BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Ja det har jag upplevt hur många gånger som helst i den här tråden.

Tillmälen. lögner, påhopp, idotförkaringar. Till och med anklagat för att vara representant för främmande makt.

Synd att du inte ser det när det det gäller vi som har andra åsikter än du själv. Men bra iaf att du ser det när det gäller någon som uttryckt en åsikt i linje med FHMs ställningstagande
Ja, det har jag upplevt hur många gånger som helst i den här och i den tidigare tråden. Visserligen inte att vara representant för främmande makt men allt det andra.

Jag kan bara hoppas att du ser det även när det gäller de som har någon annan åsikt äv vad du har.

Så sånt förekommer här oavsett vilken åsikt man har, men så vitt jag vet är det ingen som hotat någon annan eller någons familj till livet i forumet.

• Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Nu eskalerar hoten mot medarbetare på FHM och forskare.

Det är en förlängning av det jag tycker man sett sedan en längre tid i här i Covidtrådarna på Bygghemma.se.

Detta mot människor som bara gör sitt jobb, och de har gjort det väldigt bra med de förutsättningarna som varit...

Länk:
[länk]
Gjort sitt jobb?
Jämför antal döda med resten av norden och förklara vrf vi är bättre än våra grannländer

• Gilla
  • Haha
Snailman och 3 till
  • Laddar…
"Mellan 24 januari 2020 och 24 januari i år landade runt 50.000 externa mejl i Anders Tegnells mejlkorg, enligt en uppskattning från FHM. Ett stickprov som enbart omfattar mejlen i december visar att cirka 80 stycken är av hatkaraktär, med krav på avgång, inkompetensförklaringar och mer eller mindre gränslösa personangrepp."

"Anders Tegnell, Karin Tegmark Wisell och andra som ofta deltar på presskonferenser och i intervjuer är särskilt utsatta. Ibland riktas hoten även mot familjemedlemmar.

– Vi har en känsla av att det orkestreras, det kommer lite i vågor. Det är inte enbart enstaka personer som skickar dumheter utan vi ser att det är likartat och skickas till många, säger Johan Carlson."

Polisskydd på Folkhälsomyndigheten efter dödshot - DN.SE

Vi har nyss från första parkett följt det dramatiska händelseförloppet som utspelar sig i USA där lögner, konspirationer, hot och hat undergrävt tron på det demokratiska styrelseskicket. Kan vi dra några lärdomar av det?

De som står för etablerad kunskap hamnar i en position där de måste försvara sig gentemot ett tvärsäkert tyckande trots att det inte är någon hemlighet att tvärsäkerheten grundar sig i bristfällig kunskap.

Det är inte skämmigt att sakna kunskap inom så speciella områden som epidemiologi, virusmutationer och smittspridning, däremot gäller det omvända om man utser sig själv till talesperson för något man inte behärskar.

Att lita på vetenskap och beprövad erfarenhet innebär att man kan uttala sig om säkerheten i bedömningarna men samtidigt värdera osäkerheten för det är onekligen så att ju mer man vet desto osäkrare blir man, det motsatta kallas för Dunning Kruger effekt.

Det har gått långt när Folkhälsomyndigheten mitt under det hot som pandemin orsakar människor och samhällen även skall hantera hot mot myndigheten och enskilda anställda.

Vem skall leda arbetet som tar oss ur denna pandemi och vem skall bestämma vilka forskningsområden som skall prioriteras och ge oss ny kunskap? Skall forskningsslutsatser som inte överensstämmer med det egna tyckandet demoniseras och ersättas med ja, vaddå?

• Gilla
  • Älska
Ingenjören och 13 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det är självklart att jag vet att hur antalet avlidna varierar mellan olika länder, jag liksom alla andra så det är väl ingen nyhet att ta upp i nyhetstråden. Det är också självklart att det finns en vårdskuld, så det är inte heller en nyhet.
Nej men det är ändå värt att upprepa. Man ser en tendens hos t ex svt.se att det dagliga dödstalet hamnar längre ned och i utkanten av nyhetsflödet. Folk vänjer sig och rycker på axlarna.
Hade det dött 12000 på ett år i flygplansolyckor i Sverige kan vi nog gissa att all flygtrafik hade varit inställd komplett sedan flera månader tillbaka.

