Ulltand Ulltand skrev:
- - - färre kommer att behöva vaccin i närtid. Så vaccinationen kommer att gå snabbare.
Nåja, även de som haft Covid-19 ska ju vaccineras (efter man tillfrisknat), och jag tror nog fortfarande att det är antalet vaccindoser som levereras som är den begränsande faktorn, inte hur många friska kandidater det finns för tillfället.

optimum
Ulltand Ulltand skrev:
Smittan i Stockholm ökar med 25 % på en vecka. Det här kan gå hur illa som helst sett till problemen man haft i både Israel och England.

Det var ju synd att vi inte hade kapacitet att sekvensera och stänga in den brittiska mutationen.

Dock för det ju med sig att färre kommer att behöva vaccin i närtid. Så vaccinationen kommer att gå snabbare.
Fel. det är 24,1 % (jag kom före)

Men de står även att det beror på att folk inte sköter rekommendationerna så bra.
Tror jag inte är orsaken utan de rekommendationer vi haft funkade hyffsat på tidigare virus men nu har vi mutationen från GB och då räcker inte de rekommendationerna.
Motsvarande hände i GB. Smittspridningen rusade när mutationen fick fäste och det krävdes kraftfullare åtgärder för att få bukt med smittspridningen, Sådana metoder finns inte i Sverige och dessutom kommer de inte införa något nytt före smittspridningen fått riktig fart.
Ungefär som när det brinner hemma, vänta en stund med att ringa brandkåren tills det är övertänt.

• Gilla
Ulltand
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
Fel. det är 24,1 % (jag kom före)

Men de står även att det beror på att folk inte sköter rekommendationerna så bra.
Tror jag inte är orsaken utan de rekommendationer vi haft funkade hyffsat på tidigare virus men nu har vi mutationen från GB och då räcker inte de rekommendationerna.
Motsvarande hände i GB. Smittspridningen rusade när mutationen fick fäste och det krävdes kraftfullare åtgärder för att få bukt med smittspridningen, Sådana metoder finns inte i Sverige och dessutom kommer de inte införa något nytt före smittspridningen fått riktig fart.
Ungefär som när det brinner hemma, vänta en stund med att ringa brandkåren tills det är övertänt.
Precis. Om folk sköter sig som vanligt ökar R-talet i alla fall med faktor 1,5 :(

• Gilla
optimum
  • Laddar…
BirgitS
optimum optimum skrev:
Man vet ju att rörligheten har ökat, fler rör sig i olika centrum, fler åker i kollektivtrafiken och fler jobbar på kontoret i stället för hemifrån nu jämfört med för någon månad sen eller före jul. Då ökar smittspridningen.

D
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Då säger vi att över 75%, vinner du. Under vinner jag:D.

Då är det bara frågan om vad vi skall satsa?

Staffan
I denna tråden är äran allt, en av oss kommer dessutom vara den första som vågat gissa och fått rätt!

• Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Precis. Om folk sköter sig som vanligt ökar R-talet i alla fall med faktor 1,5 :(
Du menar förstås ”missköter sig som vanligt”. Skulle man sköta sig och följa rekommendationerna skulle inte många bli sjuka. Men många går fortfarande på barer, anordnar fester, osv.

• Gilla
Staffans2000 och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
20 nya fall av den sydafrikanska virusmutationen vid namn B.1.351, har bekräftats i Västmanland.
– Det här klustret utgör just nu en mycket begränsad andel av antalet fall i Västmanland, där vi i övrigt, precis som i en del andra regioner, ser en tydlig ökning av antalet fall av den variant som först upptäcktes i Storbritannien, avslutar Emeli Månsson.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/v...rikanska-variationen-bekraftade-i-vastmanland

BirgitS
Mellan vecka 4 och 6 (förra veckan) sjönk antalet nya smittofall på äldreboenden med 69 procent. Bara den senaste veckan mer än halverades de.
Ett annat sätt att illustrera utvecklingen är att studera hur stor andel av nya covid-fall bland äldre som är kopplade till just äldreboenden. Länge var det mellan en fjärdedel och en femtedel.
Nu är det 7 procent.
– Det finns ingen annan rimlig förklaring än att siffrorna speglar en effekt av vaccinet. Vi har hela tiden trott att vaccinet fungerar, men det är ju väldigt skönt att få siffror på det, säger Anders Tegnell.
Ali Mirazimi, adjungerad professor i klinisk virologi på Karolinska institutet, delar bilden av att vaccinet är en sannolik förklaring till nedgången.
https://www.dn.se/sverige/forsta-tecknen-pa-vaccineffekt-i-sverige/

