Nissens
optimum optimum skrev:
Att inte fler använder munskydd är troligen för den massiva informationen från så många att munskydd är farligt.

Är du också en av dem som förnekar munskydd som ett av verktygen för att minska smittspridningen?
Det beror troligen på att flera länder bevisat att munskydd inte har någon betydelse.

Tjeckien har munskyddstvång sedan länge, och nu har de den värsta smittspridningen i Europa.
Det är dags att du anpassar din uppfattning till hur verkligheten ser ut...

Här kommer nyheten om Tjeckien (detta är ju en nyhetstråd):
https://texttv.nu/130/arkiv/2021-2-18/29555325/

optimum optimum skrev:
Är du också en av dem som förnekar munskydd som ett av verktygen för att minska smittspridningen?
Jag har redan fått ett inlägg raderat idag för att det var OT och inte handlade om nyheter, så risken är stor att detta går samma väg. Men om du är snabb så hinner du kanske läsa:

Nej, jag förnekar inte att munskydd, rätt använt, minskar smittspridning. Jag använder det själv när jag går och handlar. Skulle jag åka kollektivt skulle jag också använda det.
Däremot tror jag att det har en väldigt mycket mindre inverkan än att hålla avstånd. Och en risk man kan se med munskydd är att en hel del slappnar av med att hålla avstånd. Så på det hela taget KAN det vara ett nollsummespel.

• Gilla
Guzzi och 5 till
  • Laddar…
BirgitS
WHO-gruppen som var i Kina för att studera orsaken till varför det nya coronaviruset uppstod har kommit med ytterligare information.
Ett illerliknande mårddjur, även kallat solgrävling, pekas tillsammans med kanin ut för att eventuellt ha fört covid-19 till människor, rapporterar Wall Street Journal.
Gruppen menar att djurarterna har transporterats från gränsen vid sydöstra Kina – där fladdermöss tidigare har konstaterats bära på ett virus som liknar coronaviruset.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/senaste-nytt-om-coronaviruset kl. 18.25

optimum
Nissens Nissens skrev:
Det beror troligen på att flera länder bevisat att munskydd inte har någon betydelse.

Tjeckien har munskyddstvång sedan länge, och nu har de den värsta smittspridningen i Europa.
Det är dags att du anpassar din uppfattning till hur verkligheten ser ut...

Här kommer nyheten om Tjeckien (detta är ju en nyhetstråd):
[länk]
Förnekelse att skydd för att hindra smittspridning borde vara olagligt att framföra som du gör.
Inse att det kan finnas de som tror på vad du skriver och vägrar använda munskydd trots att våra myndigheter gett oss det rådet på t.ex. inom kollektivtrafiken.

Du driver alltså en motståndsrörelse mot våra myndigheters råd.

Jag anser vi alla ska följa myndigheternas råd och rekommendationer och råd och gärna lite extra.

• Haha
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
optimum
B b8q skrev:
Jag har redan fått ett inlägg raderat idag för att det var OT och inte handlade om nyheter, så risken är stor att detta går samma väg. Men om du är snabb så hinner du kanske läsa:

Nej, jag förnekar inte att munskydd, rätt använt, minskar smittspridning. Jag använder det själv när jag går och handlar. Skulle jag åka kollektivt skulle jag också använda det.
Däremot tror jag att det har en väldigt mycket mindre inverkan än att hålla avstånd. Och en risk man kan se med munskydd är att en hel del slappnar av med att hålla avstånd. Så på det hela taget KAN det vara ett nollsummespel.
Bra då är vi inom detta av samma åsikt. :heart::love:
Men det finns tillfällen då social distans inte blir tillräcklig och där anser jag de ger extra skydd.

• Gilla
Guzzi och 2 till
  • Laddar…
Fairlane
N Nybergzzz skrev:
Gjort sitt jobb?
Jämför antal döda med resten av norden och förklara vrf vi är bättre än våra grannländer
Ja de har gjort sitt jobb. Självklart kan man ha olika åsikter om de gjort det bra eller dåligt, men när man börjar hota folk så har man mer än en skruv lös.

Med tanke på hur många som tycker att det är ok att hota folk på detta sätt i det här landet så är det nog tyvärr rätt många personer med ett antal skruvar lösa. Som tur är så stannar det oftast vid just hot och personerna bakom är fega typer som endast för det anonymt eller rnöjligen tillsammans med sina liktänkande knäppgökar.

• Gilla
El-Löken66 och 5 till
  • Laddar…
Nissens
optimum optimum skrev:
Förnekelse att skydd för att hindra smittspridning borde vara olagligt att framföra som du gör.
Inse att det kan finnas de som tror på vad du skriver och vägrar använda munskydd trots att våra myndigheter gett oss det rådet på t.ex. inom kollektivtrafiken.

Du driver alltså en motståndsrörelse mot våra myndigheters råd.

Jag anser vi alla ska följa myndigheternas råd och rekommendationer och råd och gärna lite extra.
Men snälla du. Det är inte mitt fel att Tjeckien som har masktvång och restriktioner sedan länge har värsta smittspridningen i Europa nu.

Din åsikt om ansiktsmask stämmer inte med verkligheten. Det kan du ju inte skylla pånågon annan.
Du verkar ha en övertro på ansiktsmasken helt enkelt.

