1 014 016 läst ·
19 546 svar
1014k läst
19,5k svar
Coronavirus (SARS-CoV-2) nyhetstråd
Jag noterar att även föredömena Finland och Norge faktiskt ligger på den sämre halvan (plats 89 och 93 av 187) när det gäller avlidna per 100 000 invånare.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/y3rdeA/coronaviruset-har-ar-de-senaste-siffrorna
Inte för att det spelar någon större roll, eller att det inte finns bra förklaringar - det är bara ett krasst konstaterande i nyhetsflödet.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/y3rdeA/coronaviruset-har-ar-de-senaste-siffrorna
Inte för att det spelar någon större roll, eller att det inte finns bra förklaringar - det är bara ett krasst konstaterande i nyhetsflödet.
Haha sämre halvan?B b8q skrev:Jag noterar att även föredömena Finland och Norge faktiskt ligger på den sämre halvan (plats 89 och 93 av 187) när det gäller avlidna per 100 000 invånare.
[länk]
Vi har 10x mer än dessa sämre länder.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 099 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 099 inlägg
– Vi har alltid högsäsong på barnakuten under vintern. Då brukar vi få in många barn med olika infektioner. Men i år är det inte så. Vi har inte sett några RS-infektioner, ingen influensa, betydligt mindre andra luftvägsinfektioner och färre fall av maginfluensa, säger Tobias Alfvén, barnläkare vid Sachsska barn- och ungdomssjukhuset på Södersjukhuset i Stockholm.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/infektionssjukdomar-bland-barn-pa-historiskt-lag-niva-Vi brukar ha en högsäsong av infektioner nu, de står för en stor andel av besöken till barnakuten. Men åtgärderna mot covid-19 gör att smittkedjan bryts för varje virus. Vi har aldrig varit med om någonting liknande tidigare, säger Ulrika Tinghäll Nilsson, barnläkare och sektionschef på Skånes universitetssjukhus.
En fundering är det på samma sätt i andra europeiska länder, men ingen influensa mm
Ber om ursäkt för mitt beteende, ska bli bättre som nickedocka.trähandtag skrev:
Obs fohm gör väldigt mycke rätt och ett betydligt bättre jobb en vad jag hade klarat av. Men att få ifrågesätta och diskutera direktiv anser jag är vitalt och man bör kunna göra det utan att försöka förminska eller förlöjliga sin motpart.
Du vet förstås att fortsättningen på det där citatet är "...under nuvarande omständigheter", men det är ju lätt att bortse från när man bara vill smutskasta.Luddis_1 skrev:
Nja, Va iofs inte det jag va ute efter. Men förstår din utgångspunkt.T tanaris skrev:
Snarare att jag önskar en mer nykter diskution. Blir lätt två läger när man lägger ord i munnen på den andra.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 099 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 099 inlägg
Ja, men man kan ju då göra det i en annan tråd än i en nyhetstråd.Luddis_1 skrev:
Ber om ursäkt för mitt beteende, ska bli bättre som nickedocka.
Obs fohm gör väldigt mycke rätt och ett betydligt bättre jobb en vad jag hade klarat av. Men att få ifrågesätta och diskutera direktiv anser jag är vitalt och man bör kunna göra det utan att försöka förminska eller förlöjliga sin motpart.
Om man nu ska strunta helt och hållet i hur vetenskap fungerar och istället gissa vilka egenskaper ett sprillans nytt virus kan tänkas ha baserat på hur andra virus beter sig - vilka egenskaper och vilka andra virus ska man välja?optimum skrev:
Precis som att SARS-CoV-2 gör det också vilket FHM inte ansåg var intressant, åtminstone inte AT.
Riktigt allvarligt fel.
Vi fick en smittspridning på äldreboenden då vi inte skyddade de äldre från den formen av smittspridning.
Läs på och inse fakta så förstår du debatten här.
Det är därför skyddsänglarna här reagerar så kraftigt på denna diskussion om smittspridning före och utan symptom.
Ok, nu kan du får skrika "Men herregud" igen.
(Man ska naturligvis gissa direkt och inte efter ett år. Det blir förstås enklare att gissa när man redan har en massa svar, men det är ju lite fusk.)