BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Du skall nog tolka in begreppet "helhetsbilden" i Expressen formulering. När jag läser "helhetsbilden" ger den en språklig ledtråd som inte betyder "exakt" 40-60 %"
"Helhetsbilder" har de ju översatt från "The overall picture" så källan har således med att det inte är 40-60 % två gånger enligt dig då.

Ulltand Ulltand skrev:
Du är inne på en tes att dödligheten kan bero på att smittsamheten är oproportionell i olika grupper. Så kanske det kan vara men det saknar betydelse för uppmätt dödlighet.
Det är väl inte precis jag som är inne på det utan "Muge Cevik, an infectious disease expert at the University of St. Andrews in Scotland and a scientific adviser to the British government."
Om man med dödlighet avser risken för en enskild person att avlida så har det stor betydelse om båda beräkningarna avser samma åldersfördelningen eller om den ena beräkningen har en kraftig slagsida åt de äldsta. Du vet ju att åldern är största riskfaktorn.

Ulltand Ulltand skrev:
Lite kuriosa. Lägger man ihop data från de två studier som du publicerade i en minimetanalys bli det ungefär just 50% hö!gre dödlighet
Nu var det ju bara två exempel från 10-15 studier som är mer eller mindre bra, utförda på olika sätt och omfattar olika antal personer. Jag valde två extremer för att visa hur osäkra studiernas resultat är.

Denna mening är värd att fundera över:
5. Whilst studies limited to in-patients did not identify evidence of increased disease severity, this is not incompatible with an overall increase in disease severity.
Som vanligt om man vill få en djupare förståelse av resultaten bör man inte nöja sig med en kort resumé i kvällspressen.

BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
"Det kan räcka med en vaccindos för den som redan varit sjuk i covid-19.
Frankrike har nu uppdaterat sina rekommendationer – och frågan har varit uppe på Folkhälsomyndighetens bord.

– Problemet är inte vetenskapen, för det här fungerar i teorin, säger vaccinforskare Ali Mirazimi och får stöd av vaccinsamordaren Richard Bergström.

Men Anders Tegnell är tveksam." Expressen

Så här skulle man kunna frigöra runt 1 miljon extra doser. Enligt AT är det för krångligt att göra individuella bedömningar men det är väl bara att göra ett samtidigt PCR test på de som vaccineras om de tror sig ha haft smittan och ännu inte testat sig. Sedan kan det vara upp till var och en om man ändå vill ha den andra sprutan. (vilken kan ge rätt jobbiga reaktioner för den som varit smittad)
Som jag skrev häromdagen så finns en variant på den rekommendationen i åtminstone Region Stockholm. Det är typ att om man har haft covid (verifierad genom någon sorts test) och får en kraftigare reaktion på dos 1 finns det inget behov av att ta dos 2 för då har redan dos 1 fungerat som en booster.

Gör man en generell rekommendation som det låter som att Frankrike gör bör man nog ta hänsyn till när personen var sjuk, hur pass allvarligt sjuk man var och om man har fått antikroppar. Det är ju känt att det är vanligt att antikropparna och immunsystemets försvar ofta blir sämre med tiden och man kan bli smittad på nytt.

PCR-test är för pågående sjukdom. Om du menar antikroppstest så är det ett blodprov som skickas till labb och som man får svar på efter något dygn. Antikroppstest behöver alltså göras innan vaccinationstillfället. När det blir dags för allmän vaccinering är kort tid per vaccinering viktig för att få ett högt flöde och bör inte störas genom att det ska utföras tester samtidigt.

BirgitS
harry73 harry73 skrev:
De som redan haft covid ska man sätta längst ner på vaccinkön, då frigör man ännu fler doser till de som behöver det
Skyddet avtar med tiden, en del har ju blivit sjuka på nytt efter 3 månader.

trähandtag trähandtag skrev:
Vad kan hända om den som ska ta vaccinet har haft c19, men inte vetat om det? Blir det någon extra, annorlunda reaktion efter andra sprutan.
Immunsystemet går då igång kraftigare och snabbare så man kan få en allvarligare form av de vanliga biverkningarna, typ i stället för lätt feber får man mer feber.