• Gilla
Guzzi och 2 till
  • Laddar…
A Abies koreana skrev:
Ur DN´s nyhetsflöde;

Tjeckien mest smittdrabbat i Europa

Tjeckien har tagit över från Portugal som det land där coronaviruset nu sprids snabbast i EU.
I torsdagens siffror från EU:s smittskyddsenhet ECDC landar Tjeckien på 968 nya fall per 100 000 invånare under de senaste två veckorna, en ökning med sex procent från förra veckan.
Närmast efter följer nu Estland med 649 fall och Slovenien med 621, medan Portugal gått ned till "bara" 590 från 1 190 i förra veckan.
Den största ökningen under den senaste veckan redovisas från Grekland, plus 27 procent, och Bulgarien, plus 23.
Sverige ligger på nionde plats bland de 27 EU-länderna med en tvåveckorssiffra på 396 nya fall per 100 000 invånare.
Och det betyder att Sverige ligger aom nio sämskt. Ingen lagerkrans där man annars alltid är så duktig. Jämför gärna med jämförbara länder som Danmark, Norge mm.

Nissens
T Thomas_Blekinge skrev:
Och det betyder att Sverige ligger aom nio sämskt. Ingen lagerkrans där man annars alltid är så duktig. Jämför gärna med jämförbara länder som Danmark, Norge mm.
Haha, Svenskarna själva tycker kanske att de är duktiga i diverse sammanhang... men de flesta i världen vet inte ens vad Sverige är för något...
Jämförbara länder i drtta sammanhanget är främst EU länderna, Danmark o Norge är otroligt udda i sammanhanget. Men det har ju ältats så många ggr så jag antar att du är ironisk. :)

harry73 harry73 skrev:
I ett tidigare inlägg visar jag att Sverige har ca 40% mindre dödsfall (om man tittar på överdödligheten) än genomsnittet i EU
[länk]

Våra nordiska grannar är undantag i Europa och framförallt Norge har i det närmaste ingen Ccovid epidemi alls. Så visst är det bra, men det gör oss inte automatiskt dåligt.

Tittar man på Finlandssiffror, ser man att de ändå har en betydande överdödlighet, om än inte lika stor som Sverige. Men de finska siffror visar även att de började 2020 med en väldig hör UNDERdödlighet. Detta påverkar såklart Finlands medelvärde över resten av året och kan bara förklaras med att väldigt många äldre sköra redan dog innan pandemin, t ex under 2018 eller 2019.

Det blir dags att du accepterar att Sverige gjorde det relativt bra och det MED en större känsla av frihet under befolkningen.
Nu ser man att antalet rapporterade dödsfall minskar snabbt, och även om det skulle komma en tredje våg, blir konsekvenserna begränsade eftersom de största riskgrupper redan är vaccinerade.

Jag är stolt på regeringen och FHM och jag hoppas att de vågar fortsätta på den sansade vetenskapliga linjen de går på nu.
Haha data för december finns ej att tillgå.
Falsk propaganda...

optimum
Nissens Nissens skrev:
Men snälla du. Det är inte mitt fel att Tjeckien som har masktvång och restriktioner sedan länge har värsta smittspridningen i Europa nu.

Din åsikt om ansiktsmask stämmer inte med verkligheten. Det kan du ju inte skylla pånågon annan.
Du verkar ha en övertro på ansiktsmasken helt enkelt.
Jag följer myndigheternas råd och du försöker motarbeta dessa genom att påstå att minskydd inte fungerar.

Du motarbetar alltså myndigheternas råd att skydd oss. Riktigt illa..

optimum
D djac skrev:
Detta borde väl kunnas jämställas med grovt blåljussabotage, fängelse lägst 2 och högst 18 år?!

[länk]
Håller med att det är fruktansvärt att man hotar personer bland våra myndigheter.

Så här svarade Stefan Löfven igår i vid AB nyheter om hoten och jag håller med till 100%

Klipp från nyhetsrapporteringen igår.

Skärmdump med citat från Stefan Löfven om att kritik är naturligt men att hot är oacceptabelt.

Edit: Det var kl 13:37 2021-02-18 på Aftonbladets nyheter

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3Jgxj9/senaste-nytt-om-coronaviruset

Redigerat:
Nissens
optimum optimum skrev:
Jag följer myndigheternas råd och du försöker motarbeta dessa genom att påstå att minskydd inte fungerar.

Du motarbetar alltså myndigheternas råd att skydd oss. Riktigt illa..
Du är rolig du.
Det där med munskydd är ett spel gör gallerierna.
Du brukar ju inte tro på något som FHM säger annars, men just munskydden har du fastnat vid bara för att just du fått för dig att de hjälper. Att de inte hjälper i verkligheten spelar ingen roll?

En kollega till mig åkte på tjänsteresa i början på januari. Hen testades negativt för covid innan resan, var noga med ansiktsmask på hela resan, satt i karantän och testades positivt efter jag tror det var bortåt någon vecka. Sedan blev det längre förvaring. Hen är en försiktig person och var väldigt noga med ansiktsmasken hela resan, men hjälpte gjorde den inte...

Att Tjeckien trots tvång för ansiktsmask sedan lång tid har den värsta smittspridningen i Europa är fakta, du kan ju inte bara ignorera det och låtsas som att det inte stämmer... SVT sprider den informationen så du får väl be dem att censurera sig. :)

För övrigt har du själv skrivit otaliga inlägg med agg mot Tegnell och FHM i ett försök att undergräva förtroendet för dem. Jag har reagerat flera gånger mot det beteendet här. Det är svårt att förstå syftet med att angripa kompetenta människor som gör sitt jobb.
Det är illa...

Redigerat:
  • Gilla
Wide Glide och 4 till
  • Laddar…
harry73
N Nybergzzz skrev:
Haha data för december finns ej att tillgå.
Falsk propaganda...
Jag tycker synd om dig det kan inte vara roligt att leva med så mycket misstro

• Gilla
Wide Glide och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.