1 014 040 läst ·
19 546 svar
1014k läst
19,5k svar
Coronavirus (SARS-CoV-2) nyhetstråd
Förklarar dock inte varför vi har så många förkylda nu om man håller avstånd.B b8q skrev:
Mellan 10-20% har varit covid fall av testerna och då har vi rätt många som är "sjuka" med andra orsaker till de symtom vi ska reagera på nu.
Jag hör det dagligen på jobbet om de som testat sig, "-negativt, vara bara vanlig förkylning" hur katten då?
Förkylningar smittar väl på precis samma sätt som coronan.
Kan folk bli förkylda kan de likaväl få covid.
Har varit upp på AB tidigare i höstas
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/1BkOPM/mysteriet-vanliga-forkylningar-okar-under-pandemin
På jobbet ser vi en kraftig ökning av antalet "sjuka" men ännu inte så många med covid.
Vi har gått från ca 5% i höstas till toppen nu i fredags på 25% av produktionspersonalen.
Ja, det är en bra fråga. Min gissning är att vi inte vet fullt ut hur förkylningar fungerar; kanske har vi många förkylningsvirus latent i kroppen och som triggas igång av olika saker. Vet ju själv att även om jag inte är sjuk så blir jag lite snorig om jag går ut på en vinterpromenad - och just nu är det MÅNGA som motionerar utomhus när allt annat är stängt.optimum skrev:
Förklarar dock inte varför vi har så många förkylda nu om man håller avstånd.
Mellan 10-20% har varit covid fall av testerna och då har vi rätt många som är "sjuka" med andra orsaker till de symtom vi ska reagera på nu.
Jag hör det dagligen på jobbet om de som testat sig, "-negativt, vara bara vanlig förkylning" hur katten då?
Förkylningar smittar väl på precis samma sätt som coronan.
Kan folk bli förkylda kan de likaväl få covid.
Har varit upp på AB tidigare i höstas
[länk]
På jobbet ser vi en kraftig ökning av antalet "sjuka" men ännu inte så många med covid.
Vi har gått från ca 5% i höstas till toppen nu i fredags på 25% av produktionspersonalen.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 112 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 112 inlägg
Löss hoppar ju bara över om man har huvuden direkt mot varandra typ medan förkylningar smittar på avstånd.optimum skrev:
Adenovirus, ett av de vanligaste förkylningsvirusen, har ett R-tal på 6 enligt Wikipedia så det är mer smittsamt än covid inkl. den brittiska varianten. Förkylningar är ju också något som barn verkligen driver så ska man ha bort förkylningar måste man nog isolera barnen från varandra på ett annat sätt än vad som görs nu.
Att herpesvirus kan göra så är klarlagt men inte förkylningar.B b8q skrev:Ja, det är en bra fråga. Min gissning är att vi inte vet fullt ut hur förkylningar fungerar; kanske har vi många förkylningsvirus latent i kroppen och som triggas igång av olika saker. Vet ju själv att även om jag inte är sjuk så blir jag lite snorig om jag går ut på en vinterpromenad - och just nu är det MÅNGA som motionerar utomhus när allt annat är stängt.
Man behöver bli smittad innan förkylningen visar sig och inkubationstid 1-5 dagar.
Möjligen att förkylningar är mer smittsamma än gamla coronan men nu har vi mutationen här som är mer smittsam och då kommer det bli ett riktigt elände.
Fundera löpande på om jag har luckor i mitt skydd som behöver förbättras men ändå vara hållbart att leva så.
Tror jag stängt de flesta nu.
Eller också håller vi inte igång vårt immunförsvar så bra nu när folk inte träffas, så alla blir förkylda för minsta lilla?optimum skrev:
Att herpesvirus kan göra så är klarlagt men inte förkylningar.
Man behöver bli smittad innan förkylningen visar sig och inkubationstid 1-5 dagar.
Möjligen att förkylningar är mer smittsamma än gamla coronan men nu har vi mutationen här som är mer smittsam och då kommer det bli ett riktigt elände.
Fundera löpande på om jag har luckor i mitt skydd som behöver förbättras men ändå vara hållbart att leva så.
Tror jag stängt de flesta nu.
Gammelnörden
Medlem
· Uppsala län
· 1 158 inlägg
Gammelnörden
Medlem
- Uppsala län
- 1 158 inlägg
"A new Rockefeller study offers an encouraging answer, suggesting that those who recover from COVID-19 are protected against the virus for at least six months, and likely much longer.
The findings, published in Nature, provide the strongest evidence yet that the immune system “remembers” the virus and, remarkably, continues to improve the quality of antibodies even after the infection has waned. Antibodies produced months after the infection showed increased ability to block SARS-CoV-2, as well as its mutated versions such as the South African variant.
The researchers found that these improved antibodies are produced by immune cells that have kept evolving, apparently due to a continued exposure to the remnants of the virus hidden in the gut tissue.
Based on these findings, researchers suspect that when the recovered patient next encounters the virus, the response would be both faster and more effective, preventing re-infection."
https://www.rockefeller.edu/news/30005-sars-cov-2-immune-response-improves-long-term-protection/
https://www.nature.com/articles/s41586-021-03207-w
The findings, published in Nature, provide the strongest evidence yet that the immune system “remembers” the virus and, remarkably, continues to improve the quality of antibodies even after the infection has waned. Antibodies produced months after the infection showed increased ability to block SARS-CoV-2, as well as its mutated versions such as the South African variant.
The researchers found that these improved antibodies are produced by immune cells that have kept evolving, apparently due to a continued exposure to the remnants of the virus hidden in the gut tissue.
Based on these findings, researchers suspect that when the recovered patient next encounters the virus, the response would be both faster and more effective, preventing re-infection."
https://www.rockefeller.edu/news/30005-sars-cov-2-immune-response-improves-long-term-protection/
https://www.nature.com/articles/s41586-021-03207-w