Staffans2000
D djac skrev:
Ja men där är väl ett exempel där jag tycker vi agerar lika knepigt som andra länder, man stänger biblioteken som oftast är helt tomma, men ibland har glest med besökare, samtidigt så kör man på med padel, gym och liknande. Här önskar jag nog att man vågat ta två impopulära beslut, vara modig att köra på med det som i verkligheten är ofarligt och samtidigt stänga det som är populärt.
Hela strategin har ju byggt på att inte massorna skall bli sura. Därför är krogar helt logiskt öppna, medans biblioteken är stängda. Det är ju trots allt ett val snart. Planen et circensis.

Staffan

• Gilla
Luddis_1 och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Hela strategin har ju byggt på att inte massorna skall bli sura.
Vad?
Finns väl knappt något bättre sätt att göra folk sura än att säga att de inte ska umgås med sina vänner?

Staffans2000
BirgitS BirgitS skrev:
Vad?
Finns väl knappt något bättre sätt att göra folk sura än att säga att de inte ska umgås med sina vänner?
På biblioteket :D?

Staffan

optimum
Nissens Nissens skrev:
Vad har du för meriter att bedöma det?
Frågan handlade vad Coronakommissionen kan komma fram till.
Sannolikt blir deras slutsatser inte i närheten av de som dras här.
Den som lever får se.
Håller med dig om att när vi diskuterat felen med alla avlidna inom äldrevården blev coronakommissionens delrapport betydligt värre än vad vi skrev om här.

Men du som är direktör kommer nog få leva så du får se.
Värre för stackarna inom vården som dagligen riskerar att bli sjuka.

• Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
optimum
Trenden på antal smittade har avstannat och verkar vända uppåt nu.

Trolig effekt av GB mutationen.
Troligen början på "tredje vågen"

Håller tummarna (om det nu hjälper) att det bara blir en liten "våg"

Graf över dagliga nya covid-19 fall i Sverige med 3- och 7-dagars rullande medelvärde, indikerar ökning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nissens
optimum optimum skrev:
Håller med dig om att när vi diskuterat felen med alla avlidna inom äldrevården blev coronakommissionens delrapport betydligt värre än vad vi skrev om här.

Men du som är direktör kommer nog få leva så du får se.
Värre för stackarna inom vården som dagligen riskerar att bli sjuka.
Som vanligt så plockar du ut valda delar...
Jag har redan antikroppar så jag är ”vaccinerad”. Och nej, jag slarvade inte ute någonstans, det var någon som drog in det i mitt hem.

Nissens
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Hela strategin har ju byggt på att inte massorna skall bli sura. Därför är krogar helt logiskt öppna, medans biblioteken är stängda. Det är ju trots allt ett val snart. Planen et circensis.

Staffan
Nu är ju inte biblioteken stängda, däremot är ju krogarna i praktiken det pga alkoholförbudet...
Så din slutsats känns inte så väl underbyggd.... den borde bli motsatt då? :)

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
optimum optimum skrev:
Trolig effekt av GB mutationen.
Det finns även andra orsaker och det är ju inte nödvändigt att ökande andel GB leder till ökande antal insjuknande. T.ex. Västmanland har haft allt färre antal bekräftade fall under fem veckor trots en ökad andel av den brittiska varianten, då den har gått från intervallet 4-12 % under vecka 4, via 6-14 % v.5 till 10-18 % under förra veckan, och samma sak i Skåne, enligt dagens presskonferens.

Telia har sett en ökad rörlighet de senaste veckorna och antalet som använder kollektivtrafik i de stora regionerna har ökat under de senaste veckorna (många har börjat slappna av igen när de har sett att t.ex. sjukhusinlagda har minskat). Sånt gör att smittspridningen ökar.

