1 014 016 läst ·
19 546 svar
1014k läst
19,5k svar
Coronavirus (SARS-CoV-2) nyhetstråd
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 099 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 099 inlägg
Det finns ju andra proteiner som antikropparna kan angripa, det är väl i alla fall så det är tänkt. När man har haft covid har man ju normalt antikroppar, B/T-celler eller vad det är mot flera delar av viruset. För ett år sen valde man väl spike-proteinet till vaccinerna för att man trodde det skulle vara en del som inte muterade så mycket, som jag minns det.blackarrow skrev:
Öppen artikel. Britterna är på hugget...
Exclusive: 'Universal vaccine' that can conquer all variants could be available within a year thanks to British scientists] [Yahoo News]
Lite för bra försatt vara sant...men jag säger inte att de har fel bara för att jag inte riktigt förstår hur det ska fungera.
Skulle man klara sig utan antikroppar som blockerar spike-proteinet?
Nu får vi kräva ut interna dokument från FoHM igen. Kanske Tegnell haft en hemlig agenda att frångå tillverkarnas och Läkemedelsverket specade tid för dos 2 för att få så många vaccinerade så fort som möjligt .B b8q skrev:
Om hälften av vaccinet ligger i någon kyl gör det inte så stor nytta...
Nyttan är väl begränsad om man hanterar maskerna rätt. Någon svensk doktorand har också jobbat med någon virusdödande ytbehandling, men inte av masker vad jag minns.BirgitS skrev:
Livslängden på munskyddet och risken att smittas vid felaktig hantering måste ju minska. Det kanske är lösningen på risken att ”öka smittspridningen” med felaktigt använda masker och minska risken att smittas av använda masker?
Jo, det stämmer. Satsar man på ”fel” antikroppar blir vaccinet overksamt om eller när viruset muterar.BirgitS skrev:
Det finns ju andra proteiner som antikropparna kan angripa, det är väl i alla fall så det är tänkt. När man har haft covid har man ju normalt antikroppar, B/T-celler eller vad det är mot flera delar av viruset. För ett år sen valde man väl spike-proteinet till vaccinerna för att man trodde det skulle vara en del som inte muterade så mycket, som jag minns det.
Den stora poängen med antikroppar som binder till spike-proteinet är att spiken då kan hindras att fästa vid en cell. Infektionen förhindras. Antikroppar kan även fasta på andra ställen på virusets kapsel, men har inte ansetts lika effektiva.
En viss typ av T-celler ska känna igen och binda till en infekterad cell och döda den. Det syns utanpå en cell vad som pågår inne i cellen och kanske är det då bättre med något från viruskärnan isf bara spike-proteinet?
French biotech Osivax nabs funding boost for universal flu, coronavirus vaccine work, [Fierce Biotech]
Det framkommer inga nya detaljer här heller, men dessa vacciner drar till sig gott om forskningpengar...
Enda slutsats jag kan dra är att dessa vacciner skyddar mot svår sjukdom, men inte lika bra mot infektion eller smittspridning.
Det framkommer inga nya detaljer här heller, men dessa vacciner drar till sig gott om forskningpengar...
Enda slutsats jag kan dra är att dessa vacciner skyddar mot svår sjukdom, men inte lika bra mot infektion eller smittspridning.
I huvudsak är det ju en fråga om tillgång och att den är begränsad ska man inte lasta Sverige för- Däremot kunde man vänta längre med dos 2 och hinna lite snabbare fram.harry73 skrev:
Speciellt i skenet av mutationerna.
""Att den brittiska mutationen är mer smittsam är klarlagt.
Nu kommer rapporter från Storbritannien att varianten också är mer dödlig.
– Helhetsbilden visar att det är 40-60 procent högre risk att läggas in på sjukhus och för dödsfall, säger Neil Ferguson, epidemiolog och rådgivare för den brittiska regeringen till The New York Times. ""
Varför förvanskar du citat genom att (felaktigt) översätta dem?Ulltand skrev:
I huvudsak är det ju en fråga om tillgång och att den är begränsad ska man inte lasta Sverige för- Däremot kunde man vänta längre med dos 2 och hinna lite snabbare fram.
Speciellt i skenet av mutationerna.
""Att den brittiska mutationen är mer smittsam är klarlagt.
Nu kommer rapporter från Storbritannien att varianten också är mer dödlig.
– Helhetsbilden visar att det är 40-60 procent högre risk att läggas in på sjukhus och för dödsfall, säger Neil Ferguson, epidemiolog och rådgivare för den brittiska regeringen till The New York Times. ""
"The overall picture is one of something like a 40 to 60 percent increase in hospitalization risk, and risk of death,” Neil Ferguson, an epidemiologist and scientific adviser to the British government, said in an interview on Saturday."
Nej har inte översatt den jag tog citatet från Expressen tror jag det varT tanaris skrev:Varför förvanskar du citat genom att (felaktigt) översätta dem?