• Gilla
optimum
  • Laddar…
BirgitS
  • Gilla
Satsuki och 1 till
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
Intressant nyhet som Expressen har nu

[bild]

[bild]

Läs själv

[länk]
Fake news enligt experterna i denna tråd.
Rysspropaganda.

• Gilla
optimum
  • Laddar…
BirgitS
N Nybergzzz skrev:
Jaså vad ljuger jag om ?
Mest vab dagar var ju en sanning.

Ja jag vågar i alla fall kritisera .
Det saknar du.

Du har 18000 inlägg..17000 mer än mig.
Du skriver här ständigt.
Du ljög när du skrev att jag har skrivit att det inte var rekordår när det gäller VAB. Så här skrev du:
N Nybergzzz skrev:
Rekord år med vab och du säger att de ej är de.
Jag har inte skrivit något huruvida det var ett rekordår eller inte så du bara hittade på.

Jag har flera gånger skrivit att jag inte alltid har hållit med Fohm. Så vad menar du?

Jag har varit medlem här i många år, långt innan covid fanns och alltid skrivit mycket. Men jag är ju definitivt inte den som skriver flest inlägg i forumet för det finns ju de som har mer än dubbelt så många. Du är bara ute efter att misskreditera mig vilket folk brukar ta till när de inte har några vettiga argument.

• Gilla
Wide Glide och 1 till
  • Laddar…
Staffans2000
Nissens Nissens skrev:
Detta mot människor som bara gör sitt jobb, och de har gjort det väldigt bra med de förutsättningarna som varit...
När ni i "familjen", med näbbar och klor försvarar regeringen, tänker jag varje gång på "Bagdad Bob". När man såg jänkarna i bakgrunden inta staden, skanderade Bob likväl: -vI krossar de otrogna hundarna utanför murarna..... vårt revolutionerade skall med Guds hjälp förinta...osv.

Hade Tegnell och gänget, gjort sitt jobb istället för att bagatellisera och skylla ifrån sig. Bla. genom att uppmana folk att allt snart blir bra igen, och munskydd är för idioter och vänta bara, Norrmännens dödstal kommer snart ikapp våra. Dessutom är det Belgien vi skall jämföra oss med. Ingen andravåg i sikte. Öppna åldringsvården och öka antalet församlade först efter sommaren, när smittan är på väg upp igen. Räcker det, eller skall jag fortsätta?

"Tänker som en forskare". Pyttsan!

Staffan

• Gilla
Snailman och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
Nissens Nissens skrev:
Eller också dödar metoderna fler än vad det egentliga problemet gör...
Framförallt blir det väl som djac skrev några inlägg efter det jag citerade, att knappt någon kommer väl åka buss längre.

Helt säkert har dock väldigt mycket, helt okontroversiell forskning, visat att det man i allmänhet tror om vad straff har för påverkan mot brott inte alls stämmer.
Inom oss tänker de flesta ganska primitivt, vilket både påverkar hur man väger brott och straff mot varandra, samt även om vad man tror om hur det påverkar varandra.

• Gilla
Wide Glide och 7 till
  • Laddar…
D
A Abies koreana skrev:
"
– Vi har en känsla av att det orkestreras, det kommer lite i vågor. Det är inte enbart enstaka personer som skickar dumheter utan vi ser att det är likartat och skickas till många, säger Johan Carlson."

Jag ser folk här som blir förnärmade när det nämns påverkanskampanjer men varje gång vi har händelser som kan utnyttjas så ser man att det startar sådana aktiviteter, som sedan förstärks av svenskar. Dessa människor ser sig naturligtvis inte som agenter för främmande makt men i praktiken är det vad de är, varje gång man gillar något som inte kan verifieras, på sociala medier, varje gång man re-tweetar, postar, eller på andra sätt publicerar en lögn eller halvsannning så är man del av dessa kampanjer.