• Gilla
Wide Glide och 1 till
  • Laddar…
trähandtag trähandtag skrev:
Vad kan hända om den som ska ta vaccinet har haft c19, men inte vetat om det? Blir det någon extra, annorlunda reaktion efter andra sprutan.
Ja det blir en kraftigare immunrespons. Det är ju bra men den kan bli rätt jobbigt med tex hög feber och så.

BirgitS BirgitS skrev:
"Helhetsbilder" har de ju översatt från "The overall picture" så källan har således med att det inte är 40-60 % två gånger enligt dig då.

Det är väl inte precis jag som är inne på det utan "Muge Cevik, an infectious disease expert at the University of St. Andrews in Scotland and a scientific adviser to the British government."
Om man med dödlighet avser risken för en enskild person att avlida så har det stor betydelse om båda beräkningarna avser samma åldersfördelningen eller om den ena beräkningen har en kraftig slagsida åt de äldsta. Du vet ju att åldern är största riskfaktorn.

Nu var det ju bara två exempel från 10-15 studier som är mer eller mindre bra, utförda på olika sätt och omfattar olika antal personer. Jag valde två extremer för att visa hur osäkra studiernas resultat är.

Denna mening är värd att fundera över:

Som vanligt om man vill få en djupare förståelse av resultaten bör man inte nöja sig med en kort resumé i kvällspressen.

Vartåt tror du då det landar? Vilken siffra skall man ta höjd för utifrån tillgängliga kunskaper?

Ska man säga som FHM brukar göra, vi vet inget helt säkert och då utgår vi ifrån att det inte sker/har effekt osv. Ungefär som asymptomatisk smitta eller om munskydd?

BirgitS
DN Vetenskap https://www.dn.se/vetenskap/det-har-viruset-livnar-sig-pa-orattvisor-i-samhallet/
Länder stängt ned och öppnat igen flera gånger för att dämpa smittspridningen. WHO har kallat nedstängningarna för ett trubbigt verktyg.
– Vi förstod tidigt att det här viruset inte kommer att påverka alla på samma sätt, vi sitter inte i samma båt. Men insatserna fokuserade alla på samma sätt, säger han.
– Några måste hålla igång samhället och det är där infektionerna hamnar.
...
Det har ingenting att göra med kultur och biologiska skillnader, det handlar om var du arbetar och hur du bor.
– Det finns tre grundläggande principer inom folkhälsoarbete som jag tror hade hjälpt oss i att utforma insatser mot covid-19. Vi gör mer för människor som behöver mer hjälp, vi väger nytta mot risker med alla åtgärder och vi vill engagera de som påverkas av åtgärderna så att de deltar, säger han.
Undersökningar från till exempel Storbritannien visar att knappt en av fem följer rekommendationerna för att testa sig vid symtom, sätta sig i karantän tills provsvaret kommer och isolera om det är positivt.
– Vi måste bli bättre på att tänka utanför vår egen kontext när det gäller åtgärder. Om du tror att det bara är att stänga ned för att du kan arbeta hemifrån, var kommer du få din mat ifrån och vem ser till att du har el och internet?
Det finns tre åtgärder som alla länder bör fokusera på, tycker Stefan Baral. Den första är att ta bort barriärer för testning och vård. Till exempel skiftarbetare har ofta inte möjlighet att ta ledigt för att testa sig, vilket ökar risken för att smitta vidare. Den andra är att erbjuda utrymme till den som är trångbodd och bor i ett flergenerationshushåll att isolera sig i väntan på testsvar, för att minska riskerna för smittspridning inom hushåll till högriskpersoner. Den sista är att minska risken för infektioner på de arbetsplatser som måste vara öppna.
– Vi måste arbeta med att göra vaccinationerna tillgängliga för alla. Du och jag kan vaccinera oss när som helst, men skiftarbetare kommer att behöva ta ledigt för att vaccinera sig och då kommer de att tvingas välja mellan vaccin och pengar.
I Ontario har mer smitta och fler dödsfall inträffat på vinstdrivande äldreboenden med fler timanställda, lägre personaltäthet och fler boende på samma yta.

• Gilla
skogaliten och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
DN Vetenskap [länk]
Kan du sammanfatta en ståndpunkt eller en synpunkt från alla citat?

BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Vartåt tror du då det landar? Vilken siffra skall man ta höjd för utifrån tillgängliga kunskaper?

