Staffans2000
BirgitS BirgitS skrev:
Kantar Sifo frågar ju regelbundet om det och i januari såg det ut så här:
[bild]
[länk]
Så det är ju få som har bestämt att de inte ska vaccinera sig.
Sedär!
Då blir det intressant att se hur väl teori stämmer överens med praktik.
Själv satsar jag min krona på att fler kommer att avstå.

Staffan

Satsuki
Den kanske kan tvinga folk att vaccineras? Eller tvinga folk att inte vaccineras för de minsann redan har haft covid och då har man förverkat rätten till vaccin?? Vem vet vad gränsen för pandemilagen är....

Satsuki
G gaidin skrev:
Det börjar ju låta som Ulltands vaccingissningar :D
:crysmile:
Skillnaden är väl att jag bär på en djupt rotad misstro till att planer ska hålla och förutsätter att allt kommer ta 25% längre tid än beräknat...

• Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
D
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Sedär!

Staffan
Sätter emot, tror bättre om folk, fler kommer ta!

Satsuki KristinaRT skrev:
:crysmile:
Skillnaden är väl att jag bär på en djupt rotad misstro till att planer ska hålla och förutsätter att allt kommer ta 25% längre tid än beräknat...
Bara 25? Annars är ju en bra tumregel att alla tidsuppskattningar ska multipliceras med pi.

• Haha
  • Gilla
blackarrow och 3 till
  • Laddar…
Staffans2000
D djac skrev:
Sätter emot, tror bättre om folk, fler kommer ta!
Bättre eller sämre. Det tål att diskuteras.
Skall vi sätta en gräns vid sjuttiofem procent?

Staffan

• Gilla
djac
  • Laddar…
D
Bättre eller sämre. Det tål att diskuteras.
Skall vi sätta en gräns vid sjuttiofem procent?

Staffan
Låter rimligt, det får bli min gissning!

• Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
BirgitS
Sedär!

Staffan
Det pratas ju om vaccinpass och att det t.ex. bara blir möjligt att resa till många länder för de som har vaccinerats och det kan jag nog tänka mig påverkar en del framåt sommaren.

Trenden har varit tydlig mot att allt fler vill vaccinera sig jämfört med resultaten tidigt under hösten.

• Gilla
Satsuki
  • Laddar…
D
D djac skrev:
Låter rimligt, det får bli min gissning!
Det är lite roligt @Staffan2, vi vågar iaf göra en framåtsyftande gissning och stå för denna. Varje gång jag har frågat de andra retroskopsryttarna om detta så har de reagerat förnärmat och menat att se in i framtiden kan man ju inte förrän i efterhand.

Satsuki
BirgitS BirgitS skrev:
Det pratas ju om vaccinpass och att det t.ex. bara blir möjligt att resa till många länder för de som har vaccinerats och det kan jag nog tänka mig påverkar en del framåt sommaren.

Trenden har varit tydlig mot att allt fler vill vaccinera sig jämfört med resultaten tidigt under hösten.
Gissningsvis kommer ganska många vilja ha vaccinpass så de kan åka till Grekland i sommar eller Kanarieöarna till höstlovet....

Pragmatiskt, men om det är det som krävs för att tillräckligt många ska vaccinera sig köper jag resonemanget (y)

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Staffans2000
Då säger vi att över 75%, vinner du. Under vinner jag:D.

Då är det bara frågan om vad vi skall satsa?

Staffan

harry73
Ulltand Ulltand skrev:
Men det är OK att en massa människor dör för att vi skall slippa jobbiga restriktioner en begränsad tid?
Visst har det dött många människor förra året kanske 100 000 varav ca 10% dog med covid. Även det är en massa människor såklart.
Men handlar det om krav på munskydd, ska man ta hänsyn till antal människor som nu dog med covid och som inte hade dött om folk använde munskydd.
Och då är jag plötsligt inte så säker på att det handlar om en massa människor. Framförallt när man tar hänsyn till alla äldre som redan Fick vaccin och alla övriga som redan har immunitet pga genomgången sjukdom.

• Gilla
hapazard
  • Laddar…
harry73
Satsuki KristinaRT skrev:
Den kanske kan tvinga folk att vaccineras?
Då blir jag antivaxxer på riktigt

• Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
Satsuki
harry73 harry73 skrev:
Då blir jag antivaxxer på riktigt
Samma här, på ren djävulskap... :devilish:

• Gilla
Staffans2000 och 1 till
  • Laddar…
Smittan i Stockholm ökar med 25 % på en vecka. Det här kan gå hur illa som helst sett till problemen man haft i både Israel och England.

Det var ju synd att vi inte hade kapacitet att sekvensera och stänga in den brittiska mutationen.

Dock för det ju med sig att färre kommer att behöva vaccin i närtid. Så vaccinationen kommer att gå snabbare.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.