1 013 999 läst ·
19 546 svar
1014k läst
19,5k svar
Coronavirus (SARS-CoV-2) nyhetstråd
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 091 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 091 inlägg
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 091 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 091 inlägg
En studie har presenterats i tidskriften Lancet Psychiatry.
TT via t.ex. https://www.hbl.fi/artikel/studie-psykiskt-sjuka-missas-i-covidatgarder/
Förövrigt är det dags att stoppa alla flyg, och spränga öresundsbron, nu direkt.
För nu är nästa pandemi på gång.
https://www.afro.who.int/news/new-ebola-outbreak-declared-guinea
Visst håller ni med, gänget med ulltand, optimum och alla andra som tycker det är för bedrövligt att man inte agerar så fort man får veta nåt.
Glöm inte vem som berättade det först.
För nu är nästa pandemi på gång.
https://www.afro.who.int/news/new-ebola-outbreak-declared-guinea
Visst håller ni med, gänget med ulltand, optimum och alla andra som tycker det är för bedrövligt att man inte agerar så fort man får veta nåt.
Glöm inte vem som berättade det först.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 091 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 091 inlägg
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 091 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 091 inlägg
En armlängd och att de med symptom bara smittar. Löjligt när vi vet hur coronan funkar.BirgitS skrev:
Du förnekar att fakta utelämnades.
Jag som fattade risken med att smittas eller smitta andra intog genast i mars minst 2 meter.
Social distans hade fått betydligt mer gensvar om man gått ut med information att man redan smittar före symptom. Även användandet av munskydd mm.
Men de hävdar väl bara att vetenskapliga bevis för just SAR-CoV-2 saknades vilket var helt rätt i våras men ofta tar vi till försiktighetsprincipen vid andra saker.
Resultatet av deras agerande har inneburit betydligt mer smittspridning än vad vi kunnat haft.
Även du Birgit borde inse detta.
Det är skrämmande att se den inställning du har. Och det är superlätt att vara klok i efterhand.Staffan2000 skrev:
När ni i "familjen", med näbbar och klor försvarar regeringen, tänker jag varje gång på "Bagdad Bob". När man såg jänkarna i bakgrunden inta staden, skanderade Bob likväl: -vI krossar de otrogna hundarna utanför murarna..... vårt revolutionerade skall med Guds hjälp förinta...osv.
Hade Tegnell och gänget, gjort sitt jobb istället för att bagatellisera och skylla ifrån sig. Bla. genom att uppmana folk att allt snart blir bra igen, och munskydd är för idioter och vänta bara, Norrmännens dödstal kommer snart ikapp våra. Dessutom är det Belgien vi skall jämföra oss med. Ingen andravåg i sikte. Öppna åldringsvården och öka antalet församlade först efter sommaren, när smittan är på väg upp igen. Räcker det, eller skall jag fortsätta?
"Tänker som en forskare". Pyttsan!
Staffan
Åter igen, se på över/underdödligheten i landet så kanske du får perspektiv på tillvaron.
Det största misstaget som gjorts och som antagligen alla är överens om är att man inte klarade att skydda äldreboendena.
Men detta är ENBART politikernas fel, inte FHM:s. Dels har man ingen beredskap sedan tidigare, vilket man kan lasta flera regeringar för, dels vidtog man inte åtgärder under 2020 som borde gjorts, och det kan man lasta den nuvarande regeringen för.
Resten är påverkat av olika mer eller mindre komplexa omständigheter. Och Sverige är varken värst eller bäst.
Precis som i de flesta internationella sammanhang
Åja, du vet inte ens om du haft Covid eller inte.optimum skrev:
En armlängd och att de med symptom bara smittar. Löjligt när vi vet hur coronan funkar.
Jag som fattade risken med att smittas eller smitta andra intog genast i mars minst 2 meter.
Social distans hade fått betydligt mer gensvar om man gått ut med information att man redan smittar före symptom. Även användandet av munskydd mm.
Men de hävdar väl bara att vetenskapliga bevis för just SAR-CoV-2 saknades vilket var helt rätt i våras men ofta tar vi till försiktighetsprincipen vid andra saker.
Resultatet av deras agerande har inneburit betydligt mer smittspridning än vad vi kunnat haft.
Det är skrämmande att se den inställning du har till alla som mist en släkting pga av fhm oansvariga retorik i början av pandemin.Nissens skrev:
Det är skrämmande att se den inställning du har. Och det är superlätt att vara klok i efterhand.
