1 014 023 läst ·
19 546 svar
1014k läst
19,5k svar
Coronavirus (SARS-CoV-2) nyhetstråd
Ja de är delaktiga. Men att bygga en strategi på rekommendationer blir rätt värdelöst.B b8q skrev:
Jag vet att verktygslådan är rätt så tom men den nya pandemilagen som annonserades verkar inte vara mycket mer än en utsliten skiftnyckel.
3 av 4 döda är verkligen illa.
Det blev hämtat igår på grund av vissa omständigheter och jag stannade utanför restaurangen i bilen och frugan gick in och hämtade maten vi beställt. Genom fönstren såg jag folk som stod tätt och för många samlade. Frugan konstaterade att de var rätt så runda under fötterna. Dessa i åldern 50+.
För detta finns det verktyg men följs inte upp.
Enklast vore att man genomförde kontroller av sådan ställen och där man inte sköter sig drar man in alkoholtillståndet på några år.
För de flesta restauranger en större katastrof än ett tillfälligt alkostopp efter kl 20:00
Jag vidhåller att strategin är för bristfällig och reglerna för klena. Dessutom nu i tider då muterade varianter börjar ta allt mer plats.
Jo frugan höll bra distans då hon var i andra änden av restaurangen och var inne typ 3 minuter.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 105 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 105 inlägg
Det görs ju, det utförs kontroller av restauranger, affärer osv. och om de inte rättar till det de har missat så blir det vitesförelägganden.optimum skrev:
Djac skrev "rapportera". Om du anser att t.ex. restaurangen inte uppfyllde kraven så bör du ju rapportera det till regionens smittskydd eller vem som nu är ansvarig för kontrollen där du bor.optimum skrev:
Hmm, barn smittar varandra i skolan och sen smittar de föräldrarna när de kommer hem, det är iaf en av smittvägarna.Nissens skrev:
Det skulle nog bli lite missnöje bland Svenska folket om man började fängsla grundskolebarn som inte hållit avstånd i skolan och sen fängslar deras föräldrar som inte alltid hållit 1-2 meters distans till sina barn i hemmet.
Det där med att alla som blivit sjuka kategoriskt medvetet har slarvat håller jag inte helt med om, framförallt inte när det gäller barn.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 105 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 105 inlägg
I en ogranskad israelisk studie har man kommit fram till att virushalten i en vaccinerad person som sedan smittats är en fjärdedel av mängden i en ovaccinerad person under förutsättning att det gått minst 12 dagar efter vaccinationen. Det pekar på en lägre smittsamhet och därmed påverkan på smittspridningen.
TT via t.ex. https://www.hd.se/2021-02-13/mindre-virusmangd-nar-vaccinerade-smittas
TT via t.ex. https://www.hd.se/2021-02-13/mindre-virusmangd-nar-vaccinerade-smittas
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 105 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 105 inlägg
Astra Zeneca är förvånade över hur många som har blivit så pass sjuka efter vaccineringen eftersom det inte stämmer med vad de har sett tidigare.BirgitS skrev:
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/astra-zeneca-om-biverkningarna-inte-forvantat– Nej, det är inte bra. Det verkar ha varit en större andel med biverkningar än vad som är förväntat. I studier har vi sett att någonstans runt 10 procent av de som vaccineras förväntas få biverkningar av det här slaget, säger han.
Läkemedelsjätten ska nu följa upp regionernas larm om misstänkta biverkningar.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 105 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 105 inlägg
En ny ogranskad brittisk studie visar att reumatikermedicinen tocilizumab kan ha en liten positiv effekt för de allra sjukaste. Om den kombineras med kortison blir effekten högre.
https://www.svt.se/nyheter/vetenska...minskar-dodlighet-hos-inlagda-covid-patienter
Det finns alltid undantag, men måånga vuxna slarvar med detta. Och så har vi de med munskydd som tror att de är skyddade och då inte behöver hålla avstånd.tusenett skrev:Hmm, barn smittar varandra i skolan och sen smittar de föräldrarna när de kommer hem, det är iaf en av smittvägarna.
Det skulle nog bli lite missnöje bland Svenska folket om man började fängsla grundskolebarn som inte hållit avstånd i skolan och sen fängslar deras föräldrar som inte alltid hållit 1-2 meters distans till sina barn i hemmet.
Det där med att alla som blivit sjuka kategoriskt medvetet har slarvat håller jag inte helt med om, framförallt inte när det gäller barn.
Oavsett, mitt budskap var att långt ifrån allt kan man skylla på myndigheterna, även om det är väldigt bekvämt. Då behöver man ju inte ta något eget ansvar....