Jag kan medge att ibland är de skickligt gjorda och många blir lurade, vi har ju publika exempel där våra förnämsta medborgare, riskdagsledamöter och journalister, lurats och aktivt drivit såna kampanjer framåt.

Så, nej, jag tror inte att de som deltar i dessa kampanjer är medvetna agenter men det ändrar inte i sak att när man sprider och deltar i detta så är man en aktiv spelare i aktioner som verkar splittrande och destabiliserande för Sverige.

• Gilla
  • Haha
Ingenjören och 7 till
  • Laddar…
BirgitS
T Thomas_Blekinge skrev:
Nej men det är ändå värt att upprepa. Man ser en tendens hos t ex svt.se att det dagliga dödstalet hamnar längre ned och i utkanten av nyhetsflödet. Folk vänjer sig och rycker på axlarna.
Hade det dött 12000 på ett år i flygplansolyckor i Sverige kan vi nog gissa att all flygtrafik hade varit inställd komplett sedan flera månader tillbaka.
Nu är ju detta en nyhetstråd och då tycker jag att man ska skriva om just nyheter och därför skriver jag om de nyheter som jag tycker är intressanta att vidarebefordra. Vill någon att det ska skrivas om annat får de ju göra det, men det finns ju ingen anledning att vara arg/sur/irriterad på mig för att jag inte gör det.

• Haha
Staffans2000
  • Laddar…
optimum
N Nybergzzz skrev:
Fake news enligt experterna i denna tråd.
Rysspropaganda.
Dock kände jag till smittspridning från personer som inte hade symptom redan i mars.
Kom information om sådant från Asien och rätt så förväntat då andra luftvägssjukdomar också smittar före symptom.

• Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
Mikael_L
A Abies koreana skrev:
"Mellan 24 januari 2020 och 24 januari i år landade runt 50.000 externa mejl i Anders Tegnells mejlkorg, enligt en uppskattning från FHM. Ett stickprov som enbart omfattar mejlen i december visar att cirka 80 stycken är av hatkaraktär, med krav på avgång, inkompetensförklaringar och mer eller mindre gränslösa personangrepp."

"Anders Tegnell, Karin Tegmark Wisell och andra som ofta deltar på presskonferenser och i intervjuer är särskilt utsatta. Ibland riktas hoten även mot familjemedlemmar.

Vi har nyss från första parkett följt det dramatiska händelseförloppet som utspelar sig i USA där lögner, konspirationer, hot och hat undergrävt tron på det demokratiska styrelseskicket. Kan vi dra några lärdomar av det?

De som står för etablerad kunskap hamnar i en position där de måste försvara sig gentemot ett tvärsäkert tyckande trots att det inte är någon hemlighet att tvärsäkerheten grundar sig i bristfällig kunskap.

Det är inte skämmigt att sakna kunskap inom så speciella områden som epidemiologi, virusmutationer och smittspridning, däremot gäller det omvända om man utser sig själv till talesperson för något man inte behärskar.

Att lita på vetenskap och beprövad erfarenhet innebär att man kan uttala sig om säkerheten i bedömningarna men samtidigt värdera osäkerheten för det är onekligen så att ju mer man vet desto osäkrare blir man, det motsatta kallas för Dunning Kruger effekt.

Det har gått långt när Folkhälsomyndigheten mitt under det hot som pandemin orsakar människor och samhällen även skall hantera hot mot myndigheten och enskilda anställda.

Vem skall leda arbetet som tar oss ur denna pandemi och vem skall bestämma vilka forskningsområden som skall prioriteras och ge oss ny kunskap? Skall forskningsslutsatser som inte överensstämmer med det egna tyckandet demoniseras och ersättas med ja, vaddå?
Bravo.
Jag visste inte om jag skulle trycka tumme upp, ledsen gubbe, eller hjärta. Så det blev bara en tumme. :)

• Gilla
Jocke Best och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
T Thomas_Blekinge skrev:
Men det dör över 30.000 om året i hjärt och kärl-sjukdomar.
Varför förbjuder vi inte snabbmatsställen och inför en mycket kraftig sockerskatt, förbjuder alkohol och tobak?

• Gilla
  • Haha
Wide Glide och 7 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.