Åter igen, se på över/underdödligheten i landet så kanske du får perspektiv på tillvaron.
Det största misstaget som gjorts och som antagligen alla är överens om är att man inte klarade att skydda äldreboendena.
Men detta är ENBART politikernas fel, inte FHM:s. Dels har man ingen beredskap sedan tidigare, vilket man kan lasta flera regeringar för, dels vidtog man inte åtgärder under 2020 som borde gjorts, och det kan man lasta den nuvarande regeringen för.
Resten är påverkat av olika mer eller mindre komplexa omständigheter. Och Sverige är varken värst eller bäst.
Johan Carlsson.
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/fraga/_H7111788
Så Du menar att fhm hade rätt?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 091 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 091 inlägg
Jag kan förstås inte uttala mig om hur du uppfattade vad Fohm gick ut med (muntligt och skriftligt) i mars men från deras information så insåg jag att man kan smitta innan symtom. För mig har alltid en armlängds avstånd betytt minst 1,5 m och det är samma sak med alla jag känner, ingen har uppfattat det som längden på en arm utan typ avståndet som blir när två personer sträcker ut en arm mot varandra och fingertopparna då inte ska nudda varandra. "Alla" här i Stockholm slutade att umgås i mitten av mars och utomhus gick folk långa omvägar runt varandra och så många började genast köpa mat online att leveranserna från alla matkedjorna blev fullbokade för två veckor framåt trots att de skalade upp så mycket de kunde. Så här var det då social distans som gällde och man kan inte klaga på hur folk betedde sig då. Men jag har gissat att det tog längre tid i Västra Götaland eftersom smittspridningen inte avtog lika fort där.optimum skrev:
En armlängd och att de med symptom bara smittar. Löjligt när vi vet hur coronan funkar.
Om du ska fortsätta att hävda att Fohm i mars ansåg att symtomfri smittspridningen inte förekom alls så tycker jag att du ska leta reda på någon sida som bevisar det.
Edit: tog bort ord som hade hamnat fel
Redigerat:
Källa?BirgitS skrev:
Jag kan förstås inte uttala mig om hur du uppfattade vad Fohm gick ut med (muntligt och skriftligt) i mars men från vad deras information så insåg jag att man kan smitta innan symtom. För mig har alltid en armlängds avstånd betytt minst 1,5 m och det är samma sak med alla jag känner, ingen har uppfattat det som längden på en arm utan typ avståndet som blir när två personer sträcker ut en arm mot varandra och fingertopparna då inte ska nudda varandra. "Alla" här i Stockholm slutade att umgås i mitten av mars och utomhus gick folk långa omvägar runt varandra och så många började genast köpa mat online att leveranserna från alla matkedjorna blev fullbokade för två veckor framåt trots att de skalade upp så mycket de kunde. Så här var det då social distans som gällde och man kan inte klaga på hur folk betedde sig då. Men jag har gissat att det tog längre tid i Västra Götaland eftersom smittspridningen inte avtog lika fort där.
Om du ska fortsätta att hävda att Fohm i mars ansåg att symtomfri smittspridningen inte förekom alls så tycker jag att du ska leta reda på någon sida som bevisar det.
Det är inte FHM som tagit livet av någon. Och jag har visst en släkting som gått bort av Covid. Dessutom en som inte hade gått bort i närtid annars. 35 år gammal.N Nybergzzz skrev:
FHM är precis som alla andra verksamheter, inte felfria. Men de är inte heller orsaken till att Covid-19 finns, de bekämpar den.
Att hudflänga FHMär lika dumt som att ge sig på Brandmän som arbetar för fullt med att släcka bränder. Det är inte deras fel att det brinner, men de gör vad som är möjligt för att bekämpa elden.
Det är ju bekvämt att ha någon att skylla på att någon anhörig gått bort, men ibland får man acceptera att själva livet är hårt och orättvist.
Jag tycker detta är en viktig poäng som många inte vill inse, politiker fattar beslut om både regelverk och i många fall de ekonomiska ramarna för att genomföra sina egna regler, detta vare sig det är regering, region eller kommunstyre. Tjänstemän utför sedan sina uppdrag utifrån i huvudsak dessa parametrar.Nissens skrev:
Misstag begås helt mänskligt hela tiden, av alla inblandade, men ovanpå detta kan det finnas saker att klandra. För min del anser jag inte att det är irrelevant att man klandrar rätt part för respektive klandervärt misstag.