"The overall picture is one of something like a 40 to 60 percent increase in hospitalization risk, and risk of death,” Neil Ferguson, an epidemiologist and scientific adviser to the British government, said in an interview on Saturday."
För övrigt tycker jag det är en korrekt översättning? Vad ser du som jag missar?
"– Helhetsbilden visar att det är 40-60 procent högre risk att läggas in på sjukhus och för dödsfall, säger Neil Ferguson, epidemiolog och rådgivare för den brittiska regeringen"
I Chile har de en ny variant av viruset (ironi), pratade med kollegor i Santiago och de berättade att de har "lockdown" i veckorna men inga restriktioner på helgen, deras virus har uppenbarligen förhandlat till sig mänskliga arbetstider!
Redigerat:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 099 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 099 inlägg
New York Times skriver också:Ulltand skrev:
Som tanaris påpekade "one of something like a 40 to 60 percent" betyder inte "det är 40-60 procent".
Det står också "that it is “likely” that the variant is linked to an increased risk", alltså att det är troligt att det är en ökad risk, så dels vet man inte att det verkligen är en ökad risk och dels vet man inte hur stor den är. De studier som har gjorts kommer fram till väldigt olika resultat allt från REACT-SCOT studien som visar en riskförändring någonstans i intervallet 0.78-1.49 gånger (alltså även minskad risk) till Public Health England med någonstans i intervallet 1.2 - 2 gånger.
https://assets.publishing.service.g..._update_note_on_B.1.1.7_severity_20210211.pdf
Sen måste man också väga in att risken av avlida eller bli svårt sjuk ökar när sjukhusen är överbelagda.
BirgitS skrev:
New York Times skriver också:
Som tanaris påpekade "one of something like a 40 to 60 percent" betyder inte "det är 40-60 procent".
Det står också "that it is “likely” that the variant is linked to an increased risk", alltså att det är troligt att det är en ökad risk, så dels vet man inte att det verkligen är en ökad risk och dels vet man inte hur stor den är. De studier som har gjorts kommer fram till väldigt olika resultat allt från REACT-SCOT studien som visar en riskförändring någonstans i intervallet 0.78-1.49 gånger (alltså även minskad risk) till Public Health England med någonstans i intervallet 1.2 - 2 gånger.
[länk]
Sen måste man också väga in att risken av avlida eller bli svårt sjuk ökar när sjukhusen är överbelagda.
Du skall nog tolka in begreppet "helhetsbilden" i Expressen formulering. När jag läser "helhetsbilden" ger den en språklig ledtråd som inte betyder "exakt" 40-60 %"
Och summa summarum är det då troligt att dödligheten stiger med mellan 40-60 % enligt källan
Det viktiga här är inte om den procentuella dödligheten är exakt 39 % eller 61 % större. Det viktiga är att den tycks ha betydligt högre dödlighet. Det är bra att veta när man skall besluta om strategier och restriktioner och för individen i en riskbedömning.
Du är inne på en tes att dödligheten kan bero på att smittsamheten är oproportionell i olika grupper. Så kanske det kan vara men det saknar betydelse för uppmätt dödlighet.
Lite kuriosa. Lägger man ihop data från de två studier som du publicerade i en minimetanalys bli det ungefär just 50% hö!gre dödlighet
Redigerat:
"Det kan räcka med en vaccindos för den som redan varit sjuk i covid-19.
Frankrike har nu uppdaterat sina rekommendationer – och frågan har varit uppe på Folkhälsomyndighetens bord.
– Problemet är inte vetenskapen, för det här fungerar i teorin, säger vaccinforskare Ali Mirazimi och får stöd av vaccinsamordaren Richard Bergström.
Men Anders Tegnell är tveksam." Expressen
Så här skulle man kunna frigöra runt 1 miljon extra doser. Enligt AT är det för krångligt att göra individuella bedömningar men det är väl bara att göra ett samtidigt PCR test på de som vaccineras om de tror sig ha haft smittan och ännu inte testat sig. Sedan kan det vara upp till var och en om man ändå vill ha den andra sprutan. (vilken kan ge rätt jobbiga reaktioner för den som varit smittad)
Frankrike har nu uppdaterat sina rekommendationer – och frågan har varit uppe på Folkhälsomyndighetens bord.
– Problemet är inte vetenskapen, för det här fungerar i teorin, säger vaccinforskare Ali Mirazimi och får stöd av vaccinsamordaren Richard Bergström.
Men Anders Tegnell är tveksam." Expressen
Så här skulle man kunna frigöra runt 1 miljon extra doser. Enligt AT är det för krångligt att göra individuella bedömningar men det är väl bara att göra ett samtidigt PCR test på de som vaccineras om de tror sig ha haft smittan och ännu inte testat sig. Sedan kan det vara upp till var och en om man ändå vill ha den andra sprutan. (vilken kan ge rätt jobbiga reaktioner för den som varit smittad)
Vad kan hända om den som ska ta vaccinet har haft c19, men inte vetat om det? Blir det någon extra, annorlunda reaktion efter andra sprutan.