• Älska
  • Gilla
a.o.f och 1 till
  • Laddar…
B b8q skrev:
Du menar förstås ”missköter sig som vanligt”. Skulle man sköta sig och följa rekommendationerna skulle inte många bli sjuka. Men många går fortfarande på barer, anordnar fester, osv.
Eller så beror det på att tex alla hantverkare, butikspersonal mfl inte kan arbeta hemma och munskydd har de ju inte.

Eller att många skolor kör på som vanligt och att eleverna där inte har möjlighet att hålla några två meter,

Nej smittspridningen kommer inte från barer som stänger kl 8. Såvida du inte har egna data på det?

""20 FALL AV SYDAFRIKANSKA MUTATIONEN I VÄSTMANLAND

20 fall av den sydafrikanska mutationen av coronaviruset har hittats i Västmanland, skriver regionen i ett pressmeddelande. Det finns ingen koppling till resor och de som smittats är personer som har nära kontakt med varandra. Enligt regionen är utbrottet begränsat och kontrollerat.""

Samhällsspridning. Not good. Not a surprice either.

Björn Olsen ute och svingar i 'Efter fem' igen idag. Han är givetvis nöjd över att regeringen aviserar ytterligare åtstramningar och nedstängnig av hela handeln, men missnöjd över att det inte gjordes redan i våras då han menar att vi i så fall kunde undvikit den sammhällspridning vi haft.

Han ignorer att de länder i Europa (undantaget norden) som försökt detta har haft minst sagt tveksamma vinster till stora kostnader.

Personligen tycker jag det är mer motiverat att trycka ner smittan hårt nu när vi har ett konkret och inte nära vaccinationsmål. Dock ska det ju nyttan med det avvägas mot att riskgrupperna snart är fullvaccinerade. Övrig befolkning kan också bli ordentligt sjuk, med kroniska symptom, men sannolikheten är där så mycket lägre att jag tycker att ett öppet och fungerande samhälle väger tyngre.

Redigerat:
  • Gilla
skogaliten och 1 till
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Eller så beror det på att tex alla hantverkare, butikspersonal mfl inte kan arbeta hemma och munskydd har de ju inte.

Eller att många skolor kör på som vanligt och att eleverna där inte har möjlighet att hålla några två meter,

Nej smittspridningen kommer inte från barer som stänger kl 8. Såvida du inte har egna data på det?
Som du säger finns det en hel del exempel på folk som av olika anledningar inte KAN hålla avstånd till andra. Men de missköter sig inte, för de har inga bra alternativ.
Men ingen MÅSTE faktiskt gå på fest, bar, restaurang etc. Det är DE som missköter sig och inte tar ansvar.
Mest smittspridning sägs det ju vara på arbetet och i hemmet, men hur man mätt upp det vet jag inte - jag skulle själv vara mer rädd att bli smittad om jag stod i en trång tunnelbanevagn (vilket jag inte gjort på ett år), än om jag satt vid mitt skrivbord på kontoret.
Men jag tar inte skyddsåtgärder till extremerna, jag sover t.ex. fortfarande i samma rum och äter vid samma matbord som min fru.

• Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Gammelnörden Gammelnörden skrev:
"Efter hatstormen – nu lämnar örebroläkaren all covidforskning
Professor Jonas F Ludvigsson väljer att inte forska mer på ämnet covid-19. Det efter att han fått mängder med påhopp och hot i sociala medier efter sin senaste publicering."

[länk]
Och han är tydligen inte den enda utan flera vetenskapsjournalister utsätts för hat, maktspråk och nedvärderande argument i sådan utsträckning att vissa överväger att lämna journalistiken.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/vetenskapsjournalister-vittnar-om-okat-hat-under-pandemin

Många verkar ha svårt att skilja på sak och person så de gärna skjuter budbäraren i stället.:cry:

• Arg
  • Gilla
  • Ledsen
Ingenjören och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.