningen.

Exakt hu många vet vi inte nu men när vi i en framtid någon gång får en underdödlighet i samma härad som överdödligheten varit är det lättare att skatta

Direkta dödstalen är ju väldigt lätt att mäta men det sammanlagda lidandet ,långtidscovit, sjukhusvistelser, sjukskrivningar och enorm vårdskuld överlåter jag åt ekonomerna att beräkna. Men det blir inget roligt bokslut.

• Gilla
Wide Glide
  • Laddar…
N Nybergzzz skrev:
Ja för ni vet tydligen att alla 80åringar som.dog av corona skulle dö inom 6 månader.
Nej precis det är bara hitte på.

Vi fick ingen kraftig underdödlighet till hösten 6 månader senare i Sverige så det vet vi med säkerhet är misshandlade data för att förminska konsekvenserna av pandemin.

Ulltand Ulltand skrev:
En 80-åring har i snitt många år kvar att leva så coronadöden tar många levnadsår från befolkningen.
Man kan inte dra alla 80-åringar över samma kam. En 80-åring på ett vårdboende har kanske 1 år kvar att leva i snitt. En pigg 80-åring som bor i egen lägenhet kanske har 10.

• Gilla
Wide Glide och 3 till
  • Laddar…
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Hälften av de avlidna (ungefär) har bott på äldreboenden och där lever man sällan i många år, man är så skröplig och sjuklig innan man kommer dit. Alzheimers är en vanlig anledning till att man bor där och när de har kommit till det stadiet så har man inte så många år kvar.

Ulltand Ulltand skrev:
Exakt hu många vet vi inte nu men när vi i en framtid någon gång får en underdödlighet i samma härad som överdödligheten varit är det lättare att skatta
Under kvartal 4 var det en underdödlighet av andra orsaker än covid.
https://www.folkhalsomyndigheten.se...248794d1438/rapport-overdodlighet-vecka-4.pdf

B b8q skrev:
Man kan inte dra alla 80-åringar över samma kam. En 80-åring på ett vårdboende har kanske 1 år kvar att leva i snitt. En pigg 80-åring som bor i egen lägenhet kanske har 10.

Precis så är det. Och därför får vi bäst data när underdödligehen kommit ikapp överdödligheten. Det skedde i vilket fall inte under 2020.

Bäst är så klart att inte få någon överdödlighet all i crorna och ett snittålder på 80 år innebär också många 70 åringar och några ner till 50 års åldern.

Om vi inte får ordning på de nu ca 200.000 långtidsjuka är det kanske ett ännu större problem än rena dödsfall.

• Ledsen
Wide Glide
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Under kvartal 4 var det en underdödlighet av andra orsaker än covid.
[länk]
Det intressanta är inte ATT det var en underdödlighet utan hur STOR den var i för hållande till överdödlighten.

Har du data BTW så är det intressant?

harry73
N Nybergzzz skrev:
[länk]
Läs och förstå .
Ok och vad ska artikeln bevisa?

BirgitS BirgitS skrev:
Hälften av de avlidna (ungefär) har bott på äldreboenden och där lever man sällan i många år, man är så skröplig och sjuklig innan man kommer dit.
Jag för att vi inte lyckades skydda våra äldre. Inte ens på boenden med personal. De fick ta smällen för ett öppet samhälle

Det betyder också att hälften av det avlidna inte bott på boenden. ca 7 000 personer.

N Nybergzzz skrev:
Fel!
[länk]
Enligt riktiga forskare är medianåldern 86år.inte 80.
1 år.
Nu jämför du äpplen och päron igen. Jag sa inte att medianåldern när man hamnar på svenskt äldreboende är 80, jag kommenterade bara Ulltands inlägg om 80-åringar.

• Gilla
Wide Glide och 1 till
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Ok och vad ska artikeln bevisa?

Den bevisar väl ingen men tar upp den viktigaste aspekten tycker jag. Stor samhällsspridning avspeglas också inom äldrevården. Det är nästan omöjligt att inte få in smittan där

FHM rekommenderade inte ens munskydd för de som arbetade nära de äldre och hade vi tidpunkten helt sågat tanken att smittan kunde smitta asymptomatiskt.

Två ingredienser för säker död

Ulltand Ulltand skrev:
Precis så är det. Och därför får vi bäst data när underdödligehen kommit ikapp överdödligheten. Det skedde i vilket fall inte under 2020.
Tanken är rätt, men du måste då också i rättvisans namn räkna med att 2019 var ett år med underdödlighet. Så en del levde redan på ”lånad tid” när 2020 började.

Ska vi sluta diskutera detta nu och återgå till nyheter? ;)

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
B b8q skrev:
Tanken är rätt, men du måste då också i rättvisans namn räkna med att 2019 var ett år med underdödlighet. Så en del levde redan på ”lånad tid” när 2020 började.

Ska vi sluta diskutera detta nu och återgå till nyheter? ;)
Enligt dig.jag frågar fortfarande efter magisterexamen på statistik med tanke på dina uttalanden..

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.