1 013 844 läst ·
19 546 svar
1014k läst
19,5k svar
Coronavirus (SARS-CoV-2) nyhetstråd
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 083 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 083 inlägg
Jag började med två meningar som handlade om hur jag och andra jag känner uppfattade vad som sas i mars. Vad vill du ha för källa till det?N Nybergzzz skrev:
Sen blev det en del om hur folk betedde sig häromkring i mars och april. Det är omvittnat av många inkl. med länkar och foton i gamla coronatråden så där har du källorna. Här är en om just matinköp online: https://www.nyteknik.se/digitaliser...-att-handla-mat-online-gar-pa-hogvarv-6990409 och det redan innan restriktionerna hade trätt i kraft.
Som vanligt viftar du bort och pratar om annat.BirgitS skrev:
Jag började med två meningar som handlade om hur jag och andra jag känner uppfattade vad som sas i mars. Vad vill du ha för källa till det?
Sen blev det en del om hur folk betedde sig häromkring i mars och april. Det är omvittnat av många inkl. med länkar och foton i gamla coronatråden så där har du källorna. Här är en om just matinköp online: [länk] och det redan innan restriktionerna hade trätt i kraft.
Du hävdade att fhm redan i mars hävdade att man smittade innan sympton bland annat.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 083 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 083 inlägg
Din egna tolkning nu när fakta finns om att man smittar före symptomen visar sig.BirgitS skrev:
De gick ut med att de med symptom smittade.
När fakta kom om smittspridning före symptom bortförklarades detta av FHM att det var försumbart och inte sådant som påverkade smittspridningen.
Riktigt illa.
Men detta är inge nyhet och vi har haft det uppe tidigare här på forumet i tråden som nu är stängd.
Coronakommissionen har massor att lyfta fram hur illa detta är hanterat.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 083 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 083 inlägg
Det har varit min tolkning sen i mars. Det var därför som jag redan då ansåg det vara mycket viktigt att hålla avstånd till alla.optimum skrev:
Har inte sett någon forskare som hävdar att en person med symtom skulle smitta mindre än en person utan symtom. Så vad menar du?optimum skrev:
Det är mycket större risk att den som nyser och hostar sprider virus långt än den som inte gör det. Anser du motsatsen?
Det är mycket viktigt både då och nu att folk med symtom stannar hemma.
Du kommer antagligen att förklara hur dålig Coronakommissionen är också när du i förtvivlan inser att de inte är i närheten av de slutsatser du själv dragit.optimum skrev:
För i den riktiga verkligheten har FHM en samlad kompetens som är ljusår ifrån motsvarande på detta forumet...
Redigerat:
Men de gjorde fel och gör fortfarande fel.Nissens skrev:
Om jag inte minns fel så återgav Fohm bara information från WHO som hävdade att symptomfri smitta var ovanlig (inte omöjlig). Så man bör nog först och främst klandra WHO för det kan jag tycka.optimum skrev:
Din egna tolkning nu när fakta finns om att man smittar före symptomen visar sig.
De gick ut med att de med symptom smittade.
När fakta kom om smittspridning före symptom bortförklarades detta av FHM att det var försumbart och inte sådant som påverkade smittspridningen.
Riktigt illa.
Men detta är inge nyhet och vi har haft det uppe tidigare här på forumet i tråden som nu är stängd.
Coronakommissionen har massor att lyfta fram hur illa detta är hanterat.
Visst kan man tycka att Fohm borde gjort en egen bedömning och ”kört över” WHO även i den frågan. Det har man ju gjort i andra frågor så det hade i efterhand inte varit konstigt om man gjort det.
Eller finns det belägg för att Fohm gick ut med att man inte smittar alls utan symtom? Vilka belägg finns det för att WHO gått ut med något kring symptomfri smitta och Fohm samtidigt hävdat motsatsen (dvs gått emot WHO i frågan) vore också intressant att se.
Jag säger inte att det inte finns (trovärdiga) belägg för kritiken som framförs men jag har bara inte sett dessa belägg. Någon?
Medlem
· Blekinge
· 12 216 inlägg
Rekommenderar Dagens Nyheters ledarartikel idag:
DN Ledare: Tredje coronavågen sänker svenska strategin - DN.SE
DN Ledare: Tredje coronavågen sänker svenska strategin - DN.SE
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 083 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 083 inlägg
Är det inte en del i att stänga kommunala verksamheter för att minska trängsel i kollektivtrafiken och utbrott på arbetsplatser?Mikael_L skrev:
Tillägg: Att eftersom anställda där då förblir hemma blir då mer plats för andra i kollektivtrafiken och de kan inte heller smitta varandra i fikarummet.
Redigerat:
Ja men där är väl ett exempel där jag tycker vi agerar lika knepigt som andra länder, man stänger biblioteken som oftast är helt tomma, men ibland har glest med besökare, samtidigt så kör man på med padel, gym och liknande. Här önskar jag nog att man vågat ta två impopulära beslut, vara modig att köra på med det som i verkligheten är ofarligt och samtidigt stänga det som är populärt.Mikael_L skrev: