1 014 016 läst ·
19 546 svar
1014k läst
19,5k svar
Coronavirus (SARS-CoV-2) nyhetstråd
Satsuki
Trädgårdsfixare
· Skåne
· 3 271 inlägg
Satsuki
Trädgårdsfixare
- Skåne
- 3 271 inlägg
Var ju inte riktigt det du skrev.....Ulltand skrev:
Det är möjligt att du menade något annat, men hur ska jag eller någon annan veta vad du menar? Tankeläsning fungerar inte....
FÖ, eftersom vi inte vet med säkerhet hur länge man har skydd efter genomgången infektion är det väl mycket olämpligt att undanta tex äldre som var sjuka i våras och riskera att de avlider andra gången de får infektionen, eller?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 091 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 091 inlägg
Och vi ser ju också hela tiden att när en viss restriktion har gällt några veckor så slutar folk att bry sig. I maj slutade folk att bry sig om det som hade gällt sen mars, under hösten ändå mer. I slutet av januari slutar folk bry sig om de restriktioner som infördes under slutet av november och början av december. Så om man inför en restriktion "för tidigt" slutar folk att bry sig "för tidigt". Man måste hela tiden ha en möjlighet att införa något mer för att få effekt. Hade munskydd införts i december så hade man inte kunnat införa det nu när det verkligen börjar finnas brittiska varianter utan i stället hade folk redan börjat tröttna på dem och inte brytt sig längre.Ulltand skrev:
Ja det kan vara olämpligt att undan ta äldre som varit sjuka i våras. Men det är rimligt att lägga dem efter äldre som inte varit sjuka alls.KristinaRT skrev:
Var ju inte riktigt det du skrev.....
Det är möjligt att du menade något annat, men hur ska jag eller någon annan veta vad du menar? Tankeläsning fungerar inte....
FÖ, eftersom vi inte vet med säkerhet hur länge man har skydd efter genomgången infektion är det väl mycket olämpligt att undanta tex äldre som var sjuka i våras och riskera att de avlider andra gången de får infektionen, eller?
Satsuki
Trädgårdsfixare
· Skåne
· 3 271 inlägg
Satsuki
Trädgårdsfixare
- Skåne
- 3 271 inlägg
Är du allvarlig?Ulltand skrev:
Om du går upp några inlägg till #3687 ser du att det finns ett citerat, till inlägg #3682 som är ditt där du anklagar mig för att inte förstå.
Även inlägget #3679, där jag förklarar vad PCR är har citat till ditt inlägg där du föreslår PCR testning vid vaccination för att se om folk haft infektion innan.
Edit: Tydligen har Ulltand nu plockat bort den något syrliga kommentaren med påståendet att jag inte citerade inlägg så denne inte visste vad jag pratade om. För tydlighetens skull låter jag mitt svar stå kvar m denna förklaring.
Redigerat:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 091 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 091 inlägg
Kantar Sifo frågar ju regelbundet om det och i januari såg det ut så här:Staffan2000 skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
https://www.msb.se/siteassets/dokum...449-msb_rapport-coronaundersokning_210205.pdf
Så det är ju få som har bestämt att de inte ska vaccinera sig.
Fungerar det inte med frivillighet får man göra det tvingande. Nu finns det ju en pandemilag att luta sig emot.BirgitS skrev:
Och vi ser ju också hela tiden att när en viss restriktion har gällt några veckor så slutar folk att bry sig. I maj slutade folk att bry sig om det som hade gällt sen mars, under hösten ändå mer. I slutet av januari slutar folk bry sig om de restriktioner som infördes under slutet av november och början av december. Så om man inför en restriktion "för tidigt" slutar folk att bry sig "för tidigt". Man måste hela tiden ha en möjlighet att införa något mer för att få effekt. Hade munskydd införts i december så hade man inte kunnat införa det nu när det verkligen börjar finnas brittiska varianter utan i stället hade folk redan börjat tröttna på dem och inte brytt sig längre.
Satsuki
Trädgårdsfixare
· Skåne
· 3 271 inlägg
Satsuki
Trädgårdsfixare
- Skåne
- 3 271 inlägg
Tack och lov har vi väldigt strikt reglerad tvångsvård i Sverige.Ulltand skrev:
Läs gärna om tvångssteriliseringar om du ifrågasätter vikten av fritt val och respekt för individens integritet.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 091 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 091 inlägg
Nu har regeringen flaggat för att det kan bli förseningar i vaccineringarna.optimum skrev:
https://www.hallandsposten.se/nyheter/sverige/löfven-vaccinationer-kan-ta-längre-tid-1.41631408
Dessutom ska tydligen halvårsskiftet tolkas som 5 juli (första måndagen i juli)
KristinaRT skrev:
Du jämför krav på munskydd med tvångssterilisering?
Men det är OK att en massa människor dör för att vi skall slippa jobbiga restriktioner en begränsad tid?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 091 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 091 inlägg
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/senaste-nytt-om-coronaviruset kl. 15.10 där det står lite vad pengarna ska användas till
Satsuki
Trädgårdsfixare
· Skåne
· 3 271 inlägg
Satsuki
Trädgårdsfixare
- Skåne
- 3 271 inlägg
BirgitS skrev:
För tidigt att säga ”vad var det jag sade” men.... Just detta med små framskjutningar är precis det jag trodde: först var midsommar, sedan blev det sista juni, nu är det tydligen 5 dgr in i juli.... Undrar när det blir ”innan höstterminen börjar”?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 091 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 091 inlägg
I vanliga fall utgår man från hur barnet må, allmäntillståndet, om barnet är piggt och normalt så reagerar man inte på snorig näsa etc, under coronan så har det varit tvärtom, minsta tecken på något så skickas ungen hem. Jag tycker därför att det är svårt att jämföra sifrorna mellan åren, man ändrar ju förutsättningarna radikalt.harry73 skrev:
Nu undrar jag vad som inte stämmer med verkligheten? Enligt figuren du länkar till finns det en ökning av antal vabansökningar under vecka 11 - 14. resten av året (fram till v33) finns det inga skillnader.
[bild]
Att man i mars-april hade en ökning, när det för gemena man inte fanns tester tillgängliga och när alla barn med vanliga allergisymptom blev hemskickade av orolig skolpersonal, är ju på inget sätt ett bevis på att barn blev mer eller oftare sjuka under 2020. Att antal vabansökningar har legat på samma nivå under stora delar av året, är snarare ett tecken på att barn var friskare. Under 2019 var det vanligt med snoriga näsor på skola och förskola, men förra året var det väldigt ovanligt.
Det börjar ju låta som Ulltands vaccingissningarKristinaRT skrev: