optimum
Mycket positiva nyheter

Textbanner som lyder "JUST NU: Ska undersöka vaccinets effekt på barn" med en undertext "Liverapportering om coronapandemin".

Skärmbild av ett foruminlägg om studie av coronavaccin för barn vid Oxfords universitet.

Nissens
optimum optimum skrev:
Du är OT. Håll dig till ämnet.
Du är inte ens chef numera och har nog aldrig varit ledare.
Vad menar du med ”inte ens chef”?? Jag har förstått att du tycker att ditt chefsjobb är viktigt, men man blir mätt på det där efter några decennier, tro mig.

I den riktiga verkligheten har jag varit chef på alla nivåer, från din nivå och upp till VD under flera decennier. Nu är jag direktör och trivs utmärkt med det, liknande utmaningar och man har mer tid att ägna sig åt det som är roligt, men jag är liksom inte noga med titlarna, det viktiga är utmaningarna man får. :)

Visst, om du slutar skriva OT, så kan jag fundera på detsamma. 90% här är OT...
Men det känns lite billigt av dig att dra i OT snöret så fort du hamnat i hörnet. :)

• Gilla
  • Haha
gaidin och 9 till
  • Laddar…
Man kan se att folks följsamhet mot restriktioner eller vad ni vill kalla det ser lite olika ut i världen.
Det finns lite olika kulturer eller vad man ska kalla det.
Även maktutövandet ser lite olika ut.

1. Asien kör renlighet, munskydd och försöker stoppa virusutbrott direkt (om man inte lyckas förneka dess existens och sopa det under mattan).

2. Den västerländska ”vänta och se” attityden.
Vad man kan, får eller vill göra och slutligen gör beror på lagar och politiker i olika länder och inte så mycket på vetenskap.

3. Den sydamerikanska matchostilen. Kinesiskt vaccin vill vi inte ha.
Vad skönt med ledigt från jobbet. Låt oss ha party på stranden.

I Peru dog 13 personer då Polisen stormade en illegal festlokal.
Ojdå, vad ska vi göra? Folk dör på alla möjliga sätt.
Va, glömde vi bort att teckna avtal om vaccin? Men det var ju lite rörigt utan president...
Nu har de iaf fått till några avtal och första 300’000 dosorna kinesiskt vaccin är på gång. (De kanske blev över i Brasilien? :rolleyes: ).

Först ut att vaccineras är polisen, militärer, politiker och företrädare för hälsovården.
Någon måste ju sköta landet. :oops:

Hur har Indien och Afrika lyckats få så få fall per capita?
Vi får göra studiebesök och se hur deras strategier ser ut!

P.S. Inlägget är en blandning av gamla nyheter, generaliseringar, åsikter och ironi.

• Gilla
Nissens
  • Laddar…
B b8q skrev:
Nej, om du hade bemödat dig om att läsa rapporten jag nyss länkade till så kan du se att i Kanada och Australien (två länder som iaf då rapporten skrevs hade relativt lite smittspridning) så står andelen covid-döda på äldreboenden för hela 80 procent (medan det i de flesta länder ligger på 30-50 procent, Sverige hade då 47).

Ja, nu gjorde jag en fuling och jämförde med extremvärden, men jag är i alla fall ärlig med det, och jag gjorde det bara för att jag störs av din onyanserade attityd. ”Oaktat var man tittar”. Nej, det är helt enkelt inte sant.
Jag har sagt det förr @Ulltand - om du bara lade in lite mer ödmjuka ord i dina inlägg, som ”troligen”, ”kanske”, ”mestadels” osv, så skulle du slippa SÅ mycket mothugg och folk skulle dessutom LYSSNA mer på dina åsikter.

Ett tips i all välmening. :heart:
Två länder är att betrakta som ett undantag! :heart:

Utan att ha läst rapporten så kanske du kan fylla i om det rör sig om 10-tals % av länder?

Då har det tillkommit ny kunskap och jag har fel!

Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Jag ligger på hotell just nu i Norge. Som Svensk får jag inte äta frukost i matsalen, utan jag sitter i karantän på rummet med en jättepåse med extraalltfrukost. Bortsett från att jag blir betraktad som spetälsk, är det relativt, som vanligt.

Staffan
Låter så där :)

Gick bra att ta sig till Norge? Hade du någon negativ test med dig? Antigen?

Jag behöver åka till Finland i nästa vecka..

Staffans2000
Jag jobbar med transporter, så jag är undantagen gränsrestriktionerna.
Lite lustigt är det, att det är stängt åt båda hållen.

Staffan

• Gilla
optimum och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Två länder är att betrakta som ett undantag!
Du menar som Norge och Finland när det gäller smittspridning?

• Gilla
El-Löken66 och 1 till
  • Laddar…
optimum
B b8q skrev:
Jag rekommenderar att titta på bröderna Norbergs melloparodier istället. Bara snabbrepriser och såväl text som dräkter är mycket bättre...
Blev nog fel tråd eller?:love:

BirgitS
De godkända vaccinerna riktar in sig på att kroppen ska tillverka antikroppar mot spike-proteinet på virusytan men nu är det en forskargrupp vid Nottingham-universitet (England) som i stället försöker ta fram ett vaccin som riktar in sig på proteiner i kärnan som har lägre sannolikhet att mutera. Kliniska prövningar på människor beräknas starta under andra halvåret i år.

Det skulle då kunna bli ett vaccin som fungerar även mot varianter där spike-proteinet har ändrats, den typ av varianter som vi nu ser.

Men de är inte ensamma om tanken utan liknande arbeten pågår i Belgien och Frankrike.
https://www.telegraph.co.uk/news/20...sal-vaccine-can-conquer-covid-variants-could/
även i DN:s live-flöde

• Gilla
Satsuki och 5 till
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
Blev nog fel tråd eller?:love:
Japp, sorry

• Gilla
optimum
  • Laddar…
P
tusenett skrev:
Ja, det tar också bara en liten stund och knappt någon energi alls att ta ett uns av något korrekt, vrida till det till en lögn som passar agendan, presentera den som sanning och som ett enkelt svar på något komplext.

Det tar sen väldigt mycket tid och resurser för andra att bemöta lögnerna med riktiga bevis, studier och forskningsrapporter så det är en ojämn kamp redan från start.
Tecknad bild som illustrerar Brandolinis lag om energiåtgången för att motbevisa nonsens jämfört med att framställa det.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

https://en.wikipedia.org/wiki/Brandolini's_law

• Gilla
Ingenjören och 4 till
  • Laddar…
Antiviral coating on face masks kill Kent and South Africa Covid variants in an hour, [Yahoo News / The Telegraph]
Brittiska forskare tar fram en antiviral behandling som snabbt bryter ner virus på munskydden.

BirgitS
blackarrow blackarrow skrev:
Antiviral coating on face masks kill Kent and South Africa Covid variants in an hour, [Yahoo News / The Telegraph]
Brittiska forskare tar fram en antiviral behandling som snabbt bryter ner virus på munskydden.
Men jag förstår inte riktigt syftet med det hela?
Är det bara att man ska kunna återanvända masker eller ha dem under lång tid utan att riskera dåligt filter?
Normalt ska man väl byta masken efter en timme eftersom den är fuktig och slänger man då den gamla så är ju viruspartiklarna på den borta.

• Gilla
El-Löken66
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
De godkända vaccinerna riktar in sig på att kroppen ska tillverka antikroppar mot spike-proteinet på virusytan men nu är det en forskargrupp vid Nottingham-universitet (England) som i stället försöker ta fram ett vaccin som riktar in sig på proteiner i kärnan som har lägre sannolikhet att mutera. Kliniska prövningar på människor beräknas starta under andra halvåret i år.

Det skulle då kunna bli ett vaccin som fungerar även mot varianter där spike-proteinet har ändrats, den typ av varianter som vi nu ser.

Men de är inte ensamma om tanken utan liknande arbeten pågår i Belgien och Frankrike.
[länk]
även i DN:s live-flöde
Öppen artikel. Britterna är på hugget...
Exclusive: 'Universal vaccine' that can conquer all variants could be available within a year thanks to British scientists] [Yahoo News]
Lite för bra försatt vara sant...men jag säger inte att de har fel bara för att jag inte riktigt förstår hur det ska fungera. :rolleyes:
Skulle man klara sig utan antikroppar som blockerar spike-proteinet?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.