Snailman
Nissens Nissens skrev:
Nu är ju inte biblioteken stängda, däremot är ju krogarna i praktiken det pga alkoholförbudet...
Så din slutsats känns inte så väl underbyggd.... den borde bli motsatt då? :)

Här är i alla fall biblioteket stängt, och hade det varit öppet, hade det nog inte varit så tomt, då hade ju inte väktarna behövts.

Ur DN´s nyhetsflöde;

Tjeckien mest smittdrabbat i Europa

Tjeckien har tagit över från Portugal som det land där coronaviruset nu sprids snabbast i EU.
I torsdagens siffror från EU:s smittskyddsenhet ECDC landar Tjeckien på 968 nya fall per 100 000 invånare under de senaste två veckorna, en ökning med sex procent från förra veckan.
Närmast efter följer nu Estland med 649 fall och Slovenien med 621, medan Portugal gått ned till "bara" 590 från 1 190 i förra veckan.
Den största ökningen under den senaste veckan redovisas från Grekland, plus 27 procent, och Bulgarien, plus 23.
Sverige ligger på nionde plats bland de 27 EU-länderna med en tvåveckorssiffra på 396 nya fall per 100 000 invånare.

• Ledsen
BirgitS och 2 till
  • Laddar…
harry73
N Nybergzzz skrev:
Gjort sitt jobb?
Jämför antal döda med resten av norden och förklara vrf vi är bättre än våra grannländer
I ett tidigare inlägg visar jag att Sverige har ca 40% mindre dödsfall (om man tittar på överdödligheten) än genomsnittet i EU
https://www.byggahus.se/forum/threads/coronavirus-sars-cov-2-nyhetstrad.398099/page-245#post-4089146

Våra nordiska grannar är undantag i Europa och framförallt Norge har i det närmaste ingen Ccovid epidemi alls. Så visst är det bra, men det gör oss inte automatiskt dåligt.

Tittar man på Finlandssiffror, ser man att de ändå har en betydande överdödlighet, om än inte lika stor som Sverige. Men de finska siffror visar även att de började 2020 med en väldig hör UNDERdödlighet. Detta påverkar såklart Finlands medelvärde över resten av året och kan bara förklaras med att väldigt många äldre sköra redan dog innan pandemin, t ex under 2018 eller 2019.

Det blir dags att du accepterar att Sverige gjorde det relativt bra och det MED en större känsla av frihet under befolkningen.
Nu ser man att antalet rapporterade dödsfall minskar snabbt, och även om det skulle komma en tredje våg, blir konsekvenserna begränsade eftersom de största riskgrupper redan är vaccinerade.

Jag är stolt på regeringen och FHM och jag hoppas att de vågar fortsätta på den sansade vetenskapliga linjen de går på nu.

• Gilla
Guzzi och 9 till
  • Laddar…
I Stockholm börjar nu trängseln i kollektivtrafiken närma sig hälften av den normala, samtidigt som de flesta går emot Fohms rekommendationer om munskydd under rusningstid.
Inte konstigt att smittspridningen ökar igen.
Tegnells fel? Knappast.

Skärmdump av en artikel som diskuterar trängsel inom Stockholms lokaltrafik och användning av munskydd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Wide Glide och 1 till
  • Laddar…
optimum
B b8q skrev:
I Stockholm börjar nu trängseln i kollektivtrafiken närma sig hälften av den normala, samtidigt som de flesta går emot Fohms rekommendationer om munskydd under rusningstid.
Inte konstigt att smittspridningen ökar igen.
Tegnells fel? Knappast.

[bild]
Men nu är ju inte hela Sverige Stockholm eller Göteborg. Här finns ingen tunnelbana eller spårvagnar och jag ser heller ingen trängsel på bussarna när jag åker till jobbet med min bil. De flesta bussarna ser rätt så tomma ut. Högre utbildningar och gymnasier kör distans så de finns inte med på bussarna.

Att inte fler använder munskydd är troligen för den massiva informationen från så många att munskydd är farligt.

Är du också en av dem som förnekar munskydd som ett av verktygen för att minska smittspridningen?

• Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.