Nä, jag är inte så stirrig på detta, mer pragmatisk, de flesta gör så gott de kan och en del kommer du aldrig nå, -du kan kalla de notoriska förbrytare om du vill, det finns säkert många skäl till att det blir så, men som sagt är jag pragmatisk där och gräver inte ner mig i det.optimum skrev:
Nu handlar det nog mest om positiv förstärkning, inte vara så gnälliga, folken runt om i världen börjar tröttna och behöver uppmuntras för att orka sista biten tills vaccinationerna har rullats ut i tillräcklig omfattning.
Så upp med hakan, visa lite mod och positivt ledarskap nu!
Detta är ju en grupp människor som omfamnar både whataboutism och nånannanism, -nån annan borde ta ansvar för våra beteenden och styra upp oss! Patetiskt men ligger tyvärr i tiden.Nissens skrev:
Ännu en vinklad artikel från Expressen... seriöst...
Ja, ingen har ju något eget ansvar för hur man följer instruktionerna...skall du fylla fängelserna med medborgare? Ta den enkla instruktionen som gällt mycket länge som väl alla som insjuknat och spridit viruset struntat i: att hålla avstånd...
Och åter igen...
Varför pratar men inte om över/underdödlighet och varför jämföra Sverige med extremer? Och om man nu gillar extremer, varför inte jämföra med extremer i andra ändläget? Det är lika ointressant dessutom.
Kvällspressen förnekar sig aldrig...
Det gamla munskyddet på hakan och salt över axeln, så är man safe!!Nissens skrev:
Det finns alltid undantag, men måånga vuxna slarvar med detta. Och så har vi de med munskydd som tror att de är skyddade och då inte behöver hålla avstånd.
Oavsett, mitt budskap var att långt ifrån allt kan man skylla på myndigheterna, även om det är väldigt bekvämt. Då behöver man ju inte ta något eget ansvar....
*ironi*
Det börjar nog också finnas ganska många som har antikroppar också. Om dessa inte är så noga med reglerna är det inte fullt så allvarligt ur smittspridningshänseende jämfört med när de som ännu är osmittade slarvar.Nissens skrev:
Det finns alltid undantag, men måånga vuxna slarvar med detta. Och så har vi de med munskydd som tror att de är skyddade och då inte behöver hålla avstånd.
Det går inte att se vilka som är vilka och det finns fortfarande anledningar för vaccinerade och de med antikroppar att inte slappna av helt så därför ska alla fortfarande följa samma regler. Men rent krasst är det skillnad på folk och folk.
Men jag håller med om att munskyddsbärare borde vara bäst på att följa rekommendationerna. Eftersom de personligen väljer att ur en aspekt gå längre än rekommendationerna blir det konstigt om de då slarvar och inte följer rekommendationerna ur andra aspekter.
Nu är inte världen svart/vit.optimum skrev:
Ja de är delaktiga. Men att bygga en strategi på rekommendationer blir rätt värdelöst.
Jag vet att verktygslådan är rätt så tom men den nya pandemilagen som annonserades verkar inte vara mycket mer än en utsliten skiftnyckel.
3 av 4 döda är verkligen illa.
Det blev hämtat igår på grund av vissa omständigheter och jag stannade utanför restaurangen i bilen och frugan gick in och hämtade maten vi beställt. Genom fönstren såg jag folk som stod tätt och för många samlade. Frugan konstaterade att de var rätt så runda under fötterna. Dessa i åldern 50+.
För detta finns det verktyg men följs inte upp.
Enklast vore att man genomförde kontroller av sådan ställen och där man inte sköter sig drar man in alkoholtillståndet på några år.
För de flesta restauranger en större katastrof än ett tillfälligt alkostopp efter kl 20:00
Jag vidhåller att strategin är för bristfällig och reglerna för klena. Dessutom nu i tider då muterade varianter börjar ta allt mer plats.
Jo frugan höll bra distans då hon var i andra änden av restaurangen och var inne typ 3 minuter.
Flera länder som haft hårdare restriktioner än Sverige har råkat mer illa ut hittills. Och länder med mindre restriktioner har klarat sig bättre...
Det är ju lätt att ha en övertro på restriktioner... men verkligheten visar att det inte är så enkelt.
Du får ju självklart tycka vad du vill, men om GPS:en säger att det är en körbar väg, men verkligheten säger något annat så är det nog klokast att följa verkligheten...
Redigerat:
Medlem
· Blekinge
· 12 220 inlägg