Ska man säga som FHM brukar göra, vi vet inget helt säkert och då utgår vi ifrån att det inte sker/har effekt osv. Ungefär som asymptomatisk smitta eller om munskydd?
Jag tänker inte gissa.

Men det är fortfarande samma åtgärder som håller nere smittspridningen oavsett vilken dödlighet och smittspridningstakt en ny variant har, dvs. träffa så få som möjligt.

BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Kan du sammanfatta en ståndpunkt eller en synpunkt från alla citat?
Nej, det är en längre resonerande artikel som inte har bara en ståndpunkt och redan att välja ut citaten för att någorlunda täcka in innehållet var svårt. Ska man nödvändigtvis göra det så blir det rubriken ”Det här viruset livnär sig på orättvisor i samhället” men det säger ju inte så mycket utan man bör ju läsa artikeln, det tar inte så lång tid.

• Gilla
El-Löken66
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Jag tänker inte gissa.

Men det är fortfarande samma åtgärder som håller nere smittspridningen oavsett vilken dödlighet och smittspridningstakt en ny variant har, dvs. träffa så få som möjligt.
Man skulle kunna tänka att argumentet "vi vet inget säkert om dödlighet" kan vara bra för FHM, då kan de ju inte beskyllas för att ha gjort för lite.

Men om vi tror oss veta att det är betydligt farligare virus så kommer FHM få hård kritik för att ha gjort för lite.

Jag tycker vi har väldigt mycket data som säger att viruset är betydligt mer smittsam OCH sannolikt runt 50% mer dödligt.

BirgitS BirgitS skrev:
Nej, det är en längre resonerande artikel som inte har bara en ståndpunkt och redan att välja ut citaten för att någorlunda täcka in innehållet var svårt. Ska man nödvändigtvis göra det så blir det rubriken ”Det här viruset livnär sig på orättvisor i samhället” men det säger ju inte så mycket utan man bör ju läsa artikeln, det tar inte så lång tid.
Jag tycker det 'är rimligt att den som postar en länk ger en bra sammanfattning alternativ skriver att det inte går.

Ett gäng lösryckta citat är inte ett bra format i forumet imo.

BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Jag tycker det 'är rimligt att den som postar en länk ger en bra sammanfattning alternativ skriver att det inte går.

Ett gäng lösryckta citat är inte ett bra format i forumet imo.
Okej, jag försökte välja citaten så att de skulle fungera som en sammanfattning. Men alla måste inte vara intresserade av allt som postas. Om du inte är intresserad av att tänka mer på hur ojämnt restriktioner slår, varför vissa grupper drabbas så svårt trots hårda nedstängningar osv. så är du helt enkelt inte en del av målgruppen för artikeln. Jag tyckte däremot den var mycket intressant för den vidgade min förståelse för folkhälsoarbete och gav mig lite mer helikopterperspektiv.

• Gilla
El-Löken66 och 3 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
DN Vetenskap [länk]
Det finns tre åtgärder som alla länder bör fokusera på, tycker Stefan Baral. Den första är att ta bort barriärer för testning och vård. Till exempel skiftarbetare har ofta inte möjlighet att ta ledigt för att testa sig, vilket ökar risken för att smitta vidare. Den andra är att erbjuda utrymme till den som är trångbodd och bor i ett flergenerationshushåll att isolera sig i väntan på testsvar, för att minska riskerna för smittspridning inom hushåll till högriskpersoner. Den sista är att minska risken för infektioner på de arbetsplatser som måste vara öppna.
Citat:
– Vi måste arbeta med att göra vaccinationerna tillgängliga för alla. Du och jag kan vaccinera oss när som helst, men skiftarbetare kommer att behöva ta ledigt för att vaccinera sig och då kommer de att tvingas välja mellan vaccin och pengar.

Första punkten är ju politikers fel som tryckt ihop alla invandrare i förorter.

Har skribenten hört talas om komptimmar?
Har aldrig varit med om eller hört talas om ngn som nekas ledighet för läkarbesök inom de som jobbar skift.

T
N Nybergzzz skrev:
Första punkten är ju politikers fel som tryckt ihop alla invandrare i förorter.
Välkommen tillbaka. Hade det varit tillåtet att diskutera politik här hade jag bett dig förklara vad du menar, men nu är det ju inte det så jag låter bli.

• Haha
djac
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.